Icon
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan IABlogi

Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan

06.11.2014 | Ville Österlund

Digimainonnan tehon ja vaikutusten mittaaminen on ollut tähän asti pitkälti klikkien varassa, ja kampanjoiden tuloksia on raportoitu näytöillä ja klikkiprosenteilla. Tämä on nyt muuttumassa. Yhä useammalle mainostajalle klikit ja näytöt eivät kuitenkaan enää riitä mittareiksi, kun kampanjoilta haetaan yhä enemmän läsnäoloa ja dialogia kohderyhmän parissa. Kampanjoilla halutaan yhä useammin kertoa tarinoita, herättää tunteita ja vaikuttaa näin kuluttajiin jo ostosuppilon alkupäässä.

Tätä varten tarvitsemme enemmän tunne- ja brändiperäisiä mittareita arvioimaan mainonnan tehoa. Eli kiinnostuksemme keskittyy tuohon 99 prosentin joukkoon, jotka eivät klikkaa mainosta. Kutsun tätä Ryhmäksi 99.

Miten tämä Ryhmä 99 otetaan sitten haltuun? Kaiken mainonnan pohjana on, että mainos huomataan. Ensinnäkin, vaikka ryhmässä ei klikata mainontaa, se kyllä huomataan – selvitystemme mukaan keskimäärin 49 prosenttia tällä hetkellä huomaa verkkomainontaa. Ryhmässä 99 digimainonnan huomaaminen näyttääkin olevan selvässä kasvussa, kun katsotaan noin 3000 tutkitun digikampanjan tietopankkiamme (vuonna 2011 43 %, 2013 46 % ja 2014 49 %).

Digimainonnan jäävuori. Jäävuoresta suurin osa mainonnan vaikutuksesta on ns. veden pinnan alla. Se ei ole heti näkyvillä kuten klikki mutta pinnanalainen osa vaikuttaa brändin tunnettuuteen, siitä kiinnostumiseen ja sen hankintaan. Siksi on tärkeää keskittyä 99 %:n joukkoon, joka ei klikkaa mainontaa.

Ryhmä 99 kokee myös, että digikampanjat ovat entistä relevantimpia heille. Vuodesta 2011 nousua on ollut 7 prosenttiyksikköä 47 prosenttiin. Ryhmä 99 huomaa entistä paremmin ja kokee mainonnan olevan relevantimpaa. Tämä on tärkeää, sillä relevanttius puolestaan parantaa brändin mielikuvaa asiakkaiden mielissä ja edesauttaa viestin perille menoa ja laajentaa ostosuppilossa kiinnostuneiden määrä.

Kun mainonta huomataan ja se koetaan relevantiksi, se vaikuttaa positiivisesti myös brändimielikuviin ja ostokiinnostukseen. Ryhmässä 99 mainonnalle altistuneista yli 80 prosenttia kokee mainonnan positiivisena tai vähintään neutraalina sekä 13 prosenttia on kiinnostunut ostamaan tuotteen tai palvelun kun se on seuraavaksi ajankohtaista.

Suomessa ja ulkomailla tutkittujen kampanjoiden pohjalta onkin selviä näyttöjä, että oikein toteutettuna verkkomainonta luo merkittävän tunnettuuden tai ostokiinnostuksen kasvun. Vaikutus on parhaimmillaan jopa kymmeniä prosentteja. Eli katsokaamme verkkoa laajemmin myös vaikuttamisen kanavana kuin vain ostosuppilon viimeisenä mailina!

Ei muuta kuin tekemään. Tässä kolme vinkkiä miten teet Ryhmä 99:lle toimivan kampanjan:

1) Oikea paikka:
Tarkista ensin, että kampanjasi on sopivassa mediaympäristössä ja kohdennettu mahdollisimman hyvin tavoittelemallesi kohderyhmälle. Oleellista on miettiä, haluatko ”huutaa” mahdollisimman monelle vai käydä keskustelua valitun kohderyhmän kanssa. Mieti tässä kohtaa myös brändisi ja budjettisi kokoa – missä verkkoympäristöissä voit ottaa isomman jalanjäljen?

2) Oikea hetki:
Mieti kuinka monta sekuntia ihminen viettää samassa tilassa mainoksen kanssa. Olet tuuliajolla, jos olet valinnut 2 sekunnin mainospaikan ja kampanjasi toteutus on kestoltaan 4 sekuntia. Pyri siis hakeutumaan ympäristöihin, joissa pystyt tarjoamaan kuluttajalle relevanttia sisältöä tietyllä hetkellä, jota vastaanottaja parhaimmillaan pystyy hyödyntämään samantien.

3) Oikea viesti:
Tarkista, että brändisi on selvästi näkyvillä, kampanjan viesti on ymmärrettävä ja menee heti selkärankaan. Jos toimit poissa vilkkailta mainosväyliltä, voit myös miettiä tuotetiedon tuomista enemmän esille; kunhan olet varma, että kohderyhmä on juuri sillä hetkellä kiinnostunut tietämään tuotteestasi lisää.


Ville Österlund
Toimitusjohtaja, InterQuest Oy

05.12.2022

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa 2023

IAB Finlandin syyskokouksessa 30.11.2022 päätettiin tulevan vuoden painopisteistä ja valittiin yhdistykselle uusi hallitus. Vuonna 2023 IAB Finlandin kattoteema on digimainonnan vastuullisuus ja IAB:n kaksitoistahenkisessä hallituksessa on medioiden sekä palveluntarjoajien lisäksi mukana ennätysmäärä mainostajia.

lue lisää

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää