Mobiilisovellusten merkitys markkinoinnissa kasvaa
Mobiilisovelluksista on tullut ensisijainen käyttöliittymä, jolla kuluttajat ovat yhteydessä mediaan, yrityksiin ja toisiinsa. Mobiilisovelluksiin erikoistunut markkinatutkimusyhtiö App Annie ennustaa maailmanlaajuisen mobiilisovellusten latausten määrän kaksinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana ja yltävän 284 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.
Mobiilisovellusten rooli keskeisenä digitaalisena käyttöliittymänä nostaa niiden strategista merkitystä, mikä ulottuu paljon laajemmalle kuin pelkästään mediateollisuuteen. Mobiilisovellukset ohjaavat kuluttajien sitoutumista ja brändiuskollisuutta. Lisäksi niiden avulla voidaan mainostaa, luoda uutta ansaintaa ja tehdä kauppaa.
App Annien mukaan ihmisten mobiilisovellusten parissa käyttämä aika kasvoi 63 % vuonna 2015 Android-puhelimien osalta. Jatkossa sovellukset leviävät puhelimien lisäksi myös muille alustoille. Apple ja Google edistävät VR-laitteille, puettavaan teknologiaan, televisioon ja autoihin optimoitujen sovellusten kehitystä.
Sovellusmarkkinoita ovat hallinneet pelit sekä latausten että tuottojen määrässä. Jatkossa kovinta kasvua ennustetaan muille kuin pelisovellusten kategorialle. Esimerkiksi kuljetuksen ja shoppailun kategorioissa kasvu oli vuonna 2015 jopa voimakkaampaa kuin media & video kategoriassa.
Latasin jokin aika sitten mielenkiinnosta H&M:n mobiilisovelluksen. Sitä ja H&M Clubia markkinoitiin iskulauseella ”Fashion, with benefits.”. Mobiilisovelluksella voi esimerkiksi skannata liikkeessä olevan vaatteen tiedot sovellukseen, josta näkee vaatteeseen liittyvät hinta- ja saatavuustiedot. Jos kyseistä vaatetta ei ole sopivaa kokoa liikkeessä, niin voit saman tien tarkistaa löytyykö sopiva koko verkkokaupasta ja tehdä halutessasi ostoksen mobiilisovelluksesta. Sovelluksen kautta on mahdollista liittyä H&M Clubiin, jolloin saat klubijäsenyyden edut käyttöösi ja luonnollisesti kulloinkin voimassa olevat edut tulevat tietoosi sovelluksen kautta. Huomattavasti kätevämpää kuin lompakon täytteeksi kertyvät kanta-asiakaskortit ja sähköpostin tukkivat markkinointiviestit.
Pelkällä mobiilisovelluksella on äärimmäisen vaikeaa tehdä kannattavaa liiketoimintaa kovan kilpailun vuoksi. Sen sijaan mobiilisovelluksen käyttö markkinoinnin keinona tarjoaa työkalun asiakkaan sitouttamiseen ja lisämyyntiin. Mobiilisovelluksen käytöstä alkaa kertyä käyttäjädataa, josta fiksusti analysoiden ja hyödyntäen muodostuu lopulta sovelluksen arvokkain elementti.
Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti, joka on useiden vuosien ajan altistunut erilaisille mobiilisovelluksille ja niihin perustuville liikeideoille.
Digital Media Finlandin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:
Natiivin vuosi 2016
Rahan tuloa ei voi estää
Onko Blockchain markkinoinnin(kin) hopealuoti?
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää11.10.2024
Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?
Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää