Icon
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023 IABlogi

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

05.04.2024 | iab

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä toteutti DOOH-mainonnan estimointiprojektin nyt kolmatta kertaa. Tutkimusmetodi oli täysin edellisvuosien kaltainen, eli markkina-arvio rakennettiin mediatoimistoille suunnatun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinnuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2023 yhteenä 84,6 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.

“Ulkomainonnan digitalisoituminen jatkuu ja Suomen markkina sen kehityksen eturintamassa. Vaikka IAB-työryhmän estimaatti ei ole täysin verrannollinen Kantarin markkinalukuihin, voi aika turvallisesti todeta ulkomainonnan olevan digitaalisempaa kuin moni olettaa. Yli 15 % kasvuun yltäminen melko haastavassa mediamarkkinassa on hyvä suoritus, jota korostaa myös muiden Pohjoismaiden kehitys. Viime vuonna digitaalinen ulkomainonta kasvoi Tanskassa noin 8 %, Norjassa 2% ja Ruotsissa markkinakasvu jäi flätiksi”, kommentoi IAB Finlandin DOOH-työryhmä puheenjohtaja Jesse Jussila.

Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on toiminut aktiivisesti julkaisten mm. kartan kaikista Suomen DOOH-lokaatioista sekä koostaen tunnusluku ja perustietodokumentin Suomen DOOH-tomijoista. Nämä molemmat sekä paljon muuta löydät TÄÄLTÄ! 

Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jesse Jussila
Clear Channel, Head of Product & IAB Finlandin DOOH-työryhmä PJ
jesse.jussila@clearchannel.fi
040 553 0700

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää