
In-house -malli yleistyy, kaksi kolmasosaa display-kaupasta käydään ohjelmallisesti
IAB Europe julkaisi DMEXCO-konferenssissa kaksi uutta raporttia ohjelmallisen ostamisen tilanteesta Euroopassa.
In-house -malli yleistyy
Attitudes to Programmatic Advertising Report osoittaa, että mainostajat vaativat edelleen avoimuutta, entistä parempaa valvontaa, pääsyä laadukkaisiin mediaympäristöihin ja inventoriin sekä kehittävät omia sisäisiä strategioita näiden saavuttamiseksi. Tutkimuksen mukaan in-house -malli on nyt suosittu eurooppalaisten mainostajien keskuudessa, joista lähes 40 prosenttia toteuttaa ohjelmallisen ostamisen itse. Se on edelleen ensisijainen malli kustantajille (50%:lla on in-house malli) ja toimistoille (62%: lla on in-house trading desk).
Tutkimuksen keskeiset havainnot:
1. Ohjelmallisen ostamisen in-house ostaminen kasvaa edelleen ja on nyt mainostajien suosima malli.
2. Ohjelmallisesta ostamisesta on tulossa normi useimmille sidosryhmille, mutta ad fraudiin liittyvät kysymykset ovat edelleen keskeisiä esteitä investointien kasvulle.
3. Private marketplace -kauppa on hallitseva kaupankäynnin mekanismi, jota käytetään ohjelmallisessa ostamisessa.
4. Ohjelmallisen ostamisen investointien ennustetaan kasvavan edelleen.
Ohjelmallisen ostamisen display-, mobiili- ja videoinventorin määrä on jatkanut kasvuaan, kun taas mainostajien investointien määrä on pienentynyt. Kuitenkin yli 90% kaikista sidosryhmistä väittää uskovansa, että niiden ohjelmallisen ostamisen investoinnit kasvavat seuraavien 12 kuukauden aikana.
Lataa Programmatic Advertising Report IAB Europen sivuilta.
Kaksi kolmasosaa display-kaupasta käydään ohjelmallisesti
IHS Markitin kanssa yhteistyössä tuotettu European Market Sizing Report paljastaa, että ohjelmallinen display-mainonnan markkina kasvoi Euroopassa viime vuonna 27,1% ja 12 miljardia euroa.
Tästä kasvusta 62 prosenttia display-mainostuotosta kaupattiin ohjelmallisesti vuonna 2017. Mobiili on edelleen "kaikkein" ohjelmallisin muoto, sillä yli 80 prosenttia mobiilimainonnan kaupasta käydään ohjelmallisesti, kun taas video seuraa perässä - 74,1 prosenttia videosta ostettiin ja myytiin ohjelmallisesti. Ohjelmallisesti ostettu videomainonta on kasvun takana, kun se kasvoi 64,6 prosenttia, jota seurasi ohjelmallinen mobiili 53,2 prosentilla.
Vaikka Keski- ja Itä-Euroopan markkina on vielä pieni, se kasvoi 65 prosenttia Länsi-Eurooppaan verrattuna, joka kasvoi 24 prosenttia.
Lataa European Programmatic Market Sizing 2017 -raportti IAB Europen sivuilta.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää