Icon
Älä jätä asiakasta yksin verkkoon Uutiset & blogi

Älä jätä asiakasta yksin verkkoon

21.09.2017 | IABvieras

Väitän, että suomalaiset yritykset menettävät tuhansia euroja päivittäin alipalvelemalla asiakkaitaan, etenkin verkossa.

Jos vielä 10 vuotta sitten riitti, että yrityksellä oli suhteellisen ajantasaiset ja toimivat palvelut kivijalassa sekä verkossa, niin tänä päivänä odotukset toimivasta ja yksilöidystä asiakaspalvelusta koskevat kaikkia mahdollisia kohtaamispisteitä. Asiakkaat eivät enää tee eroa palvellaanko verkossa, mobiilissa vai kivijalassa – palvelun ja asiakastietojen on oltava yhtenäisesti oikein ja hallussa kaikissa ympäristöissä sekä kohtaamisissa.

Analogisen maailman toimimattomat ja asiakasta ymmärtämättömät prosessit eivät muutu digitoimalla toimiviksi eikä asiakasta voi eikä saa jättää verkossa yksin. Itseasiassa päinvastoin. Verkossa potentiaalista asiakasta pitäisi johdattaa ja liu’uttaa datan ja ymmärryksen kautta mahdollisimman kiinnostavasti ja sujuvasti. Samalla tulisi huomioida koko ostoprosessi aina inspiraatiosta ja kiinnostuksen herättämisestä, tiedon etsintään ja ostamiseen asti.

Kuva 1. Asiakkaan ostopolku ei ole suoraviivainen reitti.

Kenellä sitten riittää aikaa ja resursseja rakentaa ja laatia yksilöllisiä palvelupolkuja kaikille mahdollisille asiakkailleen? Ei enää ihmisellä, mutta koneella kyllä. Tällöin kuvaan tulee mukaan markkinoinnin automaatio. Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ohjelmistoja tai ratkaisuja, joiden avulla markkinoinnin prosesseja voidaan tehostaa. Parhaimmillaan markkinoinnin automaatio on inspiroivien sisältöjen ja datan kautta johdettu yksilöllisten palvelupolkujen onnellinen ja kestävä liitto.

Datasta johdettu ymmärrys markkinoinnin automaation perustana

Markkinoinnin automaatiota harkittaessa ja mietittäessä pääpaino tulisi olla asiakasymmärryksessä, relevanteissa palveluviesteissä ja -sisällöissä ja vasta näiden jälkeen itse järjestelmässä. Ilman ymmärrystä ja faktista dataa siitä, a) mitä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat kertovat tekevänsä, b) mitä he oikeasti tekevät sekä c) mitä he verkostolleen jakavat, on vaikea rakentaa kokonaisymmärrystä markkinoinnin automaation perustukseksi.

Ilman kokonaisymmärrystä asiakkaista ei myöskään pystytä piirtämään tiekarttaa ja digitaalisia palvelupolkuja eri asiakasryhmille eikä täytetä asiakkaiden odotuksia niin, että he palaavat takaisin ja kertovat huippuhienosta palvelukokemuksestaan myös verkostolleen.

Markkinoinnin automaatio on tasan yhtä vahva kuin datan kautta paikannettu uniikki ymmärrys. Järjestelmä tuottaa arvokasta dataa. Lisäksi markkinoinnin automaation kautta kertynyttä dataa voidaan edelleen rikastaa muilla datalähteillä. Datasta johdetulla ymmärryksellä voidaan jatkuvasti testata markkinoinnin ja palveluviestien toimivuutta ja tehoa, optimoida ja oppia – testata uudelleen ja optimoida sekä oppia yhä vain lisää.

Markkinoinnin automaatio käytännössä: Kööpenhaminan Tivoli

Tanskassa Kööpenhaminan Tivoli on rakentanut menestyksekkään monikanavaisen asiakaspalvelukokonaisuuden hyödyntäen markkinoinnin automaatiota. Palvelukokonaisuus sitoo saumattomasti yhteen Tivolin verkkosivuston, applikaatiot, sosiaalisen median, 1-to-1-kommunikaation sekä huvipuiston infokioskit.

Tivolilla on lukuisia dataan pohjaavia kampanjoita vuodessa, joissa hyödynnetään omaa, ostettua ja ansaittua mediaa ristiin. Eri kanavien tuloksia seurataan integroidun dashboardin avulla. Ennen markkinoinnin automaation käyttöönottoa Tivolin tiekartta laadittiin useammalle vuodelle ja uusia medioita ja palvelukanavia on otettu markkinoinnin kokonaisuuteen liiketoiminnan näkökulmasta relevantissa järjestyksessä. Palveluviestinnässä huomioidaan kuusi erillistä kohderyhmää: perheet, teinit, kulttuurista kiinnostuneet, nautiskelijat, kaveriporukat sekä B2B-päättäjät.

Sisältöä personoidaan markkinoinnin automaation datan pohjalta kaikissa eri kohtaamispisteissä verkossa sekä paikan päällä Tivolissa. Viestit ja palvelut personoidaan vahvasti eri asiakasryhmien käytöksen pohjalta perustuen a) mitä hänestä tiedetään, b) missä hän on tällä hetkellä, c) missä hänen tiedetään aiemmin käyneen ja d) mistä hänen ennustetaan olevan kiinnostuneita. Tuloksia mitataan ensisijaisesti myynnin kehityksellä kussakin kohderyhmässä, eri kanavat huomioiden.

Kööpenhaminan Tivolin on hyvä esimerkki siitä, miten asiakasdatan käyttö lisää asiakasymmärrystä ja kasvattaa merkittävästi liikevaihtoa. Data on muun muassa paljastanut Tivolille, että kausikortin uusiminen edellyttää kolme huvipuistovierailua kesän aikana. Niinpä markkinoinnin tekemisessä keskityttiin siihen, että saatiin kaksi kertaa Tivolissa kesällä käyneet tulemaan vielä sen kolmannen kerran ja uudistamaan kausikorttinsa taas seuraavalle kesälle. Lopputulemana arvokkaiden kausikorttiasiakkaiden määrä kasvoi vahvasti.

Kuva 2. Kööpenhaminan Tivolin asiakaskohtaamiset pohjautuvat markkinoinnin automaation hyödyntämiseen.

Kirjoittaja Johanna Lehtonen on IAB:n hallituksen jäsen ja Carat Finlandin Account Director. Johanna työskentelee asiakkuuksien kehittämisen, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän konsultaation parissa.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää