Icon
Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään? IABlogi

Tiedätkö, mikä on vähittäiskauppamedia ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään?

18.03.2021 | Jyrki Kostilainen

Vähittäiskauppamedia näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka vähittäiskauppamedia on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Vähittäiskauppamedia on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.

Millaisille ihmisille markkinointikampanjamme kannattaisi kohdistaa? Kuinka moni asiakas teki ostoksen markkinointikampanjamme aikana? Entä millaisista syistä asiakasmäärämme kasvoivat niin paljon? Mikä kanava konvertoi mainostajalle parhaiten? Hullaantuivatko savolaiset piirakoista, vai toimiko markkinointi parhaiten pääkaupunkiseudulla? Mihin kellonaikaan asiakkaita kannattaa tavoitella?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joihin edistyksellisimmät vähittäiskauppamediat kaikkialla maailmassa tarjoavat mainostaja-asiakkailleen syvällisiä vastauksia. Kaupan media ei puhu vain siitä, kuinka paljon euroja markkinointi tuottaa, vaan tarjoaa ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Kun 3Kaverin Jäätelö lanseerasi uuden jäätelöpuikkonsa, halusimme ostokäyttäytymisen ymmärryksessä kiinnittää huomiota siihen, keihin olemassa oleviin ja menetettyihin asiakkaisiin ja toisaalta yleisesti uutuustuotteista kiinnostuviin uusasiakkaisiin, markkinointi kannattaisi kohdistaa ja missä kanavissa. Analyysimme avulla molemmista kategorioista löytyivät potentiaaliset ihmiset, joille luovat ja kokeilevat markkinointiratkaisut kannatti kohdistaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Datavetoinen monikanavamarkkinointi nosti myyntiä 85 prosenttia verrattuna kampanjaa edeltävään ajankohtaan, ja myös kampanjan ulkopuolella ollut 3Kaverin Jäätelön kotipakkaustuotteiden myynti kasvoi 14 prosenttia.

Smart Marketing on suomalainen vähittäiskauppamedia ja uudenlainen toimija ja ajattelija digitaalisen markkinoinnin areenalla. Mikä sitten erottaa vähittäiskauppamedian muista markkinoinnin toimijoista? Vähittäiskauppamedia pystyy tarjoamaan mainostajille ratkaisuja koko ostopolun varrelle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että se pystyy vaikuttamaan ostopäätökseen vielä aivan ostopolun loppumetreillä niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Tähän vain harva pystyy.

Vähittäiskauppa muuttuu kaikkialla maailmassa pelkästä kauppapaikasta myös vaikuttavaksi mediaksi. Suomessa kaupan median mahdollisuuksia ei vielä ole laajalti tunnistettu.

Vähittäiskauppamedia tarjoaa mainostajille pääsyä kuluttajan ostopolulle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Isot vähittäiskauppamediat ovat yleensä kosketuksissa suureen määrään ihmisiä. Smart Marketingkin tavoittaa käytännössä lähes jokaisen suomalaisen joko kivijalkakaupoissaan, verkossa tai sovelluksissaan.

Markkinointimaailma puhuu edelleen mielellään CPM:istä tai kontaktihinnoista. Vähittäiskauppamedia ei pyri tarjoamaan vain mainospintoja vaan olemaan laaja-alaisempi kumppani, joka todentaa ja taustoittaa numeerisia tuloksia ja asiakasymmärrystä asiakkailleen. Miten mainostaja voi kytkeytyä osaksi nykyaikaisia markkinointiratkaisuja?

Yhteistyö vähittäiskauppamedian kanssa tuo kilpailuetua

Suomessakin vähittäiskauppamedialla on hyvät mahdollisuudet uudistaa markkinoinnin vanhat lainalaisuudet panostamalla yhteistyökonsepteihin, joissa asiakasymmärrys yhdistyy kykyyn todentaa, miten markkinointitavoitteet integroituvat osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita.

Irralliset markkinointiratkaisut ovat vanhaa markkinointiajattelua. Yhteistyömallit taas ovat tätä päivää. Smart Marketing ei kilpaile perinteisiä suomalaisia toimijoita vastaan, vaan kutsuu heidät kehittämään uudenlaisia, ennennäkemättömiä yhteistyökonsepteja, jotka haastavat toiminnallaan kansainväliset jätit.

Yhteistyö vaatii usein enemmän rohkeutta ja innovatiivista ajattelua kuin kilpailu. Yhteistyö on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuutta ja mahdollista jo tänään.

Kirjoittaja Jyrki Kostilainen vastaa SOK Medialla uuden Smart Marketing-vähittäiskauppamedian mediatoimistosuhteista ja digitaalisen tarjoaman kehityksestä ja kaupallistamisesta.

Jyrki toimii myös puhujana ensi viikon tiistain Tulos tai Ulos- tapahtumassa. Tule kuuntelemaan lisää vähittäiskauppamediasta ja sen mittaamisesta. Luvassa myös muita mielenkiintoisia puheenvuoroja liittyen markkinoinnin ja mainonnan tuloksellisuuteen. Koodilla "ROI" myös ei-jäsenet ilmaiseksi. Tutustu tapahtumaan lisää täällä!

04.10.2022

IAB Studio: somekanavien salat 1/2 - TikTok, Snapchat ja Jodel

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana Ira Vihma Improve Medialta, Joona Haatainen Trootilta ja Riina Ahonen Httpoolilta. Tässä jaksossa puhutaan erilaisista sosiaalisen median kanavista, kuten Jodelista, TikTokista ja Snapchatista. Pasi selvitti myös mikä uusi markkinoille pompannut ilmiö, BeReal, oikein on.

lue lisää

13.09.2022

IAB Studio: Sisältömarkkinointi ja kuumat trendit

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran vieraana Ria Vaahto Sanomalta ja Martti Penttilä dentsulta. Tässä jaksossa Ria ja Martti tuovat terveisiä maailmalta sisältömarkkinoinnin seminaareista. Mitä sisältömarkkinoinnille kuuluu ja minkälaisia trendejä maailmalla on nähtävissä.

lue lisää

07.09.2022

Mainoseurojen vaikuttavuus videomainonnan eri kanavissa

Mainoseurojen tuotto on varmasti asia, joka on jokaisen markkinoijan huulilla kampanjasuunnitelmia ja mediavalikkoa rakentaessa - mistä mediakanavista ja ympäristöistä tavoittaa se yleisö sekä ne potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat omalle yritykselle kaikista arvokkaimpia?

lue lisää

31.08.2022

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa. IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää