Icon
Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla IABlogi

Euroopan digimarkkina kasvoi 10 % vuoden ensimmäisellä puoliskolla

12.11.2018

IAB Europe on tänään julkaissut yhteistyössä IHS Markitin kanssa AdEx Benchmark H1 2018 -tutkimuksen tulokset. Digitaalinen mainonta kasvoi 10 % 25,7 miljardiin euroon vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Mobiilimainonta ylitti 10 miljardia euroa ja lähestyy 50 %:n osuutta koko digimainonnan panostuksista. IAB Europen ja IHS Markitin syyskuussa julkaistu European Programmatic Market Sizing Report osoitti, että yli puolet ohjelmallisen ostamisen display-panostuksista on mobiiliin.

Videomainonta kasvoi yli neljä kertaa koko displayn verran ja edustaa nyt 30 % display-mainonnasta. Videon kasvu on nostanut koko displayn osuutta digitaalisen mainonnan kokonaispanostuksista. 

Display-mainonnan kasvu (+12, 3 %) jatkaa karkumatkaa hakumainonnan kasvusta (+10,2 %). Display-mainonta saavutti 10 miljardin euroa H1:llä ja vastaa 40 % koko digimainonnasta, ja haku puolestaan 46 %:a. Display-mainonta jatkaa vahvaa kasvua Keski- ja Itä-Euroopassa (+17,9 %) Länsi-Eurooppaan nähden (+11,2 %). Keski- ja Itä-Euroopan markkina (+17 %) vauhditti kokonaiskasvua samaan aikaan kun kypsemmät Länsi-Euroopan markkinat kasvoivat vähemmän (+9 %).

IHS Markit arvelee vuoden 2018 digitaalisen mainonnan panostusten ylittävän 50 miljardia euroa.

Lue lisää ja lataa tutkimusraportti IAB Europen sivuilta.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää