Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi Uutiset & blogi

Yhteisömanagerin arki, osa 5: 10 syytä ruveta yhteisömanageriksi

25.03.2015 | Jari Lähdevuori

Monessa organisaatiossa yhteisömanageri on outolintu ilman asianmukaista arvostusta. Työn raastavuudesta ja haastavuudesta huolimatta se on monella tapaa parasta mitä markkinoinnin ammattilainen voi itselleen tehdä. Tässä kymmenen poimintaa plussapuolista – kommentteihin saa lisätä omia suosikkejaan, jotka tästä uupuvat.

1. Yhteisömanageri osaa mitä vaan ja jos ei osaa, opettelee

Harva työnkuva koostuu niin laajasta kirjosta tehtäviä kuin yhteisömanagerien: yhteisönhallintaa, sisällöntuotantoa, konseptointia, strategioiden työstöä, pettyneiden asiakkaiden lepyttelyä, trollien välttelyä, kouluttamista, puhumista, kirjoittamista, kuuntelemista. Kun työpöydälle tulevista tehtävistä löytyy päivittäin uusia ja outoja asioita, ainut vaihtoehto on hyväksyä tämä status quona ja mennä täydellä luotolla kohti tuntematonta. Sosiaalisen median “trial and error” -henki on sisäänkirjoitettu jokaisen yhteisömanagerin dna:han.

2. Yhteisömanageri pysyy ajassa kiinni

Koska yhteisönhallinta tapahtuu pääasiassa verkossa, on yhteisömanagerin pakko pitää itsensä ajan tasalla uusimmista yhteisöpalveluista, niiden toiminnallisuuksien muutoksista ja lukemattomista arkea helpottavista työkaluista aina dashboardeista analytiikkaohjelmistoihin. Yhteisömanageri on työpaikan “go-to-guy” kaikkeen digiin ja someen liittyvään.

3. Yhteisömanageri imee asiakasymmärrystä kuin sieni

Kun on keskustelurajapinnassa puolet ajastaan, menevät hiljaisten signaalien volyymit kaakkoon. Miksi muuten esimerkiksi Kotipizzan toimitusjohtaja ylläpitäisi heidän Twitter-tiliään?

4. Yhteisömanageri osaa tiivistää pointtinsa timanttisiksi

Jatkuva verkkokeskustelujen käyminen opettaa kiteyttämään oman viestinsä: uutuustuotteen tai lehdistötiedotteen pääasian viestiminen 140 merkissä on kokeilemisen arvoinen harjoitus kenelle tahansa. Netin välityksellä tapahtuvasta tekstipohjaisesta kommunikaatiosta oppii myös oikeiden vivahteiden tulkintaa ja väärien välttämistä, kun vuorovaikutustilanteessa ei ole eleitä, ilmeitä tai äänenpainoja auttamassa viestin perille menoa.

5. Yhteisömanageri oppii ajanhallinnan mestariksi

Y niin kuin yhteisömanageri – ja y niin kuin ylityöt. Yhteisö ei katso kelloa, mikä aiheuttaa joka ikiselle niitä hallinnoivalle haasteita omaan ajankäyttöön. Työn ajallisen painotuksen satunnaisuudesta ja yleisestä hektisyydestä johtuen yhteisömanagereille kehittyy luonnostaan hyvät kyvyt ja keinot ajanhallinnan tehostamiseen.

6. Yhteisömanageri määrittää itse tehtävänsä

Kuten edellä todettua: niin monta yhteisömanagerin työnkuvaa kuin yhteisöjä. Toimen lyhyestä historiasta johtuen mitään vakiintuneita tapoja sen hoitamiseen ei ole. Jo yhteisönhallintaan liittyvien tittelien laaja kirjo osoittaa tämän. Yhteisömanagerille itselleen jääkin yleensä valta määrätä omasta tekemisestään – tätä luksusta harvassa vakiintuneemmassa positiossa on.

7. Yhteisömanageri tuntee kaikki

Yhteisöllisen internetin laaja vaikutus läpi koko organisaation eri funktioiden vetää yhteisömanageria moneen suuntaan: aamulla istutaan HR:n kanssa miettimässä työnantajamielikuvaa, lounaalla briiffataan tuotekehitystiimiä, iltapäivä menee markkinoinnin työpajassa ja päivän päätteeksi sparrataan toimaria Twitteristä. Myös erinäiset ulkopuoliset yhteistyötahot tulevat tutuiksi eri projektien, ohjelmien ja hankkeiden kautta. Ei aikaakaan, kun yhteisömanageri on organisaation social graphin keskiössä.

8. Yhteisömanagerista kasvaa henkilöbrändi

Monesti yhteisöä hallinnoidaan omilla kasvoilla: onhan kyse kuitenkin perimmiltään ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Yhteisömanageri on moottori, joka pitää keskustelun hyrräämässä. Yhteisö arvostaa heitä ja luottaa heihin. Loistava esimerkki tästä on Marko “Fobba” Forss, joka ansaitsemallaan luottamuksella tekee tärkeää työtään entistä paremmin, täysin uudenlaisilla työkaluilla.

9. Yhteisömanagerin pesti palkitsee päivittäin

Työ on todella vaativaa, mutta samaan aikaan monella tavalla palkitsevaa – tässä hetkessä ja tulevaisuudessa. Hyvät tunteet kumpuavat ihmisistä, oppimisesta, yllätyksellisyydestä. Yhteisömanagerit itse tämän jo tietävät.

10. Yhteisömanagerit ovat tulevaisuuden tähtiä

Yhteisömanagerit näkevät metsän puilta ja ymmärtävät organisaation toimintaa sen joka aspektilta. Samaan aikaan he ovat toimintaympäristön muutoksessa kiinni, mukautuen itse sen mukana. Liiketoiminnan muuttuessa sosiaalisen aikakauden vaatimusten mukaisiksi, yhteisömanagerien kokemus, näkemys, asenne ja kontaktit nousevat arvoon arvaamattomaan – oli positio tulevaisuudessa sitten mikä hyvänsä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

26.04.2022

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021

IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

lue lisää