Icon
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle IABlogi

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle

18.05.2017 | Dingle Oy

Markkinointiteknologioihin investoiminen on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana. Yhä useampi markkinoinnin ammattilainen satsaa teknologioihin, kuten esimerkiksi markkinoinnin automaatioon ja analytiikkaan, ymmärtääkseen paremmin asiakkaiden tarpeita, helpottaakseen ja automatisoidakseen prosesseja, sekä analysoidakseen kampanjoita ja day-to-day -tekemistä.

Yhä enemmissä määrin teknologioiden valtavirtaistuminen tuo teknologiat niin globaalin pörssiyhtiön markkinointijohtajan, kuin myös start-up -yrityksen markkinointipäättäjän pöydälle. Organisaation liikevaihto tai toimiala ei ole yhtä kuin teknologian investoinnit. Toki organisaation diginatiiviustaso antaa osviittaa siitä, millä tasolla digitaalisuus ja uusien teknologioiden käyttö on.

Investoinnit teknologiaan kasvavat. Kiinnostavaa onkin se, että keskimäärin markkinoinnin budjetista käytetään teknologioihin peräti 33 %.

Miksi martech-investointi kannattaa?

1. Parempi asiakasymmärrys
2. Sisältöjen personointi ja henkilökohtaisuus
3. Myynnin tehostaminen
4. Markkinoinnin prosessien läpinäkyvyys
5. Mittaaminen ja analysointi

Uskon, että tulevaisuudessa investointien määrä kasvaa entisestään. Uusien teknologioiden ottaminen vaatii toki aikaa, resursseja ja selkeää strategiaa, joten niiden implementointiin tulee varata aikaa.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen myynti- ja markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset: 

Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

09.10.2024

IAB Jäsenesittely: Reetta Peltola ja s360

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Reetta Peltola ja s360

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää