Icon
Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun Uutiset & blogi

Viisi pointtia startup-yrityksille myynnin ja markkinoinnin suunnitteluun

24.05.2018 | Digital Media Finland

Kasvuyrityksen toimintaan liittyy krooninen pula lähes kaikesta. Kokeneenkin yrittäjän ajasta, usein rahasta, lähes aina henkilöresursseista ja erityisesti maksavista asiakkaista. Näitä haasteita olemme pohtimassa Mediapoliksen Maccelerator-kiihdyttämön toisella kaudella 17 potentiaalisen sisältöihin sekä mediaan liittyvän kasvuyrityksen kanssa. Useat teistä ovat jo auttamassa alkuvaiheen yrityksiä oraalle ja rohkaisemme tarjoamaan apua ohjausryhmä- tai hallitustyöskentelyyn. Palkkio on harvemmin taloudellista, mutta innostusta, strategiaoppia ja vaikeuksien kautta voittoon elämyksiä on tarjolla.

Neljään kokonaisuuteen jaetussa kiihdyttämövalmennuksessa yksi keskeisimmistä osa-alueista liittyy myyntiin ja markkinointiin. Ensimmäisen kauden kokemusten pohjalta päädyimme entistä vahvemmin keskittymään alkuvaiheessa asiakkaiden ja niiden tarpeiden tunnistamiseen. Yrittäjillä on lähes aina omakohtaista kokemusta palvelusta tai tuotteesta, jota on kehittämässä, ja vähintään intoa sekä paloa tarpeen ratkaisuun. Tältä pohjalta saamme usein varsin hyviä vastauksia siihen, ketkä ovat asiakkaitamme.

Hiukan vaikeammin keskustelu jatkuu kilpailijoista, kun oma ratkaisu nähdään kovin uniikkina ilmiönä. Aina kuitenkin kilpailemme tavalla tai toisella asiakkaidemme huomiosta, ajasta tai rahasta. Kunnianhimoa ei kasvuyrityksistä puutu. Ratkaisu halutaan hioa näyttäväksi ja mahdollisimman hyvin ajatellun tarpeen tyydyttäväksi. Valitettavan usein digitaalisia palveluita kehitettäessä pullonkaulaksi muodostuu puute koodareiden ajasta.

Kohderyhmältä palautteen voi kuitenkin saada vain muutamalla käyttöliittymän kuvalla ja parilla interaktiolla. Usein parasta palautetta on pilottikäyttäjien ihmettely ja ääneen lausutut toiveet, miten he haluaisivat tulevaa palvelua käyttää.

Omissa hankkeissani olen kiusallisen usein huomannut, että omat ongelman ratkaisuun avaimet ovatkin kovasti erilaiset kuin pilottikäyttäjien. Onneksi menemme tässä parempaan suuntaan ja analytiikan rooli on oivallettu palvelukehityksen keskiöön.

On luonnollista, ettei aikaisessa palvelukehitysvaiheessa tule vielä mietittyä vaihtoehtoisia myyntikanavia. Tuntuu, että rahoittajia varten tehty tuloslaskelma ei toimi, jos vielä myynnistä pitää maksaa jollekin. Kaikki ansaintamallit lähtevät asiakkaan ja sen tarpeen tunnistamisesta. Kenelle muulle tästä syntyy arvoa? Mitkä kanavat tai kumppanit auttavat asiakkaan tavoittamiseen kustannustehokkaasti? Usein joku kumppani on jo luottamuksellisen suhteen asiakkaaseen rakentanut ja voi olla hyvinkin komission arvoinen.

Tätä taustaa vasten olemme antaneet näille kasvuyritykselle 21-kohtaisen kysymyspatteriston, joista viisi käsittelee eri näkökulmista perustaa tulevalle myynnille ja markkinoinnille:

  1. Kuvailisin pääasiallisia asiakkaitamme … ja ne maksavat meille…
  2. Kilpailijoitamme ovat … ja asiakkaat valitsevat meidät koska….
  3. Olemme testanneet kohderyhmällä ratkaisuamme … ja palautteena ….
  4. Myynti asiakkaillemme tapahtuu… ja tärkein kumppanimme myynnissä on ...
  5. Teemme tuotteemme/palvelumme tunnetuksi asiakkaillemme… ja parhaiten kauppoihin johtava markkinointitoimenpiteemme on…

Olisi enemmän kuin mukava kuulla sinulta mitä muita asioita tälle listalle kannattaisi kokemustesi pohjalta nostaa. Kiitos, jos ehdit vastaamaan petri.pekki@digitalmedia.fi

Kirjoittaja Petri Pekki työskentelee konsulttina Digital Media Finlandissa ja kouluttajana Maccelerator kiihdyttämössä.

Lue myös Digital Median aiemmat kirjoitukset:

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon
Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää