EDAA vastaa verkkomainonnan selainkäyttäytymiseen perustuvan kohdennuksen itsesääntelystä
IAB Europe ja EASA (European Advertising Standards Alliance) julkistivat 12.10.2012 European Interactive Digital Advertising Alliancen (EDAA), joka vastaa koko Euroopan laajuisesta selainkäyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdentamisen itsesääntelyohjelmasta. Ohjelman näkyvimpiä toimenpiteitä tulee olemaan kohdennuksesta kertovien kuvakkeiden sijoittaminen verkkomainoksiin. Kuvakkeet ohjaavat kuluttajan verkkosivustolle, joka kertoo käyttäytymiseen eli kiinnostuksiin perustuvasta mainonnan kohdentamisesta.
Verkkomainonnan aktiivisella itsesääntelyllä voidaan ehkäistä alalle epäedullinen lainsäädäntö.
Kuvake otetaan Suomessa käyttöön vuodenvaihteessa. IAB Finland tulee tiedottamaan asiasta lähemmin ja ohjeistamaan alan yritykset.
- EDAA:n verkkosivuilta löytyy kattavasti tietoa itsesääntelyohjelmasta: www.edaa.eu
- Lataa EDAA:n julistamistilaisuuden pp-kalvot tästä.
- Katso Euroopan komission viestintäverkkojen, sisältöjen ja teknologian pääosaston osastopäällikkö Robert Madelinin itsesääntelyä ylistävä puhe julistamistilaisuudessa: http://edaa.eu/edaa-news/
Katso käyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdennuksen havainnollistavat videot
06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää