Icon
IAB Finland vahvistaa rooliaan verkkomarkkinoinnin lainsäädännössä IABlogi

IAB Finland vahvistaa rooliaan verkkomarkkinoinnin lainsäädännössä

29.08.2013

Verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä seuraava sekä alan itsesääntelystä Suomessa vastaava IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmä on organisoitu uudelleen. Uudistuksen tavoite on, että koko IAB:n jäsenistö on entistä vahvemmin yhdessä toteuttamassa uusien säännösten ja asetusten mukaista verkkomarkkinointia sekä luomassa koko alaa palvelevia yhteisiä kannanottoja EU-parlamentille ja muille viranomaistahoille.

IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen Tietosuojayöryhmän toiminnan tehostamisesta. Työryhmään on valittu nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. IAB:n jäsenistö kattaa horisontaalisti koko digiekosysteemin mainostajasta mediaan. Uudistuksen tavoite on myös parantaa tiedonkulkua eri toimijoiden sekä työryhmän ja lehdistön välillä. Työryhmän tärkeänä tehtävänä on olla mukana verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan kohdistuvaa lainsäädäntöä koskevassa keskustelussa sekä jalkauttaa alan toimintamahdollisuuksia parantavia Euroopan laajuisia itsesääntelyhankkeita.

Tietosuojatyöryhmään on valittu IAB:n jäsenyrityksistä verkkomarkkinoinnin lainsäädännön asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet edustavat neljää eri verkkomediaa, mainostajaa, suunnittelutoimistoa, asianajotoimistoa sekä mainosverkostoa.

Tietosuojatyöryhmän asialistalla on mm. EU:n tietosuoja-asetushanke, selainkäyttäytymiseen perustuvaan kohdennettuun mainontaan (OBA) liittyvän itsesääntelyohjeistuksen jalkauttaminen, verkkomainontaan ja -mediaan kohdistuvat muut EU:n tulevat hankkeet, IAB Finlandin kattojärjestön IAB Europen aktiivinen toiminta Brysselissä sekä yhteistyö kansallisten sisarjärjestöjen kanssa.

Työryhmän vetovastuun ottaa ryhmän toiminnassa alusta asti mukana ollut Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy:n asianajaja, osakas Elina Koivumäki. Koivumäellä on yli 10 vuoden kokemus tietosuoja- ja markkinointijuridiikasta, ja hän mm. konsultoi lukuisia koti- ja ulkomaisia yrityksiä verkkomarkkinointiin liittyvässä juridiikassa. ”Tietosuoja-asioiden merkitys liiketoiminnoissa on kasvanut olennaisesti, eikä tänä päivänä voi harjoittaa menestyksellistä liiketoimintaa laillisesti tuntematta henkilötietojen käsittelyyn liittyvää säädösympäristöä. IAB:n Tietosuojaryhmään on koottu henkilötietojen käsittelyn asiantuntijoita, joiden avulla pystymme tehokkaasti arvioimaan ajankohtaisia asioita useilta eri näkökulmilta”, myös IAB:n hallituksen jäsenenä toimiva Koivumäki kiittää saamastaan kunniasta.

IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmän edustajat 1.9.2013–31.12.2014:
• Anna Vuori, lakimies, Sanoma Oyj
• Elina Koivumäki, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy (puheenjohtaja)
• Juha Karonen, Chief Technology Officer, Activeark JWT Oy
• Kaija Kuusimaa, kehityspäällikkö, varatuomari, K-Plus Oy
• Kirsi Saukonsaari, päätoimittaja, tuottaja, Otavamedia Oy
• Petra Wikström - van Eemeren, yhteiskuntasuhdejohtaja, MTV Media (varapuheenjohtaja)
• Tiina Kerttula, lakimies, Alma Media Oyj
• Tuomo Kuusisto, maajohtaja, Tradedoubler Oy

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää

18.11.2024

Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta

Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää