
Uusi julkaisijakysely mainonnaneston käytöstä Suomessa
Haluatko tietää kuinka moni sivustosi käyttäjistä käyttää mainonnanestoa eli ad blockingia? Kiinnostaako sinua, mikä on tilanne omalla toimialallasi?
Mainonnanesto puhuttaa edelleen julkaisijoita, sillä mainonnanestolla on suora vaikutus myös julkaisutoiminnan taloudelliseen perustaan. Asia herättää paljon tunteita ja mielipiteitä, mutta keskustelun pohjaksi on hyvä kartoittaa mainonnaneston todellinen tilanne. Ilman selkeää kuvaa mainonnaneston käytöstä julkaisijan voi olla vaikea viestiä omista tavoitteistaan palvelun käyttäjille.
Keskeisiä kysymyksiä mainonnaneston käytössä ovat julkaisijan kannalta esimerkiksi:
• Kuinka mainonnaneston käyttö jakautuu eri laitetyyppien kesken (mobiili/tabletti/desktop)?
• Millaiset käyttäjäryhmät suosivat mainonnaneston käyttöä?
IAB Finland toteutti vuonna 2016 kyselyn, joka herätti paljon huomiota julkaisijoiden keskuudessa. Silloin todettiin, että noin 15 prosenttia suomalaisista käyttää mainonnanestoa, vaihtelun ollessa medioiden välillä kuitenkin suurta. Aktiivisinta käyttö on nuorten miesten suosimilla sivustoilla, joissa jopa 52 % lukijoista käyttää mainonnanestoa.
Viime vuoden kyselyn tuloksiin voit tutustua tarkemmin täällä. Kansainvälistä seurantaa mainonnaneston käytöstä on tehty esimerkiksi PageFairin sekä Audience Projectin toimesta.
Mainonnaneston julkaisijakysely 2017
IAB lähettää julkaisijoille kyselyn mainonnaneston käytöstä jälleen huhtikuussa. Jos et ollut vielä mukana viime vuoden tutkimuksessa, ota yhteyttä (minna.vehmas@iab.fi) ja pääset osallistumaan kyselyyn. Vastaukset kerätään toukokuun aikana ja tulokset julkaistaan kesäkuussa.
IAB:n mainonnaneston työryhmä julkaisee tämän vuoden aikana myös videosarjan, joka käsittelee mainonnaneston käyttöä eri näkökulmista. Tästä lisää tietoa myöhemmin.
Terveisin IAB Ad Blocking -työryhmä
IABlogin Facebook kommentit

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää