Icon
Hakumainonta vastaan hakukoneoptimointi? Uutiset & blogi

Hakumainonta vastaan hakukoneoptimointi?

28.03.2012 | Ismo Tenkanen

Yllättävän usein törmää edelleen väitteisiin, että maksettu hakusanamainonta on kankkulan kaivoon heitettyä rahaa, ja ainoastaan luonnollisten hakutulosten parantamiseksi tehty hakukoneoptimointi riittää.

Kun tällaisiin väitteisiin törmää jopa painetuissa oppaissa ja Internet-konsultteina esiintyvien teksteissä, niin herää lähinnä kaksi kysymystä: onko väitteen esittäjän oma osaaminen ja asiantuntemus vielä kovin alkutekijöissään, vai onko vain tämän kokemus hyvin kapea-alaista asiakkuuksien osalta?

Sillä jokainen, joka on ylläpitänyt lukuisia hakusanamainonnan tilejä esimerkiksi jossain Google Certified Partner -toimistossa, tietää luetella saman tien useita asiakkaita, jotka pystyvät ansaitsemaan moninkertaisena, jopa monikymmenkertaisena sen panostuksen, mitä käyttävät hakumainontaan. Joten eihän tuo kannattavuus ole mikään uskon asia, kun siitä on mahdollista lyödä selkeät faktat pöytään.

Ohessa esitetyn kuvion tyyppiset ROI-käyrät ovat aivan arkipäivää puolestaan niissä taloissa, joissa hakumainonnan ammattilaiset ovat päässeet optimoimaan asiakastilejä. Optimointi tässä siis tarkoittaa tilin tehostamista, ei sivuston optimointia hakukoneille. Mistään poikkeustapauksesta ei todellakaan ole kyse, vaan jopa tuhansien prosenttien ROI-luvut ovat ihan arkipäivää hakumainonnassa. Alla mainitussa esimerkissä hakumainostilin kannattavuus on tuplattu 10 viikossa hakutilin optimoinnin aloittamisesta.

Kenelle hakumainonta kannattaa?

Tietenkin on totta, että hakumainonta ei voi olla kaikille kannattavaa. Se, onko hakumainontaan laitetut rahat mahdollista saada moninkertaisena takaisin, on kiinni monesta tekijästä. Tärkeimmäksi noteeraisin itse keskioston arvon. Jos yksittäisen kaupan keskiarvo on jossain 10–15 euron tuntumassa ja toimiala on vielä kovin kilpailtu, niin on hyvin todennäköistä, että suurikaan hakukone-guru ei taio tiliä kannattavaksi. Mutta jos taas keskiosto on yli sata euroa, saa olla jo melkoinen tumpelo hakutiliä hoitamassa, jos ei saa hakumainontaa kannattavaksi.

Toinen tärkeä tekijä on tietenkin konversioprosentti. Jokainen voi ottaa taskulaskimen esiin ja näppäillä, millaiseksi muodostuu ROI-%, jos esimerkiksi 50 euron keskiostolla ja 50 sentin keskimääräisellä klikkihinnalla verkkokaupan konversioprosentti on 2 % tai 5 %. Sillä se, mikä 2 %:in konversiolla ei ole kannattavaa, on 5 %:in konversiolla hyvinkin kannattavaa mainontaa. Siis noinkin alhaisella keskiostolla.

Kolmas tärkeä muuttuja on tietenkin kilpailun määrä ja sitä kautta klikin hinta toimialalla. Edelleen löytyy Suomesta toimialoja, joissa klikin hinnat ovat vain 10-20 sentin luokkaa, jolloin hakumainonta on hyvin helppoa saada kannattavaksi, vaatimattomillakin konversio-prosenteilla.

Hakukoneoptimointi kannattaa aina

Tietenkin hakuoptimoinnin puolesta on helppo puhua, koska se johtaa oikein tehtynä aina ilmaisen liikenteen kasvuun sivustolle. Ja usein se johtaa myös siihen, että maksetun hakumainonnan kuluja voidaan pudottaa, kun ilmainen hakuliikenne kasvaa. Mutta silti väitteet, että maksettu hakumainonta kannattaisi kokonaan lopettaa, kunhan vain SEO hoidetaan kuntoon, ovat lähinnä asiantuntemattomuutta.

Usein kuulee esimerkiksi sanottavan, että ei kannata mainostaa lainkaan maksettua mainontaa, koska luonnolliset hakutulokset johtavat ilmaiseksi kävijän sivustolle. Mutta entä jos maksettuun mainokseen saadaan ajankohtainen tarjous ja linkit suoraan tarjoussivulle, josta konversio on moninkertainen verrattuna luonnollisen haun kautta etusivulle ohjattuun kävijään? Ja jos hakumainonnan kautta pyydystetyn kävijän konversioprosentti on paljon parempi ja keskiostos suurempi – kannattaako silloinkin jättää hakumainonta pois ja ”säästää” mainoskuluissa?

Älä siis säästä mainospanostuksissa silloin, kun ne ovat hyvin kannattavia! Hyvin tehty sivuston optimointi vähentää tarvetta hakumainontaan, mutta kannattavaa hakumainontaa ei silti ole mitään syytä lopettaa. Miten sitten tehdä hakumainontaa kannattavasti? Suosittelen, että otat yhteyttä hakumainonnan ammattilaiseen. Ethän leikkaa tukkaasikaan itse…

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää