
Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022
Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %). Verkkomainonnan sisällä suurimmat kasvajat olivat sosiaalisen median mainonta (+16,7 %), outstream video (+13,4 %) ja instream video (+12,7 %).
Kantarin kuukausittaisessa mediaseurannassa vähittäiskauppa oli merkittävin toimiala mainonnan määrän suhteen 198 milj. €. Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj.€) ja autot (65 milj.€). Nämä kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat yli 40% mediamarkkinasta.
2022 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2021 | |
Mediamainonta yhteensä |
1327,9 | +4,1 | |
Mainonta painetussa mediassa | 256,4 | 19,3 |
-7,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 209,6 | 15,8 | -7,6% |
Sanomalehdet, painettu | 176,9 | 15,8 | -7,2 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 32,7 | 2,5 | -9,4 |
Painetut aikakauslehdet | 46,8 | 3,5 | -9,4 |
Yleisölehdet, painettu | 15,0 | 1,1 | -4,8 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 25,0 | 1,9 | -11,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 6,8 | 0,5 | -11,6 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 993,7 | 74,8 | +6,5 |
Televisio | 221,2 | 16,7 | -2,8 |
Radiomainonta | 67,9 | 5,1 | +3,6 |
Verkkomainonta | 699,8 | 52,7 | +9,8 |
Display | 184,6 | 11,2 | +2,1 |
Outstream video | 4,6 | 0,3 | +13,4 |
Instream video | 32,1 | 2,4 | +12,7 |
Luokiteltu ilmoittelu | 52,7 | 4,0 | +5,4 |
Muu mainosmuoto | 3,7 | 0,3 | -1,9 |
Some | 227,1 | 17,1 | +16,7 |
Hakusanamainonta | 231,0 | 17,4 | +9,6 |
Elokuvamainonta | 4,7 | 0,4 | +76,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 77,8 | 5,9 | +20,7 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää23.05.2023
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa
Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.
lue lisää