IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston
Kommasin sun check-iniin ihan trollatakseni
Anteeksi mitä, do you speak English or Finnish?
IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä on julkaissut sosiaalisen median sanaston verkkomarkkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Listan toivotaan palvelevan kaikkia alan toimijoita.
Suomessa on tätä ennen julkaistu ainakin yksi sosiaalisen median sanasto. Se on Sanastokeskus TSK:n sanasto, joka käsittelee sosiaalista mediaa osin laajemmin ja tarkemmin kuin nyt julkaistu sanasto. TSK:n sanasto ei kuitenkaan kata sitä jargonia, jota päivittäin kohtaamme työssämme eikä tämä termistö siihen kuuluisikaan.
Mitä varten tarvitaan tällainen sanasto?
Voisin mehustella sillä, kuinka poistamme tässä esteitä verkkomainonnan tieltä ynnä muuta ylevää. Tilanne on kuitenkin tämä:
Mainostajien kielessä vilahtelevat edelleen fanit vaikka termi ei ole ollut käytössä Facebookissa enää kolmeen vuoteen, käyttäjät kommaavat ja tarjoavat, ja täytyy myöntää, etten minä tiennyt ihan tarkkaan, mitä on ihkusälä.
Olen asioinut satojen suomalaisten yritysten kanssa urani aikana, keskustellut viime vuosina osallistamisesta, like-gateista ja venueista. Vastaukseksi saa nyökyttelyä ja innostuneita katseita. Välillä asiakkaan tekisi varmasti mieli mennä googlaamaan, että mistä hitosta tuo jätkä oikein puhuu.
Kenelle tämä sanasto on tehty?
Yhdelle sanastossa olevat sanat saattavat olla itsestäänselvyyksiä, toiselle tärkeä sanakirja uuteen maailmaan ja kolmannen mielestä aivan puutteellinen. Tunnistitko itsesi? Missä sinä olet? Jätä itsestäsi merkki, niin tiedän, että olet olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessani.
Onko sanasto valmis?
Ei ole.
Sanasto on tehty kollektiivisena sisällöntuotantona. Voit katsoa sanastosta mitä se tarkoittaa. Valehtelisin, jos väittäisin, että tätä on hinkattu lukuisia päiviä. Ei tosiaankaan ole.
Toivomme heti palautetta sanastosta. Lyttää, kehu, hauku, ylistä, mutta kerro miksi näin.
Kaipaamme myös lisää selitystä kaipaa sanoja, termejä ja käsitteitä.
Voit osallistua ainakin seuraavilla tavoilla:
1. Kommentoi sanastoa tämän blogiartikkelin kommenteissa
2. Twiittaa #somesanasto-tunnisteella Twitterissä
3. Osallistu lauantaina 18.5.2013 SomeTime2013-tapahtumassa #somesanasto-talkoisiin joko netin kautta tai paikan päällä. IAB Finland on tapahtumassa läsnä.
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää
