Icon
IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston IABlogi

IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston

06.05.2013 | Toni Nummela, Opasmedia

Kommasin sun check-iniin ihan trollatakseni

Anteeksi mitä, do you speak English or Finnish?

IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä on julkaissut sosiaalisen median sanaston verkkomarkkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Listan toivotaan palvelevan kaikkia alan toimijoita.

Suomessa on tätä ennen julkaistu ainakin yksi sosiaalisen median sanasto. Se on Sanastokeskus TSK:n sanasto, joka käsittelee sosiaalista mediaa osin laajemmin ja tarkemmin kuin nyt julkaistu sanasto. TSK:n sanasto ei kuitenkaan kata sitä jargonia, jota päivittäin kohtaamme työssämme eikä tämä termistö siihen kuuluisikaan.

Mitä varten tarvitaan tällainen sanasto?

Voisin mehustella sillä, kuinka poistamme tässä esteitä verkkomainonnan tieltä ynnä muuta ylevää. Tilanne on kuitenkin tämä:

Mainostajien kielessä vilahtelevat edelleen fanit vaikka termi ei ole ollut käytössä Facebookissa enää kolmeen vuoteen, käyttäjät kommaavat ja tarjoavat, ja täytyy myöntää, etten minä tiennyt ihan tarkkaan, mitä on ihkusälä.

Olen asioinut satojen suomalaisten yritysten kanssa urani aikana, keskustellut viime vuosina osallistamisesta, like-gateista ja venueista. Vastaukseksi saa nyökyttelyä ja innostuneita katseita. Välillä asiakkaan tekisi varmasti mieli mennä googlaamaan, että mistä hitosta tuo jätkä oikein puhuu.

Kenelle tämä sanasto on tehty?

Yhdelle sanastossa olevat sanat saattavat olla itsestäänselvyyksiä, toiselle tärkeä sanakirja uuteen maailmaan ja kolmannen mielestä aivan puutteellinen. Tunnistitko itsesi? Missä sinä olet? Jätä itsestäsi merkki, niin tiedän, että olet olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessani.

Onko sanasto valmis?

Ei ole.

Sanasto on tehty kollektiivisena sisällöntuotantona. Voit katsoa sanastosta  mitä se tarkoittaa. Valehtelisin, jos väittäisin, että tätä on hinkattu lukuisia päiviä. Ei tosiaankaan ole.

Toivomme heti palautetta sanastosta. Lyttää, kehu, hauku, ylistä, mutta kerro miksi näin.

Kaipaamme myös lisää selitystä kaipaa sanoja, termejä ja käsitteitä.

Voit osallistua ainakin seuraavilla tavoilla:
1. Kommentoi sanastoa tämän blogiartikkelin kommenteissa
2. Twiittaa #somesanasto-tunnisteella Twitterissä
3. Osallistu lauantaina 18.5.2013 SomeTime2013-tapahtumassa #somesanasto-talkoisiin joko netin kautta tai paikan päällä. IAB Finland on tapahtumassa läsnä.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää