Icon
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle IABlogi

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle

18.05.2017 | Dingle Oy

Markkinointiteknologioihin investoiminen on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useampi markkinoinnin ammattilainen satsaa teknologioihin, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, ymmärtääkseen paremmin asiakkaiden tarpeita, helpottaakseen ja automatisoidakseen prosesseja, sekä analysoidakseen kampanjoita ja day-to-day -tekemistä.

Yhä enemmissä määrin teknologioiden valtavirtaistuminen tuo teknologiat niin globaalin pörssiyhtiön markkinointijohtajan, kuin myös start-up -yrityksen markkinointipäättäjän pöydälle. Organisaation liikevaihto tai toimiala ei ole yhtä kuin teknologian investoinnit. Toki organisaation diginatiiviustaso antaa osviittaa siitä, millä tasolla digitaalisuus ja uusien teknologioiden käyttö on.

Investoinnit teknologiaan kasvavat. Kiinnostavaa onkin se, että keskimäärin markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.

Miksi martech-investointi kannattaa?

1. Parempi asiakasymmärrys
2. Sisältöjen personointi ja henkilökohtaisuus
3. Myynnin tehostaminen
4. Markkinoinnin prosessien läpinäkyvyys
5. Mittaaminen ja analysointi

Uskon, että tulevaisuudessa investointien määrä kasvaa entisestään. Uusien teknologioiden ottaminen vaatii toki aikaa, resursseja ja selkeää strategiaa, joten niiden implementointiin tulee varata aikaa.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset: 

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää