Icon
Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun IABlogi

Automaatiosta lisävauhtia digin kasvuun

04.11.2016

Vuoden 2016 kolmannella kvartaalilla digimainonnan panostukset päätyivät 71,7 miljoonaan euroon ja kasvua kertyi 14,2 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon.

Kasvuvauhti on hieman kiihtynyt edellisvuodesta ja digimainonta on kuluvan vuoden aikana kasvattanut edelleen markkinaosuuttaan koko mediamainonnasta. Kumulatiivisesti vuoden alusta saakka tarkasteltuna digimainonnan määrä ylsi 230,4 miljoonaan euroon, kasvua oli 12,8 % ja osuus koko mediamainonnasta oli jo lähes 30 %, ollen näin suurin mediaryhmä.

Kolmannen kvartaalin suurimmat kasvajat olivat jo tuttuun tapaan Facebook-, mobiili- ja instream–videomainonta. Myös perinteisen display-mainonnan kehitys on piristynyt kuluneen vuoden aikana. Display-mainonnassa on mukana myös mainosmuotona lisääntyneen natiivimainonnan panostukset.
”Kehitys on jatkunut samansuuntaisena ja koko vuoden ennuste on vahvasti positiivinen”, arvioi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.
Digitaalisen mainonnan ostotapa on muuttumassa. IAB Finlandin tekemän mittauksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan määrä oli ensimmäisen vuosipuoliskon aikana jo 23,8 % koko display-mainonnan määrästä. Kasvua edellisetä vuodesta oli 103 %.


”Kymmenen suomalaista mediayhtiötä lanseerasi hiljattain markkinoille uuden suoraostamisen markkinapaikan, jonka uskotaan vauhdittavan mainosmyyntiä entisestään. Automatisoitu markkinapaikka mahdollistaa mediatoimistoille tehokkaamman työkalun suunnitteluun ja ostamiseen. Samalla myös takuunäyttöisten kampanjoiden varaamiseen liittyvät työvaiheet vähentyvät”, kertoo IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot; Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, GroupM, ZMG Media Group ja Omnicom Media Group sekä Avaus Marketing, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää