Icon
Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella! IABlogi

Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella!

29.09.2017 | Birgitta Takala

IAB Finlandin 20-vuotista taivalta juhlittiin seminaarin merkeissä muutoksen tekijöiden kanssa

IAB Finland vietti 20-vuotisjuhlaansa seminaarin merkeissä 27.9. Teatteri Foorumissa. Paikalla oli reilu sata digialan ammattilaista ja muutoksen tekijää, joita suurinta osaa yhdistää kuuluminen IAB-yhteisöön. Yleisön joukossa oli myös alan konkareita jopa 20 vuoden takaa, IAB:n ja VERMEn alkumetreiltä. 

Onnitteluseremonioiden jälkeen Towney Feehan, IAB Europe CEO, toi meille terveisinään muutaman IAB Europen ajankohtaisimmista teemoista. Näitä olivat mm. GDPR, Euroopan tietosuoja-asetus ja ePrivacy -sääntely ja niiden vaikutus digitoimialan tulevaisuuteen sekä mainonnan laadun puolesta tehtävä tärkeä työ, josta esimerkkinä oli globaali Coalition for better Advertaising -hanke.

Nykyisyyttä ja tulevaisuutta ei voi ymmärtää tuntematta historiaa. Tommi Pelkonen, IAB:n hallituksen jäsen ja SEK:n strategiajohtaja, luotsasi yleisön vartissa läpi 20 vuoden digimyllerryksen.



Tekoälyä, epäitsekästä luovuutta ja rohkeutta oppia

Seminaariosuuden aloitti moderaattorina toiminut Antti Merilehto. Kiitos Antti, nyt tiedämme mitä tekoäly on, sitähän on jo kaikkialla ja se vaikuttaa jo jokapäiväiseen arkeemme! Lisää voi opiskella alkuvuodesta ilmestyvästä Antin ensimmäisestä tietokirjasta, Tekoäly -matkaopas liikkeenjohdolle. ”Teknologia kehittyy, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei katoa.”, Antti vakuutteli.

Entä miten tehdään maailman palkituinta markkinointia, varsinkin somemarkkinointia? Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori avasi voitokkaiden Cannes -kampanjoiden reseptiä: "Somemarkkinoinnin voittoisin trendi on epäitsekkyys ja keskustelua herättävä mainonta”. Kurion tekemä tuore tutkimus paljastaa:

  • 76 % Cannes Lions voittajakampanjoista käytti sosiaalista mediaa
  • 45 % Sosiaalisen median voittajakampanjoista perustui altruismille, epäitsekkyydelle
  • 57 % näistä kampanjoista oli kansalaisjärjestökampanjoita
  • 56 % näistä kampanjoista keskittyi huomion herättämisen
  • TOP 2 teemaa olivat terveys ja naisten voimaannuttaminen (women empowerment)

Iltapäivän energiaboostista vastasi Pia Henrietta Kekäläinen, Carbo Culture Oy:n toimitusjohtaja, palavasieluinen ratkaisujen etsijä ja start-up yrittäjä. Digitaalisuus on jo vanha juttu ja uusiin asioihin täytyy tarttua zeniläisen aloittelijan asenteella, jotenkin tähän tyyliin; ”Ei haittaa, jos olin huono tänään. Jos opin joka päivä yhden asian, vuoden kuluttua osaan jo 365 uutta asiaa".

Seminaariosuuden päätti Antin moderoima paneeli, jossa tulevaisuuden menestyjien osaamistarpeita pohti mainio kombo: Jari Lähdevuori, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen Data Refinerystä, Henri Syvänen Avaus Marketingistä, sekä Pia Henrietta Kekäläinen. Antin kiteytys päivän avainsanoiksi oli rajat ylittävä organisaatio, asioiden jakaminen, rohkea kokeileminen, asiakkailta oppiminen ja jatkuva kehitys.

IAB:n Muutoksen tekijä -palkinto

IAB palkitsee vuosittain Muutoksen tekijän. Tilaisuus huipentuikin ensimmäisen Muutoksen tekijä -palkinnon jakoon. Palkinnon sai Jukka Sundquist, Nordic Morning Oy:n toimitusjohtaja. Palkinnon jakajana toiminut IAB:n hallituksen jäsen Jere Teutari MTV:stä perusteli valintaa näin: ”Palkinto on osoitus erinomaisesta työstä ja merkittävästä panoksesta suomalaisen digimarkkinoinnin toimialan kehityksen hyväksi. Jukka Sundquist on toiminut yli 10 vuoden ajan digialan kehittäjänä ja aktiivisena muutoksen tekijänä. Toiminnassaan hän on tavoitteellinen ja sitkeästi päämäärää kohti kulkeva, kuitenkin aina toiset huomioon ottava joukkuepelaaja”. Onneksi olkoon Jukka!


Seminaarin päätteeksi kilisteltiin kuohuvaa!

Katso seminaarissa nähdyt esitykset IAB:n Seminaariaineistot-sivulta.

Eurooppalaiset sisarjärjestömme lähettivät meille onnitteluja, katso alta lyhyt video!

Kirjoittaja on Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja.

Tilaisuuden kuvat: Sini Kervinen

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää