Icon
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi Uutiset & blogi

Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi

04.04.2014 | Jari Lähdevuori

Sisältömarkkinointi on päivän sana markkinoijien keskuudessa. Markkinoinnilliset sisällöt puolestaan kirosana kaikille muille.

Tämä kirkastui minulle alkuvuoden viraali-ihmeen, “First Kiss” -videospektaakkelin, myötä. Harvoin on nähnyt mitään sisältöä jaettavan yhtä estottomalla suitsutuksella, yhtä laajalti läpi eri heimojen. Ja harvoin on todistanut samanlaista pettymyksen määrää, joka seurasi videon paljastuttua siksi, mitä me markkinointi-ihmiset kutsumme sisältömarkkinoinniksi. The Independent -lehden otsikko tiivistää mielensäpahoituksen mallikkaasti: “First Kiss viral video was just a clothing advert starring actors”.

Just a clothing advert. Kyseessä olikin markkinoinnillinen video, siispä se oli huonompi. Meitä oli petetty.

Vaikka en markkinointilasieni läpi täysin nähnyt, miksi videon nostattamat tunteet, kyyneleistä puhumattakaan, olisivat yhtään vähempiarvoisia videon tilaajan paljastuttua, ihmiset olivat puhuneet. Verkossa nousi kritiikin hyökyaalto, kun katsojille luvattiin yhtä ja annettiin toista. Brändi verhottiin taideviittaan – parasta toivoen, huonosti onnistuen.

Tällainen digimarkkinoinnin Troijan hevonen tullee olemaan myös sisältömarkkinoinnin Akilleen kantapää – kriittinen sellainen, koska ollaan koko doktriinin ytimessä.

Tarkastelin hiljattain IAB:n ja MTL:n Digipaletti-seminaarissa sisältömarkkinoinnin kulmakiviä alan toimijoiden diskurssista johdettuna: sen tulee olla relevanttia, palvelevaa, ei-myyvää ja kulutettavaa. Edellisen valossa sisältömarkkinoinnin ajatusmallin kompastuskiveksi muodostuu ei-myyvä aspekti – relevanttius löytyy ymmärtämällä vastaanottajat, palvelevuus vaatii näkökulman muutoksen ja kulutettavaa sisällöistä saadaan viestinnän keinovalikoimaa viilaamalla.

Haastankin siis kyseenalaistamaan ei-myyvän ulottuvuuden. Pilaako myyntihenkisyys sisältömarkkinoinnin idean? Estääkö onnistumisen? Reipashenkinen brändipuffaus ja rempseä tuotesijoittelu eivät estäneet ainakaan Volvoa, WestJetiä tai Tuplaa vastaavantyylisissä videototeutuksissaan.

Myynnillinen ote ei kaatanut First Kiss -videota. Pettymys kumpusi pettämisestä.

Pidetään siis markkinointi markkinointina, etuliitteistä huolimatta.

Lue Sisältömarkkinointi-postaussarjan ensimmäinen osa täältä.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää