Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään?
Vähittäiskauppamedia näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka vähittäiskauppamedia on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Vähittäiskauppamedia on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.
Millaisille ihmisille markkinointikampanjamme kannattaisi kohdistaa? Kuinka moni asiakas teki ostoksen markkinointikampanjamme aikana? Entä millaisista syistä asiakasmäärämme kasvoivat niin paljon? Mikä kanava konvertoi mainostajalle parhaiten? Hullaantuivatko savolaiset piirakoista, vai toimiko markkinointi parhaiten pääkaupunkiseudulla? Mihin kellonaikaan asiakkaita kannattaa tavoitella?
Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joihin edistyksellisimmät vähittäiskauppamediat kaikkialla maailmassa tarjoavat mainostaja-asiakkailleen syvällisiä vastauksia. Kaupan media ei puhu vain siitä, kuinka paljon euroja markkinointi tuottaa, vaan tarjoaa ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä.
Kun 3Kaverin Jäätelö lanseerasi uuden jäätelöpuikkonsa, halusimme ostokäyttäytymisen ymmärryksessä kiinnittää huomiota siihen, keihin olemassa oleviin ja menetettyihin asiakkaisiin ja toisaalta yleisesti uutuustuotteista kiinnostuviin uusasiakkaisiin, markkinointi kannattaisi kohdistaa ja missä kanavissa. Analyysimme avulla molemmista kategorioista löytyivät potentiaaliset ihmiset, joille luovat ja kokeilevat markkinointiratkaisut kannatti kohdistaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Datavetoinen monikanavamarkkinointi nosti myyntiä 85 prosenttia verrattuna kampanjaa edeltävään ajankohtaan, ja myös kampanjan ulkopuolella ollut 3Kaverin Jäätelön kotipakkaustuotteiden myynti kasvoi 14 prosenttia.
Smart Marketing on suomalainen vähittäiskauppamedia ja uudenlainen toimija ja ajattelija digitaalisen markkinoinnin areenalla. Mikä sitten erottaa vähittäiskauppamedian muista markkinoinnin toimijoista? Vähittäiskauppamedia pystyy tarjoamaan mainostajille ratkaisuja koko ostopolun varrelle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että se pystyy vaikuttamaan ostopäätökseen vielä aivan ostopolun loppumetreillä niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Tähän vain harva pystyy.
Vähittäiskauppa muuttuu kaikkialla maailmassa pelkästä kauppapaikasta myös vaikuttavaksi mediaksi. Suomessa kaupan median mahdollisuuksia ei vielä ole laajalti tunnistettu.
Vähittäiskauppamedia tarjoaa mainostajille pääsyä kuluttajan ostopolulle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Isot vähittäiskauppamediat ovat yleensä kosketuksissa suureen määrään ihmisiä. Smart Marketingkin tavoittaa käytännössä lähes jokaisen suomalaisen joko kivijalkakaupoissaan, verkossa tai sovelluksissaan.
Markkinointimaailma puhuu edelleen mielellään CPM:istä tai kontaktihinnoista. Vähittäiskauppamedia ei pyri tarjoamaan vain mainospintoja vaan olemaan laaja-alaisempi kumppani, joka todentaa ja taustoittaa numeerisia tuloksia ja asiakasymmärrystä asiakkailleen. Miten mainostaja voi kytkeytyä osaksi nykyaikaisia markkinointiratkaisuja?
Yhteistyö vähittäiskauppamedian kanssa tuo kilpailuetua
Suomessakin vähittäiskauppamedialla on hyvät mahdollisuudet uudistaa markkinoinnin vanhat lainalaisuudet panostamalla yhteistyökonsepteihin, joissa asiakasymmärrys yhdistyy kykyyn todentaa, miten markkinointitavoitteet integroituvat osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita.
Irralliset markkinointiratkaisut ovat vanhaa markkinointiajattelua. Yhteistyömallit taas ovat tätä päivää. Smart Marketing ei kilpaile perinteisiä suomalaisia toimijoita vastaan, vaan kutsuu heidät kehittämään uudenlaisia, ennennäkemättömiä yhteistyökonsepteja, jotka haastavat toiminnallaan kansainväliset jätit.
Yhteistyö vaatii usein enemmän rohkeutta ja innovatiivista ajattelua kuin kilpailu. Yhteistyö on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuutta ja mahdollista jo tänään.
Kirjoittaja Jyrki Kostilainen vastaa SOK Medialla uuden Smart Marketing-vähittäiskauppamedian mediatoimistosuhteista ja digitaalisen tarjoaman kehityksestä ja kaupallistamisesta.
Jyrki toimii myös puhujana ensi viikon tiistain Tulos tai Ulos- tapahtumassa. Tule kuuntelemaan lisää vähittäiskauppamediasta ja sen mittaamisesta. Luvassa myös muita mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuteen. Koodilla "ROI" myös ei-jäsenet ilmaiseksi. Tutustu tapahtumaan lisää täällä!
20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää