Icon
Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun IABlogi

Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun

04.11.2016

Vuoden 2016 kolmannella kvartaalilla digimainonnan panostukset päätyivät 71,7 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 14,2 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.

Kasvuvauhti on hieman kiihtynyt edellisvuodesta ja digimainonta on kuluvan vuoden aikana kasvattanut edelleen markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. Kumulatiivisesti vuoden alusta saakka tarkasteltuna digimainonnan määrä ylsi 230,4 miljoonaan euroon, kasvua oli 12,8 % ja osuus koko mediamainonnasta oli jo lähes 30 %, ollen näin suurin mediaryhmä.

Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat olivat jo tuttuun tapaan Facebook-, mobiili- ja instream–videomainonta. Myös perinteisen display-mainonnan kehitys on piristynyt kuluneen vuoden aikana. Display-mainonnassa on mukana myös mainosmuotona lisääntyneen natiivimainonnan panostukset.
”Kehitys on jatkunut samansuuntaisena ja koko vuoden ennuste on vahvasti positiivinen”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Digitaalisen mainonnan ostotapa on muuttumassa. IAB Finlandin tekemän mittauksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan määrä oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana jo 23,8 % koko display-mainonnan määrästä. Kasvua edellisetä vuodesta oli 103 %.


”Kymmenen suomalaista mediayhtiötä lanseerasi hiljattain markkinoille uuden suoraostamisen markkinapaikan, jonka uskotaan vauhdittavan mainosmyyntiä entisestään. Automatisoitu markkinapaikka mahdollistaa mediatoimistoille tehokkaamman työkalun suunnitteluun ja ostamiseen. Samalla myös takuunäyttöisten kampanjoiden varaamiseen liittyvät työvaiheet vähentyvät”, kertoo IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot; Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää

29.05.2023

MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!

Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa

lue lisää

25.05.2023

Vastuullisen digimainonnan määrittely

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

lue lisää

11.05.2023

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.

lue lisää