
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).
2020 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2019 | |
Mediamainonta yhteensä |
1125,7 | -11,3 | |
Mainonta painetussa mediassa | 273,9 | 24,3 | -24,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 220,7 | 19,6 | -26,2 |
Sanomalehdet, painettu | 185,1 | 16,4 | -24,8 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 35,7 | 3,2 | -32,5 |
Painetut aikakauslehdet | 53,1 | 4,7 | -19,3 |
Yleisölehdet, painettu | 16,7 | 1,5 | -27,0 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 27,8 | 2,5 | -16,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 8,7 | 0,8 | -11,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 795,0 | 70,6 | -3,5 |
Televisio | 208,5 | 18,5 | -9,2 |
Radiomainonta | 55,6 | 4,9 | -20,2 |
Verkkomainonta | 528,1 | 46,9 | +2,2 |
Display ja Outstream video | 128,6 | 11,4 | -2,8 |
Instream video | 24,3 | 2,2 | +3,8 |
Luokiteltu ilmoittelu | 40,6 | 3,6 | -11,9 |
Muu mainosmuoto | 2,8 | 0,2 | -3,5 |
Some | 150,2 | 13,3 | +8,4 |
Hakusanamainonta | 181,7 | 16,1 | +4,7 |
Elokuvamainonta | 2,8 | 0,2 | -64,6 |
Ulko- ja liikennemainonta | 56,8 | 5,0 | -29,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
29.01.2021
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).
lue lisää22.01.2021
IAB Finland - vahvempi, monipuolisempi ja relevantimpi kuin koskaan ennen
IAB Finland aloittaa vuoden 2021 vahvempana kuin koskaan: uudeksi puheenjohtajaksi valittu Keskolta Caroline Nykter, kasa uusia Premium Partnereita sekä paljon uusia jäseniä!
lue lisää27.11.2020
TIEDOTE: IAB Finland vuonna 2021 – painopisteinä ROI, osaaminen ja data
IAB Finlandin syyskokouksessa 26.11.2020 käytiin läpi jäsentutkimus, esitettiin vuoden 2021 toiminnan painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2021 IAB Finland painottaa toiminnassaan erityisesti markkinoinnin tuloksellisuutta, Suomen digimarkkinoinnin osaamista sekä markkinan tukemista mainosteknologioiden uusissa ratkaisuissa.
lue lisää12.11.2020
Verkkomainonta takaisin kasvu-uralle kolmannella kvartaalilla
Verkkomainonta palautui edellisen kvartaalin romahduksen jälkeen nopeasti takaisin kasvu-uralle ollen vuoden kolmannella kvartaalilla 4 % kasvussa.
lue lisää