Icon
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi Uutiset & blogi

Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi

04.04.2014 | Jari Lähdevuori

Sisältömarkkinointi on päivän sana markkinoijien keskuudessa. Markkinoinnilliset sisällöt puolestaan kirosana kaikille muille.

Tämä kirkastui minulle alkuvuoden viraali-ihmeen, “First Kiss” -videospektaakkelin, myötä. Harvoin on nähnyt mitään sisältöä jaettavan yhtä estottomalla suitsutuksella, yhtä laajalti läpi eri heimojen. Ja harvoin on todistanut samanlaista pettymyksen määrää, joka seurasi videon paljastuttua siksi, mitä me markkinointi-ihmiset kutsumme sisältömarkkinoinniksi. The Independent -lehden otsikko tiivistää mielensäpahoituksen mallikkaasti: “First Kiss viral video was just a clothing advert starring actors”.

Just a clothing advert. Kyseessä olikin markkinoinnillinen video, siispä se oli huonompi. Meitä oli petetty.

Vaikka en markkinointilasieni läpi täysin nähnyt, miksi videon nostattamat tunteet, kyyneleistä puhumattakaan, olisivat yhtään vähempiarvoisia videon tilaajan paljastuttua, ihmiset olivat puhuneet. Verkossa nousi kritiikin hyökyaalto, kun katsojille luvattiin yhtä ja annettiin toista. Brändi verhottiin taideviittaan – parasta toivoen, huonosti onnistuen.

Tällainen digimarkkinoinnin Troijan hevonen tullee olemaan myös sisältömarkkinoinnin Akilleen kantapää – kriittinen sellainen, koska ollaan koko doktriinin ytimessä.

Tarkastelin hiljattain IAB:n ja MTL:n Digipaletti-seminaarissa sisältömarkkinoinnin kulmakiviä alan toimijoiden diskurssista johdettuna: sen tulee olla relevanttia, palvelevaa, ei-myyvää ja kulutettavaa. Edellisen valossa sisältömarkkinoinnin ajatusmallin kompastuskiveksi muodostuu ei-myyvä aspekti – relevanttius löytyy ymmärtämällä vastaanottajat, palvelevuus vaatii näkökulman muutoksen ja kulutettavaa sisällöistä saadaan viestinnän keinovalikoimaa viilaamalla.

Haastankin siis kyseenalaistamaan ei-myyvän ulottuvuuden. Pilaako myyntihenkisyys sisältömarkkinoinnin idean? Estääkö onnistumisen? Reipashenkinen brändipuffaus ja rempseä tuotesijoittelu eivät estäneet ainakaan Volvoa, WestJetiä tai Tuplaa vastaavantyylisissä videototeutuksissaan.

Myynnillinen ote ei kaatanut First Kiss -videota. Pettymys kumpusi pettämisestä.

Pidetään siis markkinointi markkinointina, etuliitteistä huolimatta.

Lue Sisältömarkkinointi-postaussarjan ensimmäinen osa täältä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää