
Puheenjohtajan terveiset Digitaalisen audion työryhmästä
IAB:n Digitaalisen audion työryhmä kokoontui ensimmäisen kerran torstaina 7.2. Keskustelu kävi vilkkaana alan monipuolisten osaajien kesken. Podcastit olivat selkeästi keskustelun keskiössä ja yhteisesti kiinnostavia aiheita löytyi paljon.
IAB:n muissa maissa audiota on käsitelty jo pidempään, joten on hienoa että pääsimme nyt kunnolla vauhtiin myös Suomessa. Esimerkiksi naapurissamme Ruotsissa julkaistiin digitaalisen audion käsikirja jo vuonna 2016. Opukseen voi tutustua IAB Ruotsin sivuilta. Podcasteissa on paljon yhteneväisyyttä blogi- ja videomaailmaan. Ne ovat levinneet maailmalla rakkaudesta lajiin. Työryhmälle onkin tärkeää, että digitaalisen audion markkinaa kehitetään niin, että isojen pelureiden toiminnan lisäksi myös indie-toiminnan tukeminen on keskiössä.
Jotta kehitys digitaalisen audion saralla olisi tehokasta ja menestyksekästä, tulee alalla olla selkeämpi käsitys digitaalisen audion kokonaiskentästä. Eri lajien podcastit, streemi-palvelut, digitaaliset radiopalvelut ja audiotallenteet tarvitsevat kehityksen tueksi alan yhteisiä standardeja ja selkeytystä terminologiasta.
Yhteinen terminologia ja standardit ovat tärkeitä myös kaupallisen osuuden kasvulle. Ilman selkeitä alan pelisääntöjä, on mainostajan mahdotonta vertailla vaihtoehtoja ja ymmärtää eri audiopalveluiden kaupallisia mahdollisuuksia ja merkitystä markkinoinnin kokonaisuudessa. Digitaalisen audion markkinan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen hyödyttää kaikkia alalla toimivia. Tämän kokonaisuuden kirkastaminen nousikin työryhmässä tärkeälle sijalle.
Oli innostavaa keskustella meillä Suomessakin kuumaksi aiheeksi nousseesta digitaalisesta audiosta alaa eri puolelta edustavien osaajien kanssa. Työryhmä koki osaamisensa ja näkökantojensa laajentuneen jo ensimmäisen tapaamisen ansiosta. Myös minä odotan jo innolla seuraavaa yhteistä aikaamme, jolloin pääsemme vielä astetta konkreettisemmin syventymään esiin nousseisiin kehityskohtiin. Yllä olevien asioiden lisäksi työryhmä innostui ison audioseminaarin järjestämisestä ja aikoo olla aktiivisesti mukana IAB:n koulutusmateriaalien kehittämisessä.
Mikäli et päässyt mukaan ensimmäiseen tapaamiseen, mutta digitaalisen audion kehittäminen on lähellä sydäntäsi, tule ihmeessä mukaan seuraavalla kerralla! Kokoonnumme jälleen 6.3. klo 14:00. Lisätietoja saat osoitteesta toimisto@iab.fi.
Sini Kervinen, Digitaalisen audion työryhmän pj
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää31.08.2023
Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla
Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.
lue lisää31.05.2023
MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa
Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin
lue lisää29.05.2023
MIXX Awards 2023 voittajat julkistettu!
Torstaina 25.5.2023 palkittiin ensimmäiset Suomen MIXX Awards voittajat Valkoisessa Salissa
lue lisää