
Treeniblogissa koko kroppa käyttöön
Treenibloggaaja laittaa koko kroppansa peliin - mahamakkaroita tai vaihtoehtoisesti kiinteitä vatsapalikoita myöten. On treenikuvia, saliselfieitä ja kyllä, myös belfieitä. Millaisia hahmoja fitness-blogien takaa löytyykään?
1. Todelliset KROPAN KIRISTELIJÄT. Kun fitness-bloggaaja julkaisee viimeisimmät kuntokuvat, blogin kommenttiboksiin tippuu kehuja ja kysymyksiä. Olen itsekin jäänyt muutoskuvakoukkuun. Jos katsoo ensimmäisen kuvan, on pakko katsoa kaikki. Vaikka body fitness tai kehonrakennus olisi itselle melko tuntematon laji, on hyvin vaikea olla selaamatta läpi kaikkia muutoskuvia. Samalla huomaa myös salakavalasti lukeneensa bloggaajan kaikki ruokapäiväkirjat ja muut postaukset.
2. Joukosta löytyy bloggaamiseen ammattimaisesti suhtautuvia PERSONAL TRAINEREITA. Blogin kuvissa näkyy lihaksia ja treenattuja vartaloita, mutta kuitenkin hyvin tarkoituksenmukaisesti ja ammattimaisesti.
Bloggaajaan ei välttämättä suoraan samaistuta, mutta häntä on helppo pitää esikuvana tai eräänlaisena treeni-idolina. Hyvin treenattu kroppa toimii pt-bloggaajan käyntikorttina ja vakuutena siitä, että bloggaaja todellakin tietää, mistä kirjoittaa.
3. Ihailen erityisesti MAMMAKILOJA KARISTAVIEN BLOGGAAJIEN rohkeutta oman kroppansa esittelyn suhteen (esimerkiksi Too big to be me kuuluu suosikkeihini). Pokka pitää ja jenkkakahvat ovat esillä, kun mittaillaan laihdutustavoitteita. Vaikka lukija ei olisikaan vauvakiloja karistamassa, voi bloggaajaan samaistua ja kokea kurkistavansa aidon ihmisen elämään. "Hei, mullakin jää jalkoihin helposti rumat jäljet liian kireistä sukanresoreista!"
Treeniblogia lukiessa pääsee tirkistelemään, miten ruokavalio ja treeni voi litistää tai turvottaa vatsaa. Blogit ovat jopa parempi lähde tirkistelynhalun sammuttamiseksi kuin tosi-tv. Bloggaaja käsikirjoittaa, esiintyy ja määrittää, missä tirkistelyn raja kulkee ja miten paljon laittaa itsensä likoon.
Hannele Salmi toimii sosiaalisen median tuottajana A-lehtien Sales Labissa.
A-lehtien aiemmat vieraspostaukset:
Alkoholilaki ja sisältömarkkinointi blogeissa - ei jaettavaksi, mutta tykätä saa
Näin tilaat hyvän blogiyhteistyön
Natiivimainos ei keskeytä, se kulutetaan
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää