Icon
Uudet somekanavat yrityskäytössä: Case Snapchat Uutiset & blogi

Uudet somekanavat yrityskäytössä: Case Snapchat

03.02.2016 | Anni Aarni

TUI Nordic aloitti Snapchat-taipaleensa tilillä @TUINordic lokakuussa 2015. Kanavan tarkoituksena on esitellä millaista työskentely ihmisten lomaunelmien täyttämisen parissa on, ja lisäksi tuoda kuluttajia lähemmäksi brändiä esittelemällä ihmisiä lomien myymisen rinnalla.

Miten vakuuttaa johto Snapchatistä?

Olin Matka 2016 -messuilla NBE Talkissa puhumassa uusista sosiaalisen median kanavista matkailumarkkinoinnissa. Minulta kysyttiin, miten saimme johdolta luvan lähteä Snapchatiin. Totta puhuen, emme kysyneet. Kerroimme jälkikäteen lähteneemme rohkeasti kokeilemaan Snapchatiä. Käärimme Some-tiimin kanssa hihat pienen workshopin jälkeen ja lähdimme opettelemaan ihan käytännössä, millaista yleisöä meillä on, millaista palautetta saamme ja miten tilin ylläpito toimii yrityksessämme. Johto vakuuttui, kun sana pioneerimaisesta sisällöntuotannosta ja digitaalisesta dialogista kantautui heidän korviinsa. Kiinnostus heräsi.


Dialogista asiakaspalvelukanavaksi?

Kuluttajien siirtyessä entistä voimakkaammin nettiin puhelimitse tai kasvotusten kohtaamisissa muodostuva vuorovaikutus jää uupumaan. Sosiaalinen media on oiva tapa olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja voimistaa yrityksen kanssa asioimisesta jäävää muistijälkeä.

Näen Snapchatin tulevan tässä kohtaa hyvään saumaan, sillä Snapchat on kanavana sellainen, että siellä on aina jonkun oltava tuottamassa sisältöä. Snapchat-seuraajat siis kohtaavat aina sisältöjä kuluttaessaan oikean ihmisen tai näkevät maailman Snapchat-päivittäjän silmin.

Yritysasiakaspalveluun kanava ei ole välttämättä sopivin, sillä kanavan luonteenomaisesti seuraajien lähettämät videot, kuvat ja viestit katoavat katselun jälkeen. Snapchatiä ei myöskään pysty yhdistämään sosiaalisen median hallintapalveluihin. Mielenkiinnolla seuraan, mihin suuntaan kehitys kulkee.

Snapchat- seuraajamme ovat innostuneet läsnäolostamme kanavassa. Näin yritysnäkökulmasta onkin sääli, että vastaanottamiamme video- ja kuvasisältöjä ei voi jakaa eteenpäin. Saamme jatkuvasti kurkistaa asiakkaiden lomatunnelmiin heidän lähettäessä meille sisältöjä niin lentokentältä kuin lomakohteista. Kysymyksiin vastataan myös sukkelaan. Seuraajamme lähtevät aktiivisesti dialogiin ja kertovat omia vinkkejään, joita olemme jakaneet sisältöinä kanavalla.


Matkailuaiheisten sisältöjen laaja kirjo

Sisältökalenteri rakentuu kuten missä tahansa muussakin kanavassa. Ideat sisältöihin syntyvät henkilökunnan lomamatkojen, opintomatkojen ja ajankohtaisten asioiden ympärille, mutta osittain myös myynnin fokusalueiden inspiroimana. Tähän mennessä TUI Nordicin Snapchat on muun muassa käynyt Marokossa, Meksikossa ja Kreetalla.

Näen Snapchatin hyvänä kanavana edistää työntekijälähettilyyttä. Moni tuinordiclainen on rohkeasti tarttunut puhelimeen ja tuottanut sisältöä omilla kasvoillaan. Kaikille se ei vielä ole luontevaa, mutta uskomme tässä olevan kehitysmahdollisuuksia.


Mittareina katselukerrat ja vastaanotettujen viestien määrä

Markkinoijan näkökulmasta dataan perustuva tekeminen on Snapchatissä vielä lapsen kengissä. Ainoa luku minkä sovelluksesta saa, on snappien katselukerrat. Senkin osalta todellinen toteuma tulee katsoa juuri ennen kuin sisältö katoaa 24 h kuluttua julkaisusta. Tekemistä voidaan myös mitata kvalitatiivisesti pitämällä kirjaa vastaanotettujen viestien määrän lisäksi niiden sisällöstä ja sieltä saadusta palautteesta.

Jotta seuraajamäärää saisi kasvatettua, tulee Snapchat-tiliä ja sen sisältöjä nostaa esiin muissa kanavissa, sillä käyttäjiä ei pysty selailemaan itse applikaatiosta.

Näkyykö Snapchatin käyttö sitten viivan alla? Toistaiseksi taloudellisia hyötyjä on vaikea arvioida. Käyttäjiä on vielä suhteessa muihin kanaviin vähän, mutta kanavanluonteen ymmärtäminen ja Snapchatin saloihin perehtyminen antaa avaimia tulevaan. Mistä sitä tietää, kuinka merkitykselliseksi kanava vielä muodostuu.


Yritysten 3 avainasiaa Snapchatista:

Autenttisuus: Minimaaliset editointimahdollisuudet ja reaaliaikainen sisällöntuotanto pakottavat sisällöntuottajat luovuuteen ja oman persoonan kehiin heittämiseen. Snäppi tulee iholle, juuri nyt. Et voi olla muuta kuin aidosti sitä, mitä olet.

Ei peukunpysäyttäjiä: Snapchatissa seuraajia ei koukuteta kuluttamaan sisältöjä houkuttelevien kuvien tai dramaattisten otsikoiden avulla. Kiinnostus sisältöihin lähtee brändistä itsestään ja siitä, millaista sisältöä seuraaja on heiltä aikaisemmin nähnyt. Kun olet tavoittanut silmäparin, hallitset sitä lähes  sataprosenttisesti!

Uudenlainen dialogi: Mikään muu kanava ei tarjoa yhtä suoraa kanavaa kurkistaa seuraajien elämään. Samalla kuin kanava pakottaa sinut aitouteen, se tarjoaa sinulle myös mahdollisuuden nähdä seuraajasi, asiakkaasi, heidän omassa ympäristössään lähes reaaliaikaisesti. Pystyt keskustelemaan heidän kanssaan perinteisesti kirjoittaen, mutta myös kuvien ja videoiden avulla.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää