Icon
Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa Uutiset & blogi

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

09.04.2020 | Rickard Lawson & Sini Orkola-Sahramies, Strossle

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

COVID-19 vaikuttaa miljardien ihmisten elämään. Ei ole järkeä yrittää esittää, että mikään ei olisi muuttunut, mutta toisaalta ei ole järkevää myöskään olla tekemättä yhtään mitään. Ihmiset tarvitsevat näinäkin aikoina tuotteita ja palveluita sekä tietoisuutta niiden olemassaolosta.

Kriisi luo aina poikkeustilan, joka synnyttää erilaisia ilmiöitä. Niitä ovat esimerkiksi pienyritysten tukikampanja, sekä uusien liiketoimintamallien syntyminen aina huippuravintoloiden kotiinkuljetuspalveluista alkoholifirman käsidesitarjontaan. Oma ilmiönsä on myös se, että online-median kulutus on kasvanut jopa +20% normaalitasosta*. Mutta miten ottaa kaikki hyöty digibuustista irti sen oman ilmiönsä mainostamiseen?

Olennaisinta päätöksessä on pohtia mikä on tärkeää yleisöllesi, ei markkinoijalle tai brändille. Meillä Strosslella on käytössä kolmen C:n malli.

Ensimmäiseksi yritä ymmärtää mikä sitouttaa ASIAKASTA (CUSTOMER). Toisin sanoen laita päähäsi asiakkaan ”hattu” ja pohdi, mitä asiakkaasi haluavat. Ratkaise heidän ongelmansa, tarjoa inspiraatiota tai jaa suosituksia tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen mieti KONTEKSTIA (CONTEXT) eli sitä, millaisessa ”moodissa” he ovat, kun yrität sitouttaa heitä. Esimerkiksi kun asiakkaasi haluavat lukea uutispalveluista mielenkiintoisia uutisia, käytä natiivimainontaa. Sen sijaan kun he etsivät jotain ostettavaa, tai katsovat videoita, käytä sosiaalista mediaa. Lopuksi mieti OLOSUHTEITA (CIRCUMSTANCES) eli onko käyttäjä liikkeellä eli tavoitettavissa mobiilin kautta, töissä desktopin äärellä vai jossain muualla.

Tällä mallilla saat rakennettua itsellesi nopeasti ja helposti markkinointisuunnitelman, joka huomioi sekä asiakkaan tarpeet että oikean kanavan hänen tavoittamiseensa – myös kriisitilanteessa.

Koska poikkeustila on tuonut kotikonttorityön hyvin tutuksi, pidä huolta myös itsestäsi. Mieli kaipaa välillä inspiraatiota ja virikettä. Sitä tarjoaa esimerkiksi Netflixin Cocaineconomics-kampanja Wall Street Journalissa. Toinen kahvitauon arvoinen kampanja on jopa Cannesin leijonan voittanut Intelin «The Beauty Inside» - tämä sopii jo nimensä vuoksi katsottavaksi juuri nyt.

  

Blogitekstin kirjoittajina toimivat Strossle Internationalin CMO Rickard Lawson ja Strossle Finlandin maajohtaja Sini Orkola-Sahramies.

*Strosslen mainosinventaari on kasvanut +20 miljoonaa impressiota maaliskuusta lähtien.

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

22.10.2024

LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää