Icon
Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon IABlogi

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon

28.03.2018 | Digital Media Finland

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tekoälyyn perustuvat työmenetelmät ovat mitä todennäköisimmin jo arkipäivää. Ellei näin ole, niin on aika pistää töpinäksi. Tekoälyn ennakoidaan olevan keskeisin teknologia, joka markkinoinnissa pitää ottaa entistä paremmin haltuun.

Mikä mahtaakaan olla tilanne organisaatioiden muissa toiminnoissa?

Tekoäly voi olla kätevä kaveri muun muassa rekrytoinnissa ja työvuorojen suunnittelussa. Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti ja Mirri onnistui sekä lisäämään tuottavuutta ja myyntiä että parantamaan asiakaspalvelua käyttämällä tekoälyä työvuorojen optimointiin.

Hyvistä kokemuksista huolimatta tekoälyyn liittyy vielä paljon ennakkoluuloja ja jopa pelkoja, puhumattakaan osaamisen puutteesta. Näiden hälventämisessä sekä ymmärryksen ja osaamisen levittämisessä tekoälyä hyödyntävillä markkinoinnin osaajilla voisi olla merkittävä rooli.

Tekoälyn hyödyntäminen kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan kehittämisessä tarkoittaa rohkeita panostuksia oikeanlaisen osaamisen hankkimiseen ja kehittämiseen. Oikeanlainen osaaminen taas vaatii oikeanlaista asennetta. Ihmisten täytyy olla valmiita siihen, että nykyiset työtehtävät voivat poistua tekoälyn korvaamina jopa kokonaan ja uusia työtehtäviä tulee tilalle. Lisäksi ihmisen tulee oppia tekemään töitä yhdessä tekoälyn ja robottien kanssa monin eri tavoin.

Markkinointi on onnistunut muuttumaan, mutta tarvitaan vielä kokonaisvaltaisempi muutos.

Vaikka asiakkaiden käyttäytyminen ei yrityksessä vielä edellyttäisikään tekoälyyn perustuvien uusien ratkaisujen käyttöönottoa, niin yhtiön sisäistä asenne- ja osaamispalettia kannattaa rakentaa tästä hetkestä eteenpäin. Tekoälyn hyödyntäminen tulee muutaman vuoden kuluessa olemaan yhtä luonteva osa ihmisten työ- ja arkielämää kuin tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö tänään.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Lue Digital Media Finlandin aiemmat kirjoitukset:

Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?
360-videomainonta hakee uomiaan
Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista

13.06.2023

Asiakasdatan tarkistuslista mainostajalle

Ensimmäisen osapuolen data on monien mainostajien listoilla tärkeä painopiste IAB:n Datatyöryhmän tekemän tutkimuksen mukaan. Vaikka kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen on kestänyt paljon pidempään kuin alun perin kaavailtiin, on tämä vääjäämättä koko ajan lähempänä. Lisäksi suurin osa mainosinventaarista on ollut jo pitkään kolmannen osapuolen evästeiden saavuttamattomissa. Oma asiakasdata onkin monen yrityksen listoilla kriittinen voimavara, kun kauppa digitalisoituu vuosi vuodelta enemmän.

lue lisää

09.06.2023

IAB Jäsenesittely: HSL ja Nina Seppä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa HSL ja Nina Seppä

lue lisää

08.06.2023

Euroopan digimainonta 10% kasvussa 2022

IAB Europen kokoama AdEx -tutkimus vuoden 2022 digitaalisesta mediamarkkinasta Euroopassa julkistettiin toukokuun lopussa. Digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 9,8 % ja kokonaisvolyymi nousi 86 miljardiin euroon. Kaikki suurimmat digimainonnan momentit (display, video, sosiaalinen media, haku ja luokitellut) kasvoivat vuonna 2022.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää