Icon
IAB Finland vahvistaa rooliaan verkkomarkkinoinnin lainsäädännössä IABlogi

IAB Finland vahvistaa rooliaan verkkomarkkinoinnin lainsäädännössä

29.08.2013

Verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä seuraava sekä alan itsesääntelystä Suomessa vastaava IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmä on organisoitu uudelleen. Uudistuksen tavoite on, että koko IAB:n jäsenistö on entistä vahvemmin yhdessä toteuttamassa uusien säännösten ja asetusten mukaista verkkomarkkinointia sekä luomassa koko alaa palvelevia yhteisiä kannanottoja EU-parlamentille ja muille viranomaistahoille.

IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen Tietosuojayöryhmän toiminnan tehostamisesta. Työryhmään on valittu nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. IAB:n jäsenistö kattaa horisontaalisti koko digiekosysteemin mainostajasta mediaan. Uudistuksen tavoite on myös parantaa tiedonkulkua eri toimijoiden sekä työryhmän ja lehdistön välillä. Työryhmän tärkeänä tehtävänä on olla mukana verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan kohdistuvaa lainsäädäntöä koskevassa keskustelussa sekä jalkauttaa alan toimintamahdollisuuksia parantavia Euroopan laajuisia itsesääntelyhankkeita.

Tietosuojatyöryhmään on valittu IAB:n jäsenyrityksistä verkkomarkkinoinnin lainsäädännön asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet edustavat neljää eri verkkomediaa, mainostajaa, suunnittelutoimistoa, asianajotoimistoa sekä mainosverkostoa.

Tietosuojatyöryhmän asialistalla on mm. EU:n tietosuoja-asetushanke, selainkäyttäytymiseen perustuvaan kohdennettuun mainontaan (OBA) liittyvän itsesääntelyohjeistuksen jalkauttaminen, verkkomainontaan ja -mediaan kohdistuvat muut EU:n tulevat hankkeet, IAB Finlandin kattojärjestön IAB Europen aktiivinen toiminta Brysselissä sekä yhteistyö kansallisten sisarjärjestöjen kanssa.

Työryhmän vetovastuun ottaa ryhmän toiminnassa alusta asti mukana ollut Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy:n asianajaja, osakas Elina Koivumäki. Koivumäellä on yli 10 vuoden kokemus tietosuoja- ja markkinointijuridiikasta, ja hän mm. konsultoi lukuisia koti- ja ulkomaisia yrityksiä verkkomarkkinointiin liittyvässä juridiikassa. ”Tietosuoja-asioiden merkitys liiketoiminnoissa on kasvanut olennaisesti, eikä tänä päivänä voi harjoittaa menestyksellistä liiketoimintaa laillisesti tuntematta henkilötietojen käsittelyyn liittyvää säädösympäristöä. IAB:n Tietosuojaryhmään on koottu henkilötietojen käsittelyn asiantuntijoita, joiden avulla pystymme tehokkaasti arvioimaan ajankohtaisia asioita useilta eri näkökulmilta”, myös IAB:n hallituksen jäsenenä toimiva Koivumäki kiittää saamastaan kunniasta.

IAB Finlandin Tietosuojatyöryhmän edustajat 1.9.2013–31.12.2014:
• Anna Vuori, lakimies, Sanoma Oyj
• Elina Koivumäki, asianajaja, osakas, Asianajotoimisto Juridia Bützow Oy (puheenjohtaja)
• Juha Karonen, Chief Technology Officer, Activeark JWT Oy
• Kaija Kuusimaa, kehityspäällikkö, varatuomari, K-Plus Oy
• Kirsi Saukonsaari, päätoimittaja, tuottaja, Otavamedia Oy
• Petra Wikström - van Eemeren, yhteiskuntasuhdejohtaja, MTV Media (varapuheenjohtaja)
• Tiina Kerttula, lakimies, Alma Media Oyj
• Tuomo Kuusisto, maajohtaja, Tradedoubler Oy

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää