Icon
Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019 IABlogi

Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019

03.02.2020

Inna-Pirjetta Lahti on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä, kasvuyritys PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä IAB Finlandin Hot or Not 2020 –seminaarissa valittu Vuoden muutoksentekijä 2019. Hän on työskennellyt pitkään tapahtumien parissa, kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan, hypännyt rohkeasti yrittäjyyteen sekä kulkenut epäonnistumisen kautta onnistujaksi.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä. Vaikka yrityksellä menee nyt lujaa, ei menestys ole tullut helpolla. Matkaan on kuulunut myös epäonnistumisia. ”Onnistuminen voi tarkoittaa myös sitä, että välillä voi epäonnistuakin, mutta niistä haluaa oppia ja päästä eteenpäin. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Haluaisinkin sanoa, että olen onnistuja, enkä yrittäjä”, toteaa Lahti.

Ennen yrittäjyyttä Lahti työskenteli tapahtumien parissa, 15 vuotta Messukeskuksessa Suomen Messuilla, ja sitä ennen elokuvateattereiden maailmassa. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri ja kirjoitti aikoinaan myös gradunsa vaikuttajamarkkinoinnista. Työn aihe oli ”Filmitähdet yrityksen myyntimiehinä - elokuva markkinointiviestinnän välineenä”. Perustaessaan vaikuttajamarkkinoinnin yrityksensä Lahti palasi juurilleen.

Yrittäjäksi Lahti ryhtyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin Kohtaamistoimisto Innastus Oy syntyi. Ajatus yrittäjyydestä oli kehittynyt jo pitkään. Lopulta tuntui, että aika oli kypsä. ”Olin juuri kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan ja törmäsin messuilla löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degermaniin. Hän ehdotti, että lähtisin hänen ja retkikuntansa mukaan autiosaarille. Ensimmäinen ajatus oli, ettei se onnistu. Ajatus yrittäjyydestä oli kuitenkin ollut mielessä jo pitkään, ja tämä oikeastaan lopulta oli sysäys siihen. Yrittäjyys toi vapautta tehdä monenlaisia projekteja samaan aikaan ja toteuttaa juuri sitä, mitä halusin tehdä. Päätin myös tarttua Pata Degermanin ehdotukseen” kertoo Lahti. Tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa myös Lapsiperheen matkablogia, työskenteli oman yrityksensä ja erilaisten projektien parissa.

Pari vuotta myöhemmin PING Helsinki sai alkunsa neljän kaveruksen ideasta. ”Huomasimme, että on syntymässä uusi toimiala. Bloggaajia, tubettajia, instagrammaajia ja erilaisia vaikuttajia oli jo paljon, muttei ollut mitään yhteistä kohtaamispaikkaa vaikuttajille ja yrityksille. Ei ollut myöskään yhteisiä pelisääntöjä tai tapoja toteuttaa yhteistyötä. Tästä syntyi tapahtuma PING Festival, joka kokosi konkreettisesti ihmiset ruutujen takaa yhteen, ja mahdollisti kohtaamiset kasvotusten”, avaa Lahti. Aluksi harrastuspohjalta toteutettu tapahtuma kasvoi vuosi vuodelta, ja lopulta muut kaverukset jättäytyivät projektista pois. Lahti osti yrityksen ja lähti viemään sitä eteenpäin. ”Järjestimme seuraavaa tapahtumaa, buukkasimme isoja puhujia, myimme kumppanuuksia ja lippuja, mutta tapahtuman lähestyessä tajusin tekeväni valtavat taloudelliset tappiot”, kertoo Lahti. Se millä lopulta hankalasta alusta selvittiin, oli rehellisyys ja luottamuksen rakentaminen yhteistyökumppaneiden kanssa. ”Ensimmäisenä soitin suurimmille yhteistyökumppaneillemme ja kerroin avoimesti mikä oli tilanne. Heidän reaktionsa oli rauhallinen ja kannustava. Aluksi keskityttiin tapahtuman toteuttamiseen ja vietiin se läpi” muistelee Lahti. Lopulta asiat ratkesivat ja Lahti kokee, että avain hankalasta tilanteesta selviytymiseen olikin rehellisyys. ”Ensin rehellisyys itselle, ja sen jälkeen muille. Ensin oli todettava itselleen, että asiat eivät ole menneet, niin kun oli suunnitellut” toteaa Lahti. Tämän jälkeen yritystä lähdettiin kehittämään, luotiin uusi liiketoimintasuunnitelma ja nykyään PING Helsingin palveluihin kuuluvat luovat konseptit ja ilmiöt sekä vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu asiakkaan lähtökohdista. ”Etsimme asiakkaan tavoitteisiin ja kohderyhmiin parhaiten sopivia vaikuttajia. Ei niin päin, että meillä olisi tietty vaikuttajajoukko, jota haluamme myydä. Mietimme mikä on tavoite, kenelle halutaan tuotteita ja palveluita myydä, ja sitä kautta etsitään sopivat vaikuttajat” avaa Lahti.

Tällä hetkellä Lahti työskentelee vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Hän on ollut mukana myös juuri julkaistun Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan työstämisessä ja isännöi samaa aihepiiriä käsittelevää ”Feikkiä vai Faktaa” podcastia. ”Somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli ja mediakasvatuksen tärkeys korostuvat jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajilla on tärkeä rooli ikään kuin median portinvartijoina” toteaa Lahti.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää