Icon
En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman Uutiset & blogi

En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman

08.03.2018 | IABvieras

Kun viides ihminen nykäisee minua hihasta ja kertoo ostaneensa ”sen t-paidan jota se muotiväki käyttää”, tiedän että olemme onnistuneet. Jaa missä? No sisältömarkkinoinnin kultaisessa asiakaspolussa: himo, harkinta, osto.

Tuo nimenomainen t-paita (Arelan Kim – kun sinua nyt kumminkin alkoi kiinnostaa) esiintyi ihka ensimmäisessä Stockmann Magazinessa. Tämän kevään sisällössä on lisää haluttavia tuotehittejä (hellouuu Marimekon unelmanturkoosi Mini-maljakko) mutta myös paljon asiaa, jossa tuote ei todellakaan ole ykköskärki. Lehden kannessa ei ole kauniisti hymyilevää mallia myyvä kolttu yllään, vaan näyttelijälegenda Seela Sella. Hän hehkuu karismaa, yllään Aalto-yliopistosta valmistuneen suunnittelijan vaate, jota ei todellakaan voi ostaa Stockmannilta – eikä itse asiassa mistään muualtakaan.

Mitä se Stockmann nyt tämmöistä, mietit varmaan. Niillähän on vähän vaikeaa, eikös niiden pitäisi vain keskittyä siihen myymiseen? No, siihen he juuri keskittyvätkin.

Ostaa voi niin kovin monesta syystä. Mutta aika vähän ihmisellä on niitä täysin välttämättömiä tarpeita. Uusi mekko, muotoiluvaahto, sohvatyyny, kännykänkuori, torkkupeitto, lompakko… Käsi pystyyn: todellako kuolema sinut korjaa, jos et hanki (yhdettätoista) villapaitaa kaappiin?

Tarpeiden herättäminen on välttämätön perusta kaikelle markkinoinnille. Himon ja sitä kautta harkinnan on herättävä. Vasta sen jälkeen voi ohjata ostopolulla ne seuraavat askeleet, kassalle saakka.

Tämän takia Stockmann halusi sisältömarkkinointiohjelman, jonka henki on lifestyle, ja juttuja, joita ihmiset haluavat joka tapauksessa lukea. Teimme heille monikanavaisen ratkaisun: Lehden kotisohvan viereen syventymistä ja harkintaa varten ja muistuttamaan brändin laadukkuudesta. Verkkosisältöä ohjaamaan ihastuttamisen ja palvelujournalismin kautta suoraan verkkokauppaostoksille. Some-sisältöä sinne missä asiakkaatkin ovat. Ja paljon muuta: tekemämme sisällöt näkyvät myymälässä, verkkokaupassa ja asiakkaamme tapahtumien sisällössä ja ilmeessä.

Asiakasta aidosti kiinnostavat sisällöt, jotka hän kohtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toimivat tutkitusti myynnissä. Rakentamamme ostopolku toimii: inspiroivalle sisällöllemme altistuneet asiakkaat ovat sisältöohjelmamme alusta asti ostaneet reilusti enemmän kuin he, jotka eivät ole sitä nähneet.

Aion muuten viikonloppuna hankkia sen Marimekon maljakon. Jos niitä on vielä jäljellä.

Kirjoittaja Jenni Lieto on John Brown Median päätoimittaja, joka tietää, että parhaiten sisältömarkkinoinnissakin toimii juttu josta jää tunnejälki – ilahdutus, yllätys tai himotus.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää