Vuoden IABloggaaja - Tuomas Avonius!
IABlogin lanseerauksesta on nyt kulunut tasan vuosi – onnea siis digitaaliselle yksivuotiaalle! Tätä on vaikeaa uskoa, sillä välillä tuntuu kuin olisimme juuri olleet pohtimassa nimeä uudelle verkkomainontaa käsittelevälle blogille IAB:n edustajien sekä vahvasti blogin työmiehenä toimineen Jari Jaannon kanssa.
Synttäreiden yhteydessä on aloitettu perinne, jonka tiimoilta bloggaajien keskuudesta on valittu vuoden IABloggaajaksi Iltalehden Tuomas Avonius – paljon onnea siis myös Tuomakselle! Vuoden aikana IABlogin kirjoittajakaartiin on valikoitunut 14 eri digimarkkinoinnin ammattilaista, jotka ovat tuottaneet viikoittain sisältöä IABlogiin.
Vuoden IABloggaaja valinnasta
Oma tehtäväni oli valita bloggaajien keskuudesta kolme finalistia palkintoraadin tarkasteltavaksi. Raatiin kuului lisäkseni IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala ja markkinointipäällikkö Krista Reimaa. Ulkopuolisena asiantuntijana raadissa toimi tietokirjailija, viestinnän kouluttaja ja blogiasiantuntija Katleena Kortesuo, joka myös itse bloggaa IABlogissa.
Ensisijaisena valintaperusteena oli monipuolinen ja objektiivisesta näkökulmasta toteutettu, ajankohtaisen verkkomainonnan asialla toimivan sisällön tuottaminen. Arviointiin vaikutti myös aktiivinen bloggaaminen sekä yleinen ammattimainen työskentely, kuten tekstin sujuvuus, kuvien käyttö sekä esim. postausaikataulujen noudattaminen.
Tuomas on toiminut vakituisena bloggaajana IABlogissa miltei heti sen lanseerauksesta lähtien. Hänet kutsuttiin aluksi bloggaamaan video – ja brändimainonnasta, jonka jälkeen hän on aktiivisesti laajentanut postauksiaan myös muihin aiheisiin. Tänä aikana hänen postauksensa ovat jatkuvasti parantuneet, ollen toinen toistaan mielenkiintoisempia. Voimmekin mielenkiinnolla jäädä odottamaan hänen tulevia postauksiaan.
Katleena Kortesuo luonnehti voittajaa seuraavasti: "Tuomas hyödyntää postauksissaan runsaasti taustatietoa ja tilastoja, jotka hän osaa kytkeä arkipäivään. Hän käyttää selkeästi etenevää kieltä ja napakoita lauserakenteita. Myös postausten aiherajaus on sopivan tiivis. Tuomaksella oli ehdokkaista elävin kielenkäyttö, monipuolisin aihevalikoima ja selkein rakenne postauksissaan".
Ensi vuoden IABloggaaja etsintäkuulutettu
Pitkäjänteisesti kehittyvälle verkkomainonnan asiantuntijablogille on nyt luotu vakaa pohja. Tulemme kutsumaan lisää uusia asiantuntijoita bloggaamaan ajankohtaisista aiheista. Tästä syystä tulevan vuoden IABloggaaja tultaneen valitsemaan vieläkin isommasta bloggaajakaartista. Mikäli haluat liittyä IABlogin bloggaajarinkiin, vinkata sopivaa aihetta tai ehdottaa vaikkapa jotakuta toista bloggaajaksi, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen.
Vielä kerran, lämpimät onnittelut Tuomakselle!
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää