Icon
Blogi=ihminen IABlogi

Blogi=ihminen

24.11.2014 | Terhi Halsvaha

Vastaan työssäni sosiaalisen median markkinointiviestinnän lisäksi yhteistyöstä bloggaajien kanssa. Reilu vuosi on opettanut paljon ja silti tuntuu siltä, että oppiminen on vasta alkanut. Itse olen saanut tavata blogiyhteistyön kautta paljon uusia ihmisiä ja nämä kohtaamiset ovat rikastuttaneet elämääni. Yhteistyötä on tullut tehtyä kynsidesignblogeista blogitapahtumiin, lifestylesta ruokablogeihin ja videoblogeista mammablogeihin. Olen saanut yhteydenottoja bloggaajilta ja myös itse ottanut yhteyttä heihin, olemme tehneet kaupallista yhteistyötä, mutta myös yhteistyötä aivan pienten, mutta hyvin intohimoisten bloggaajien kanssa.

Blogi ei ole ensisijaisesti media

Bloggaajien kanssa toimiessa on hyvä muistaa, että bloggaaja on ennen kaikkea kanssaihminen, ei ensisijaisesti media, jota voi ostaa. Ajatus kuulostaa loogiselta, mutta saattaa monesti unohtua kiireessä ja muiden medioiden kanssa toimiessa. Blogiyhteistyö ei ole palkki kampanjakalenterissa, vaan siihen tulee suhtautua vuorovaikutuksena, prosessina, joka elää.

Bloggaaja tuntee lukijansa

Bloggaaja tuntee lukijansa parhaiten ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, ilahduttaa tai ärsyttää. Markkinoijan tärkein taito blogiyhteistyössä onkin arvioida sopiiko tuote tai brändi aidosti bloggaajan elämään ja maailmankuvaan. Markkinoija voi tarinoida, ideoida ja inspiroida… mutta viime kädessä bloggaajalla on päätösvalta ja vastuu siitä, että tarinasta saa omaan blogiin ja suuhun sopivan.

Intohimo kantaa pitkälle

Vaikka yhteistöitä arvioidaan raa’asti luvuin, on tärkeää huomioida intohimon merkitys. Se onkin mielestäni yhteistyön tärkein rakennusaine. Ilman intohimoa ei synny tunnetta. Vain tunteella kirjoitettu teksti jää mieleen ja vaikuttaa tässä maailmassa, joka on täynnä hälyä ja tarinanpätkiä. Tästä syystä on vaikeaa antaa absoluuttista laskelmaa siitä, paljonko blogilla tulisi olla esimerkiksi uniikkeja viikkolukijoita, jotta yhteistyöhön kannattaisi tarttua.

Bloggaaja kertoo brändin tarinaa… omasta näkökulmastaan

Itselleni on ollut kiinnostavinta nähdä, miten kukakin bloggaaja käsittelee tiettyä tuotetta tai brändiä. Blogiyhteistyö syventää brändin tarinaa tavoin, joita oma markkinointiosasto ei ikinä keksisikään. Blogiyhteistyötarjoukseen kannattaa aina suhtautua kuin lahjaan: ”Mitä hauskaa voisimmekaan keksiä yhdessä?”

Muista myös: Blogiyhteistyön opas julkaistaan joulukuussa!

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää