Icon
Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa Uutiset & blogi

Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa

26.04.2017 | IABvieras

Haluatko tietää kuinka moni sivustosi käyttäjistä käyttää mainonnanestoa eli ad blockingia? Kiinnostaako sinua, mikä on tilanne omalla toimialallasi?

Mainonnanesto puhuttaa edelleen julkaisijoita, sillä mainonnanestolla on suora vaikutus myös julkaisutoiminnan taloudelliseen perustaan. Asia herättää paljon tunteita ja mielipiteitä, mutta keskustelun pohjaksi on hyvä kartoittaa mainonnaneston todellinen tilanne. Ilman selkeää kuvaa mainonnaneston käytöstä julkaisijan voi olla vaikea viestiä omista tavoitteistaan palvelun käyttäjille.

Keskeisiä kysymyksiä mainonnaneston käytössä ovat julkaisijan kannalta esimerkiksi:

• Kuinka mainonnaneston käyttö jakautuu eri laitetyyppien kesken (mobiili/tabletti/desktop)?
• Millaiset käyttäjäryhmät suosivat mainonnaneston käyttöä?

IAB Finland toteutti vuonna 2016 kyselyn, joka herätti paljon huomiota julkaisijoiden keskuudessa. Silloin todettiin, että noin 15 prosenttia suomalaisista käyttää mainonnanestoa, vaihtelun ollessa medioiden välillä kuitenkin suurta. Aktiivisinta käyttö on nuorten miesten suosimilla sivustoilla, joissa jopa 52 % lukijoista käyttää mainonnanestoa.

Viime vuoden kyselyn tuloksiin voit tutustua tarkemmin täällä. Kansainvälistä seurantaa mainonnaneston käytöstä on tehty esimerkiksi PageFairin sekä Audience Projectin toimesta.

Mainonnaneston julkaisijakysely 2017

IAB lähettää julkaisijoille kyselyn mainonnaneston käytöstä jälleen huhtikuussa. Jos et ollut vielä mukana viime vuoden tutkimuksessa, ota yhteyttä (minna.vehmas@iab.fi) ja pääset osallistumaan kyselyyn. Vastaukset kerätään toukokuun aikana ja tulokset julkaistaan kesäkuussa.

IAB:n mainonnaneston työryhmä julkaisee tämän vuoden aikana myös videosarjan, joka käsittelee mainonnaneston käyttöä eri näkökulmista. Tästä lisää tietoa myöhemmin.

Terveisin IAB Ad Blocking -työryhmä

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

29.03.2023

Mainonnan videoistuminen jatkui myös vuonna 2022

Digitaalisen videomainonnan kokonaismäärä Suomessa vuonna 2022 oli noin 159 miljoonaa euroa. Kokonaisuus rakentuu instream-, outstream-, some- ja inbanner -mainonnasta. Vuoteen 2021 verrattuna digivideomainonnan määrä kavoi 14%. Vastaavasti vuoden 2022 aikana koko digikakun volyymin kasvoi noin 10 % ja kaikkien mediainvestointien (digitaaliset ja ei-digitaaliset yhteensä) määrä 4 %.

lue lisää

28.03.2023

IAB Europe -tutkimuskysely: Alle puolet yrityksistä seuraavat digimainonnan hiilijalanjälkeä

Internetin osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on eri arvioiden mukaan 2-4%, joka vastaa lentoliikenteen osuutta. Päästöjen on arvioitu tuplaantuvan 2025 mennessä. Digitaalisen mainonnan osuus koko infrastruktuurin hiilijalanjäljestä on erään vuonna 2018 tehdyn arvion mukaan noin 10%, luultavasti nykyään huomattavasti enemmän. Toisen arvion mukaan 70% median verkkosivun latautumiseen kuluvasta sähköstä voidaan liittää digimainontaan.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää