Icon
Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun IABlogi

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun

26.04.2018 | Dingle Oy

Brändisi löytyy sosiaalisesta mediasta, eikö? Oletettavasti se on myös siellä aktiivinen ja julkaisut paitsi puhuttelevat, myös aktivoivat yhteisön jäseniä. Tiedätte varmasti myös millaiset sisällöt toimivat ja osaatte suunnitella sen pohjalta tulevaa tekemistänne.

Mutta voitko sanoa, että brändisi sometekeminen on menestyksekästä?

Valtaosa vastaa kaikkiin ensimmäisiin kohtiin kyllä, mutta viimeinen kysymys saa jo monet takeltelemaan. Ja jos ei, olisi sen silti ehkä pitänyt.

Menestyksen mittaaminen sosiaalisessa mediassa on haastavaa. Analytiikkatyökalut kertovat toki kätevästi paljonko klikkauksia, tykkäyksiä ja kommentteja julkaisut keräävät ja niiden pohjalta voidaan vetää johtopäätöksiä siitä, miten hyvin brändisi julkaisut pärjäävät. Luvut eivät kuitenkaan kerro milloin brändisi sometekeminen kääntyy menestykseksi.

Kuten mediatiimimme vetäjä Visa Vartiainen sen sanoi, paras mittari brändin menestykselle somessa on se, että viestit, keskustelu ja tulokset leviävät sosiaalisen median rajojen ulkopuolelle.

Siinä vaiheessa siis kun brändisi someteot nousevat kahvipöytäkeskusteluihin tai parhaassa tapauksessa uutisaiheeksi muihin medioihin, tiedät varmasti onnistuneesi.

Kuinka nostat brändisi keskustelunaiheeksi?

Helppoa se ei ole. Valtaosa tietää jo mitä heidän brändinsä someläsnäololta vaaditaan ja sitä kautta ymmärtää myös engagementin tärkeyden. On siis aiempaa vaikeampaa erottua joukosta, eikä siihen riitä enää peruskiva tekeminen ja kommentteihin reagointi valmiita vastauksia kopioimalla ja liittämällä.

Siksi tarvitaan reaktiivista markkinointia. Jotta brändisi voi nousta puheenaiheeksi, täytyy sen kyetä paitsi seuraamaan sen ympärillä tapahtuvia ilmiöitä ja keskusteluja, myös reagoimaan niihin niin yhteisön sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

Tämä vaatii suunnitelmallisuutta. Paraskaan sisällöntuottaja ei kykene olemaan valmiudessa 24/7, joten tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen on ehdotonta – olipa kyse ilmiöstä, tapahtumasta taikka kommentista. Et voi luottaa siihen, että tunnistat tilanteen, johon kannattaa tarttua ja keksit siihen sisällön siinä hetkessä, kun se tapahtuu. Siksi tähän täytyy varata myös resursseja. Erota siis jatkuva ja reaktiivinen sisällöntuotanto toisistaan ja etsi oikeat työkalut ja käytännöt molempiin.

Miksi reaktiivisuus kannattaa?

Selvää on, että reaktiivinen markkinointi vaatii paitsi vaivannäköä, myös ylimääräistä budjettia. Hyvä uutinen kuitenkin on se, että sen kerryttämät hyödyt ovat ehdottomasti vaivan arvoiset. Paitsi että reaktiivisuus palvelee asiakkaitasi entistä paremmin ja nostaa brändisi puheenaiheeksi, voi sen avulla synnytetty keskustelu parhaassa tapauksessa kasvaa maineteoiksi ja sitä kautta jopa muuttaa brändisi positiota markkinoilla.

Jos et vielä vakuuttunut ja olet enemmän numeroiden ystävä, lue blogistamme mitä tapahtui, kun testasimme omaa reaktiivisen markkinoinnin prosessiamme ja reaaliaikaisen datan hyödyntämistä Aller Digitalistissa. Pieni spoileri: tulokset olivat yli 30 kertaa paremmat aiempaan tapahtumaan verrattuna.

Kirjoittaja Kaisa Heinämäki luotsaa Dinglen Engagement Centeriä. Hän luottaa kuuntelemisen ja mieleenpainuvien kohtaamisten voimaan.

Lue myös Dinglen aikaisemmat kirjoitukset:

Kiviäkin kiinnostaa
Markkinointijohtajan silmin vuonna 2023
Mikä ihmeen Growth Hacking?

24.02.2023

IAB Studio: Mikä ihmeen sometrendi?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa tämä IAB studio jakso on tehty IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmässä. Jakso käsittelee sosiaalisen median trendejä, kuinka erottaa trendit ilmiöistä ja kuinka oppia tunnistamaan ja pysymään ajan tasalla niistä. Vieraana jaksossa ovat Maria Karttunen ja Mikko Wivolin Dagmarilta ja studio isäntänä toimii Sanoman Juho Rajala.

lue lisää

30.11.2021

Sosiaalisen median trendit: Leimahtiko liekki somessa? Näillä keinoilla sammutat tulipalon

Sosiaalinen media on luotu vuorovaikutteiseen viestintään. Tästä syystä on luonnollista, ettei kuluttajien palaute yritysten tai organisaatioiden sometileille koskaan ole pelkästään positiivista.

lue lisää

26.04.2018

Reaktiivisella markkinoinnilla maineeseen – näin otat ilmiöt haltuun

Jotta brändisi voi nousta puheenaiheeksi, täytyy sen kyetä paitsi seuraamaan sen ympärillä tapahtuvia ilmiöitä ja keskusteluja, myös reagoimaan niihin niin yhteisön sisällä kuin sen ulkopuolellakin.

lue lisää

15.04.2015

Härmäläinen South By Southwestissä

Suomalaisten pitää viedä osaamista raivolla sinne, missä osaamiseen investoidaan.

lue lisää