
Sisältömarkkinointi osa 2: Ars gratia artis, sanoo sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on päivän sana markkinoijien keskuudessa. Markkinoinnilliset sisällöt puolestaan kirosana kaikille muille.
Tämä kirkastui minulle alkuvuoden viraali-ihmeen, “First Kiss” -videospektaakkelin, myötä. Harvoin on nähnyt mitään sisältöä jaettavan yhtä estottomalla suitsutuksella, yhtä laajalti läpi eri heimojen. Ja harvoin on todistanut samanlaista pettymyksen määrää, joka seurasi videon paljastuttua siksi, mitä me markkinointi-ihmiset kutsumme sisältömarkkinoinniksi. The Independent -lehden otsikko tiivistää mielensäpahoituksen mallikkaasti: “First Kiss viral video was just a clothing advert starring actors”.
Just a clothing advert. Kyseessä olikin markkinoinnillinen video, siispä se oli huonompi. Meitä oli petetty.
Vaikka en markkinointilasieni läpi täysin nähnyt, miksi videon nostattamat tunteet, kyyneleistä puhumattakaan, olisivat yhtään vähempiarvoisia videon tilaajan paljastuttua, ihmiset olivat puhuneet. Verkossa nousi kritiikin hyökyaalto, kun katsojille luvattiin yhtä ja annettiin toista. Brändi verhottiin taideviittaan – parasta toivoen, huonosti onnistuen.
Tällainen digimarkkinoinnin Troijan hevonen tullee olemaan myös sisältömarkkinoinnin Akilleen kantapää – kriittinen sellainen, koska ollaan koko doktriinin ytimessä.
Tarkastelin hiljattain IAB:n ja MTL:n Digipaletti-seminaarissa sisältömarkkinoinnin kulmakiviä alan toimijoiden diskurssista johdettuna: sen tulee olla relevanttia, palvelevaa, ei-myyvää ja kulutettavaa. Edellisen valossa sisältömarkkinoinnin ajatusmallin kompastuskiveksi muodostuu ei-myyvä aspekti – relevanttius löytyy ymmärtämällä vastaanottajat, palvelevuus vaatii näkökulman muutoksen ja kulutettavaa sisällöistä saadaan viestinnän keinovalikoimaa viilaamalla.
Haastankin siis kyseenalaistamaan ei-myyvän ulottuvuuden. Pilaako myyntihenkisyys sisältömarkkinoinnin idean? Estääkö onnistumisen? Reipashenkinen brändipuffaus ja rempseä tuotesijoittelu eivät estäneet ainakaan Volvoa, WestJetiä tai Tuplaa vastaavantyylisissä videototeutuksissaan.
Myynnillinen ote ei kaatanut First Kiss -videota. Pettymys kumpusi pettämisestä.
Pidetään siis markkinointi markkinointina, etuliitteistä huolimatta.
Lue Sisältömarkkinointi-postaussarjan ensimmäinen osa täältä.
IABlogin Facebook kommentit

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää