Icon
Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä IABlogi

Sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat laajasti käytössä yrityksissä

09.05.2018 | IABvieras

Tekoälystä ja dataohjautuvasta markkinoinnista puhutaan markkinointiteknologioiden kentällä tällä hetkellä paljon.

Laajamittainen hyödyntäminen käytännössä vaikuttaa kuitenkin olevan kuplivaa puhetta rajallisempaa, mikä on toki leimallista uusien teknologioiden osalta.

IAB Finlandin Martech-työryhmän markkinointipäättäjille suunnatussa kyselyssä ja ryhmän keskusteluissa esiin nousivat tämän hetken markkinoinnin tekemisessä suurimpina asioina sisältömarkkinointi ja mainonnan teknologiat. Mainonnan teknologioilla tarkoitamme esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen järjestelmiä ja sisältömarkkinointi sisältää myös markkinoinnin automaation.

Dataohjautuva markkinointi on kuitenkin selvästi siirtymässä puheista käytännön tekemiseen. Kyselyssämme ja keskusteluissa data ja myyntiteknologiat olivat alueita, joihin harkitaan hankintoja seuraavan vuoden aikana. Datan ohella keskustellaan myös asiakasymmärryksestä ja nämä kaksi aluetta kytkeytyvätkin läheisesti toisiinsa, koska datan avulla voimme ymmärtää paremmin asiakkaitamme ja sen seurauksena luoda parempia asiakaskohtaamisia.

Kyselymme ja keskusteluidemme perusteella uusia teknologioita käyttöönotettaessa yritykset tekevät käyttöönoton joko täysin omilla resursseillaan tai hyödyntävät lisäksi ulkopuolista osaamista. Yleisimmin ulkopuolista apua hyödynnetään järjestelmien teknisessä asennuksessa ja niiden käytön koulutuksessa. Käyttöönoton jälkeen pääpaino teknologioiden käytössä siirtyy omalle henkilöstölle, mutta sen lisäksi ulkopuolinen apu on yleistä. Tekemistä ei kuitenkaan yleensä kokonaan ulkoisteta talon ulkopuolelle.

Sopimusten solmiminen teknologioiden tarjoajien kanssa on ollut yleisellä tasolla helppoa kuten myös sopivien teknologioiden valinta, joka tehdään joko itse tai kumppanin kanssa. Ulkopuolisen avun hakeminen saattaa liittyä asiantuntijuuden lisäämiseen ja erityisesti käyttöönottoprojektin resursointiin, sillä se nähtiin kyselyssämme haasteellisimpana osana projektia.

Järjestelmien käyttöönotossa puhutaan yleisessä puheessa usein ylittyneistä budjeteista mutta tämä ei kyselymme mukaan ole ollut ongelma markkinointiteknologioiden kanssa. Sen sijaan projektit ovat melko samassa suhteessa joko valmistuneet tai olleet valmistumatta alkuperäisessä aikataulussa. Tähän saattaa myös vaikuttaa se, että eri teknologioita saatetaan testata hyvinkin yksityiskohtaisesti. Asetetut tavoitteet on kuitenkin usein tavoitettu ja uusilla teknologioilla on nähty yhteys parantuneeseen asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen prosessien paranemiseen.

Keskitymme tämän vuoden aikana työryhmän toiminnassa parantamaan kokonaisymmärrystä tarjolla olevista markkinointiteknologioista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista.

Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on projektipäällikkö Relevant Digitalilla. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää