Icon
Terveisiä rapakon takaa – Mitä jäi mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista? IABlogi

Terveisiä rapakon takaa – Mitä jäi mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista?

03.10.2019 | Antti Ellonen, Dentsu Aegis Network

Osallistuin Bostonissa syyskuun puolivälissä MarTechEast 2019 -seminaariin. Kolmen päivän aikana seminaarissa kävimme läpi markkinointiteknologioiden konkreettisia hyötyjä eri toimialoille että myös katsoimme tulevaisuuteen markkinoinnin, myynnin ja asiakaskäyttäytymisen näkökulmista.

Mistä seminaarista oli kyse – MarTech?

Aloitetaan sillä, että markkinointiteknologiat ovat osa markkinointia (Martech is Marketing, Scott Brinker). Tämä ajatus markkinointiteknologioista käy järkeen. Ilman erilaisia markkinointiteknologioita ei voisi olla tänä päivänä mitään markkinointia. Digitaalisten markkinointipanostusten kasvaessa kasvaa myös erilaisten markkinointiteknologioiden osuus yrityksissä - jopa huomaamatta. Kasvaako teidän yrityksessänne panostukset myös markkinointiteknologioihin?

Isossa kuvassa kuluttajakäyttäytyminen muuttuu jatkuvasti hektisemmäksi. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään päätöksiä silmänräpäyksessä, kosketusnäyttöä pyyhkäisemällä. Esimerkiksi Tinderissä päätöksiä "jatkoon tai ei jatkoon" tehdään yhdellä silmäyksellä, koska tähän on totuttu ja tätä palvelulta odotetaan. Voimmeko siis todeta, että samanlaista palvelukokemusta odotetaan myös mainostajayrityksiltä? Tämän mahdollistaa vain markkinointiteknologiat, koska myös palvelukokemus on osa markkinointia.

Mutta mistä on kyse MarTechEast -seminaarissa? Seminaari järjestetään kahdesti vuodessa, keväisin Yhdysvaltojen länsirannikolla, ja syksyisin Bostonissa. Seminaarin osallistujista noin 95 % oli eri yritysten markkinointipäälliköitä ja -johtajia, IT-päälliköitä, tai asiakaskokemusjohtajia. Toimiston edustajana kuuluin selkeään vähemmistöön, minkä vuoksi sainkin selitellä monelle eri markkinointiteknologiayritykselle paikalla olemistani.

Seminaarin sisältö koostui päivittäisistä pääpuheenvuoroista sekä ennalta suunnitelluista ”oppimispoluista” (tracks). Näistä poluista osallistuja pystyi valitsemaan Datan & analytiikan, Markkinoinnin & johtajuuden tai Teknologioiden & prosessien väliltä. Lisäksi tarjolla oli myös eri palveluntarjoajien puheenvuoroja sekä tulevaisuuskatsauksia. Sisältöjä oli todella paljon tarjolla ja lisäksi ostettavissa oli erikseen myös lukuisia eri työpajoja teemojen ympäriltä, kuten Agile Marketing Advantage ja A Marketer’s Guide to Attribution Analysis.

Mikäli markkinoijan tulisi valita yksi seminaari mihin lähteä ensi vuonna, suosittelin ehdottomasti tätä. Liput olivat huomattavan edulliset ottaen huomioon sisällön ja puitteet. Lisätietoja tapahtumasta: https://martechconf.com/

Seuraavaksi muutama nosto asioista mitä jäi minulle mieleen MarTechEast 2019 -seminaarista.

Customer Data Platformit – nämä tulevat vuonna 2020 Suomeen rytinällä

Paljon on ollut puhetta Suomessa kuluvana vuonna CDP-työkaluista - mitä nämä mahdollistavat ja mistä on oikein kysymys. Olemme vihdoinkin siirtymässä puheesta tekemiseen.

Ensimmäiseksi tahdon nostaa esille, että CRM ei ole missään tapauksessa edellytys CDP:n käyttöönottamiselle. Tunnistettava asiakastieto on olemassa kaikilla mainostajilla yleensä markkinoinninautomaatiotyökalun sisällä ja äärimmäisessä tapauksessa asiakastiedot ovat saatavilla talousosastolta. Tämä viimeinen vaihtoehto on yleensä näistä kaikkein työläin, mutta palkitsee lopulta.

Mainostajan tulisi ottaa CDP-työkalu yritykselle käyttöön erillisenä palveluna, missä on tarjolla hyvin laajat liitäntämahdollisuudet eri datalähteisiin (Data Sources) sekä mistä data voidaan viedä monikanavaisiin aktivointityökaluihin (Cross-Channel Activation).

CDP:n mahdollistaa lukuisia asioita, mutta rima kannattaa pitää aluksi matalalla. Lähdetään ratkaisemaan ensin yhtä haastetta, eli esimerkiksi rakentamaan erilaisia kuluttajapolkuja hyödyntämällä markkinoinninautomaatiotyökalua ja verkkosivuston personointia. CDP:n sisällä tapahtuvat nämä päätökset perustuen aiempaan dataan asiakkaista, minkä perusteella CDP-työkalu kertoo missä kanavassa ja miten, sekä millaisella luovalla tulisi aktivoinnin tapahtua.

Eri CDP-työkaluja on tarjolla runsaasti, joista osa on suunnattu vain valituille toimialoille. Melkein kaikki työkalut tarjoavat ilmaisia kokeilujaksoja eli lähde rohkeasti kokeilemaan CDP:n tarjoamia mahdollisuuksia parantaaksesi markkinoinnin tuloksellisuutta ja asiakaskokemusta.

Yrityksesi on Agilessa toimintaympäristössä, mutta koskeeko tämä myös uusia markkinointiteknologioita?

Useat suomalaiset markkinoijat ovat ottaneet käyttöön yrityksen sisällä omasta tai ulkoisen konsultin toimesta Agilen toimintamallin. Tämä yleensä liittyy yrityksen sisäiseen tapaan toimia, ottaa asioita käyttöön tai saattaa projekteja eteenpäin. Mielestäni tämä on hieno edistysaskel suomalaisessa yrityskulttuurissa.

Mutta miksi emme olisi yrityksissä myös agile uusien markkinointiteknologioiden osalta? Perinteisesti yritykset ovat ottaneet käyttöön uusia markkinointiteknologioita pitkän prosessin päätteeksi, mihin sisältyy erilaisia käyttötapaus- ja tuottavuuslaskelmia, kilpailutuksia ja arviointeja - vuosibudjetointia unohtamatta.

Seminaarissa paljon peräänkuulutettiin testaamisen ja kokeilun kulttuuria. Mitä jos siis kääntäisimme yrityksessä markkinointiteknologian prosessin ympäri ja aloittaisimme eri yksiköissä rohkeasti testaamaan eri markkinointiteknologioita, koska ilmaisia kokeilujaksoja on saatavilla. Mikäli testit näyttävät lupaavilta, niin lähdetään niiden päälle rakentamaan erilaisia käyttötapauksia sekä jalkauttamaan tätä muihin yksiköihin. Jaetaan tietoa näin myös enemmän yrityksissä ja koulutetaan samalla eri ihmisiä tekemään uusia asioita uusilla työkaluilla. Yrityksen eri yksiköillä tai tiimeillä voi olla samanaikaisesti käytössään useampia samanlaisia työkaluja, mikä ei ole vahingollista. Sen sijaan kaikista työkaluista saadaan parhaat opit, mikä auttaa valitsemaan yritykselle parhaan mahdollisen työkalun tähän hetkeen.

Lisäksi seminaarissa puhuttiin paljon jatkuvasta markkinointiteknologioiden evaluoinnista. Yrityksen olisi hyvä kerran vuodessa evaluoida yrityksen kaikki käytössä olevat markkinointiteknologiat ja kysyä itseltään: vastaavatko nämä työkalut tällä hetkellä yrityksen myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen tarpeita?

Antti Ellonen toimii Dentsu Aegis Networkin DDS-yksikössä vanhempana konsulttina, vastaten datasta ja markkinointiteknologioista.

 

IAB Finlandin Ohjelmallinen ja Martech-työryhmä järjestävät 12.11. Smart Marketing 2020 -seminaarin. Lue lisää ja ilmoittaudu!

 

22.05.2024

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä.

lue lisää

22.05.2024

IAB Jäsenesittely: Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuuki ja Ulla Ristkari-Ryynänen

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää