Icon
Tallenne: Attention, please! - Huomio mainonnan vaikuttavuuden mittarina Uutiset & blogi

Tallenne: Attention, please! - Huomio mainonnan vaikuttavuuden mittarina

02.10.2025

 

Mainonnan vaikuttavuus lähtee huomiosta – mutta miten huomio todella ansaitaan, ja miksi sen merkitys kasvaa jatkuvasti?

IAB Finlandin webinaari Attention, please! kokosi yhteen alan asiantuntijoita pohtimaan huomiotaloutta ja sen roolia markkinoinnin mittaamisessa. Tallenteelta kuulet, mitä huomio oikeastaan tarkoittaa, miten sitä voidaan mitata ja miksi se on noussut yhdeksi markkinoinnin tärkeimmistä tehokkuuden mittareista.

Webinaarissa käsitellään mm.:

  • Attention Economyn vaikutuksia mediasuunnitteluun
  • Huomion optimointia ja sen roolia mainonnan ytimessä
  • Aktiivista attentionia muistijäljen vahvistajana
  • Eri mainosmuotojen toimivuutta huomion näkökulmasta

Alta löydät tallenteen sekä ohjelman, josta voit ladata puhujien esitysmateriaalit.

 

OHJELMA:

Alkusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Iiris Lehtola | Kärkimedia

Attention Economy x Lots of Littles - Juha Halmesvaara | dentsu (lataa prese)

Kuusi vuotta Attention Economyn lanseerauksen jälkeen: Miten mediasuunnittelu on muuttunut Attention Economyn myötä? Miten tuoreimmat attention löydökset ohjaavat mediasuunnittelua ja miten voimme hyötyä digitaalisten kanavien ominaisuuksista vaikuttavuuden kasvattamiseksi?

Attention on mainonnan ainut pysyvä seikka - Ville Ahola | Adnami (lataa prese)

Huomio on aina ollut mainonnan ydin, mutta kilpailu sen saavuttamisesta on nykyään kovempaa kuin koskaan. Adnamin Ville Ahola käy esityksessään läpi huomiotalouden kehitystä, sekä nykypäivän parhaimpia keinoja optimoida mainonnan todellista huomiota ja vaikuttavuutta. Lisäksi pohditaan, miksi avoin internet tarjoaa usein parempaa vastinetta rahalle kuin SoMe ja Walled Gardens.

Aktiivinen attention mainonnan tehokkuuden mittarina - Sampo Kuurne | Kantar (lataa prese)

Kantarin Tapio käy puheenvuorossaan läpi, mitä aktiivisella huomiolla (aktiivinen attention) tarkoitetaan ja miksi se on kriittisen tärkeää vahvan muistijäljen syntymiseksi. Lisäksi kuullaan, millaisia oppeja mainonnan tutkimus tarjoaa aktiivisen attentionin hyödyntämiseksi mainonnan suunnittelussa.

Everyone calls for attention – but what really works? - Maximilian Pruscha | YOC (lataa prese)

Everyone calls for attention, but how to best address this trend in media planning. In this presentation Maximilian Pruscha from YOC will showcase how different advertising types perform in terms of attention and why, by deep diving into the key metrics that drive attention. On top he’ll explore the role of attention for maximizing brand metrics like brand perception and recall.

Loppusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Iiris Lehtola | Kärkimedia

 

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää