Icon
Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019 IABlogi

Henkilökuva: Inna-Pirjetta Lahti, Vuoden muutoksentekijä 2019

03.02.2020

Inna-Pirjetta Lahti on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä, kasvuyritys PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä IAB Finlandin Hot or Not 2020 –seminaarissa valittu Vuoden muutoksentekijä 2019. Hän on työskennellyt pitkään tapahtumien parissa, kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan, hypännyt rohkeasti yrittäjyyteen sekä kulkenut epäonnistumisen kautta onnistujaksi.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä. Vaikka yrityksellä menee nyt lujaa, ei menestys ole tullut helpolla. Matkaan on kuulunut myös epäonnistumisia. ”Onnistuminen voi tarkoittaa myös sitä, että välillä voi epäonnistuakin, mutta niistä haluaa oppia ja päästä eteenpäin. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Haluaisinkin sanoa, että olen onnistuja, enkä yrittäjä”, toteaa Lahti.

Ennen yrittäjyyttä Lahti työskenteli tapahtumien parissa, 15 vuotta Messukeskuksessa Suomen Messuilla, ja sitä ennen elokuvateattereiden maailmassa. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri ja kirjoitti aikoinaan myös gradunsa vaikuttajamarkkinoinnista. Työn aihe oli ”Filmitähdet yrityksen myyntimiehinä - elokuva markkinointiviestinnän välineenä”. Perustaessaan vaikuttajamarkkinoinnin yrityksensä Lahti palasi juurilleen.

Yrittäjäksi Lahti ryhtyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin Kohtaamistoimisto Innastus Oy syntyi. Ajatus yrittäjyydestä oli kehittynyt jo pitkään. Lopulta tuntui, että aika oli kypsä. ”Olin juuri kirjoittanut Lapsiperheen matkakäsikirjan ja törmäsin messuilla löytöretkeilijä Patrick ”Pata” Degermaniin. Hän ehdotti, että lähtisin hänen ja retkikuntansa mukaan autiosaarille. Ensimmäinen ajatus oli, ettei se onnistu. Ajatus yrittäjyydestä oli kuitenkin ollut mielessä jo pitkään, ja tämä oikeastaan lopulta oli sysäys siihen. Yrittäjyys toi vapautta tehdä monenlaisia projekteja samaan aikaan ja toteuttaa juuri sitä, mitä halusin tehdä. Päätin myös tarttua Pata Degermanin ehdotukseen” kertoo Lahti. Tämän jälkeen hän alkoi kirjoittaa myös Lapsiperheen matkablogia, työskenteli oman yrityksensä ja erilaisten projektien parissa.

Pari vuotta myöhemmin PING Helsinki sai alkunsa neljän kaveruksen ideasta. ”Huomasimme, että on syntymässä uusi toimiala. Bloggaajia, tubettajia, instagrammaajia ja erilaisia vaikuttajia oli jo paljon, muttei ollut mitään yhteistä kohtaamispaikkaa vaikuttajille ja yrityksille. Ei ollut myöskään yhteisiä pelisääntöjä tai tapoja toteuttaa yhteistyötä. Tästä syntyi tapahtuma PING Festival, joka kokosi konkreettisesti ihmiset ruutujen takaa yhteen, ja mahdollisti kohtaamiset kasvotusten”, avaa Lahti. Aluksi harrastuspohjalta toteutettu tapahtuma kasvoi vuosi vuodelta, ja lopulta muut kaverukset jättäytyivät projektista pois. Lahti osti yrityksen ja lähti viemään sitä eteenpäin. ”Järjestimme seuraavaa tapahtumaa, buukkasimme isoja puhujia, myimme kumppanuuksia ja lippuja, mutta tapahtuman lähestyessä tajusin tekeväni valtavat taloudelliset tappiot”, kertoo Lahti. Se millä lopulta hankalasta alusta selvittiin, oli rehellisyys ja luottamuksen rakentaminen yhteistyökumppaneiden kanssa. ”Ensimmäisenä soitin suurimmille yhteistyökumppaneillemme ja kerroin avoimesti mikä oli tilanne. Heidän reaktionsa oli rauhallinen ja kannustava. Aluksi keskityttiin tapahtuman toteuttamiseen ja vietiin se läpi” muistelee Lahti. Lopulta asiat ratkesivat ja Lahti kokee, että avain hankalasta tilanteesta selviytymiseen olikin rehellisyys. ”Ensin rehellisyys itselle, ja sen jälkeen muille. Ensin oli todettava itselleen, että asiat eivät ole menneet, niin kun oli suunnitellut” toteaa Lahti. Tämän jälkeen yritystä lähdettiin kehittämään, luotiin uusi liiketoimintasuunnitelma ja nykyään PING Helsingin palveluihin kuuluvat luovat konseptit ja ilmiöt sekä vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu asiakkaan lähtökohdista. ”Etsimme asiakkaan tavoitteisiin ja kohderyhmiin parhaiten sopivia vaikuttajia. Ei niin päin, että meillä olisi tietty vaikuttajajoukko, jota haluamme myydä. Mietimme mikä on tavoite, kenelle halutaan tuotteita ja palveluita myydä, ja sitä kautta etsitään sopivat vaikuttajat” avaa Lahti.

Tällä hetkellä Lahti työskentelee vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin parissa. Hän on ollut mukana myös juuri julkaistun Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan työstämisessä ja isännöi samaa aihepiiriä käsittelevää ”Feikkiä vai Faktaa” podcastia. ”Somevaikuttajien yhteiskunnallinen rooli ja mediakasvatuksen tärkeys korostuvat jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajilla on tärkeä rooli ikään kuin median portinvartijoina” toteaa Lahti.

Vuoden muutoksentekijä 2019 Inna-Pirjetta Lahti työskentelee tiiviisti vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin parissa ja luotsaa yritystään PING Helsinkiä.

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää