Icon
Hakumainonta vastaan hakukoneoptimointi? Uutiset & blogi

Hakumainonta vastaan hakukoneoptimointi?

28.03.2012 | Ismo Tenkanen

Yllättävän usein törmää edelleen väitteisiin, että maksettu hakusanamainonta on kankkulan kaivoon heitettyä rahaa, ja ainoastaan luonnollisten hakutulosten parantamiseksi tehty hakukoneoptimointi riittää.

Kun tällaisiin väitteisiin törmää jopa painetuissa oppaissa ja Internet-konsultteina esiintyvien teksteissä, niin herää lähinnä kaksi kysymystä: onko väitteen esittäjän oma osaaminen ja asiantuntemus vielä kovin alkutekijöissään, vai onko vain tämän kokemus hyvin kapea-alaista asiakkuuksien osalta?

Sillä jokainen, joka on ylläpitänyt lukuisia hakusanamainonnan tilejä esimerkiksi jossain Google Certified Partner -toimistossa, tietää luetella saman tien useita asiakkaita, jotka pystyvät ansaitsemaan moninkertaisena, jopa monikymmenkertaisena sen panostuksen, mitä käyttävät hakumainontaan. Joten eihän tuo kannattavuus ole mikään uskon asia, kun siitä on mahdollista lyödä selkeät faktat pöytään.

Ohessa esitetyn kuvion tyyppiset ROI-käyrät ovat aivan arkipäivää puolestaan niissä taloissa, joissa hakumainonnan ammattilaiset ovat päässeet optimoimaan asiakastilejä. Optimointi tässä siis tarkoittaa tilin tehostamista, ei sivuston optimointia hakukoneille. Mistään poikkeustapauksesta ei todellakaan ole kyse, vaan jopa tuhansien prosenttien ROI-luvut ovat ihan arkipäivää hakumainonnassa. Alla mainitussa esimerkissä hakumainostilin kannattavuus on tuplattu 10 viikossa hakutilin optimoinnin aloittamisesta.

Kenelle hakumainonta kannattaa?

Tietenkin on totta, että hakumainonta ei voi olla kaikille kannattavaa. Se, onko hakumainontaan laitetut rahat mahdollista saada moninkertaisena takaisin, on kiinni monesta tekijästä. Tärkeimmäksi noteeraisin itse keskioston arvon. Jos yksittäisen kaupan keskiarvo on jossain 10–15 euron tuntumassa ja toimiala on vielä kovin kilpailtu, niin on hyvin todennäköistä, että suurikaan hakukone-guru ei taio tiliä kannattavaksi. Mutta jos taas keskiosto on yli sata euroa, saa olla jo melkoinen tumpelo hakutiliä hoitamassa, jos ei saa hakumainontaa kannattavaksi.

Toinen tärkeä tekijä on tietenkin konversioprosentti. Jokainen voi ottaa taskulaskimen esiin ja näppäillä, millaiseksi muodostuu ROI-%, jos esimerkiksi 50 euron keskiostolla ja 50 sentin keskimääräisellä klikkihinnalla verkkokaupan konversioprosentti on 2 % tai 5 %. Sillä se, mikä 2 %:in konversiolla ei ole kannattavaa, on 5 %:in konversiolla hyvinkin kannattavaa mainontaa. Siis noinkin alhaisella keskiostolla.

Kolmas tärkeä muuttuja on tietenkin kilpailun määrä ja sitä kautta klikin hinta toimialalla. Edelleen löytyy Suomesta toimialoja, joissa klikin hinnat ovat vain 10-20 sentin luokkaa, jolloin hakumainonta on hyvin helppoa saada kannattavaksi, vaatimattomillakin konversio-prosenteilla.

Hakukoneoptimointi kannattaa aina

Tietenkin hakuoptimoinnin puolesta on helppo puhua, koska se johtaa oikein tehtynä aina ilmaisen liikenteen kasvuun sivustolle. Ja usein se johtaa myös siihen, että maksetun hakumainonnan kuluja voidaan pudottaa, kun ilmainen hakuliikenne kasvaa. Mutta silti väitteet, että maksettu hakumainonta kannattaisi kokonaan lopettaa, kunhan vain SEO hoidetaan kuntoon, ovat lähinnä asiantuntemattomuutta.

Usein kuulee esimerkiksi sanottavan, että ei kannata mainostaa lainkaan maksettua mainontaa, koska luonnolliset hakutulokset johtavat ilmaiseksi kävijän sivustolle. Mutta entä jos maksettuun mainokseen saadaan ajankohtainen tarjous ja linkit suoraan tarjoussivulle, josta konversio on moninkertainen verrattuna luonnollisen haun kautta etusivulle ohjattuun kävijään? Ja jos hakumainonnan kautta pyydystetyn kävijän konversioprosentti on paljon parempi ja keskiostos suurempi – kannattaako silloinkin jättää hakumainonta pois ja ”säästää” mainoskuluissa?

Älä siis säästä mainospanostuksissa silloin, kun ne ovat hyvin kannattavia! Hyvin tehty sivuston optimointi vähentää tarvetta hakumainontaan, mutta kannattavaa hakumainontaa ei silti ole mitään syytä lopettaa. Miten sitten tehdä hakumainontaa kannattavasti? Suosittelen, että otat yhteyttä hakumainonnan ammattilaiseen. Ethän leikkaa tukkaasikaan itse…

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää