Icon
Miten digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta voidaan mitata? Uutiset & blogi

Miten digitaalisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta voidaan mitata?

21.10.2013 | Saija Mahon, Mahon Digital Oy (deleted)

Verkkomarkkinointistrategiaa ja kampanjoita suunnitellessa on tärkeää, että eri aktiviteettien ja toimintojen tehokkuutta ja suorituskykyä mitataan ns. tehokkuusmittareita ja tavoitteita vastaan.

Tehokkuusmittarit voidaan määritellä tavoitteiden mukaisesti, oli tavoitteena sitten kasvattaa brändin tietoisuutta digitaalisia kanavia hyväksi käyttäen tai kenties kehittää tuotteiden ja palveluiden myyntiä suoraan verkon kautta. Jos verkkokampanjoiden tehokkuutta ei mitata tai tavoitteita ei aseteta – markkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan ei voida kehittää tai optimoida. Muista siis aina asettaa markkinointikampanjoillesi päämäärä.

Alla esittelen 5 lempityökalua, joiden avulla voi helposti, tehokkaasti ja kustannustehokkaasti (ilmaiseksi!) mitata kampanjoiden suorituskykyä ja saada selville tietoa siitä, mitkä kanavat toimivat parhaiten sinun liiketoimintasi kannalta;

Google Analytics 

Google Analytics-työkalu on ehkä kaikkein tärkein ja tehokkain [ja ilmainen] verkkokampanjoiden ja verkkosivujen suorituskyvyn mittaaja tänä päivänä.

Google Analytics kerää tietoa siitä, mistä eri kanavista ja lähteistä kävijöitä yrityksen verkkosivustoille tulee, miten kävijät käyttäytyvät sivuilla (mitkä laskeutumissivut ovat esimerkiksi suosituimpia huomion kohteita, ja mitkä ei) ja esimerkiksi, kuinka kauan potentiaaliset asiakkaat viettävät aikaa kyseisillä sivuilla.

Näiden tietojen yhtälö kertoo vahvaa tarinaa siitä, miten verkkokampanjat kannattaa rakentaa, miten haluttu kohdeyleisö saavutetaan parhaiten, ja miten heidät saadaan pitkäjänteisiksi asiakkaiksi tulevaisuudessa kehittämällä sivuston eri osa-alueita ja myyntiprosessia.

Google Webmaster Tools 

[GWT] on ihanteellinen kumppani Google Analyticsin rinnalle ja erittäin tehokas verkkosivujen teknisen suorituskyvyn seuraaja. Google Webmaster Tools hälyttää webbisivustojen mahdollisista virheistä, rikkonaisista linkeistä tai laskeutumissivuista.

GWT:n voi linkittää suoraan Google Analytics -tiliin, ja täten voidaan seurata miten usein esimerkiksi Google indeksoi verkkosivustosi ja nimenomaan jos Google indeksoi kaikki laskeutumissivut (tai sitten ei, ja miksi ei?). Tämä on erittäin tärkeä seurannan ominaisuus varsinkin hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta, jotta voidaan varmistaa, että verkkosivu löydetään hakukoneissa mahdollisimman nopeasti ja helposti 24/7.

Google Trends 

Google Trends on erinomainen markkinatutkimus-työkalu, joka auttaa tunnistamaan, missä suurin kohderyhmäsi sijaitsee maantieteellisesti ja laitekohtaisesti (tietokoneet, mobiililaitteet tai kenties kummatkin), mitä kohderyhmät minäkin vuodenaikana etsivät (ja kuinka useasti!) ja mikä kilpailutilanne markkinoilla on.

Markkinatutkimusta voi helposti tehdä siitä, mitä hakusanoja yleisö käyttää, kun hakuja tehdään Googlessa, ja milloin tuotteiden ja palveluiden näkyvyys tulisi olla korkeimmillaan. Google Trends on myös oivallinen työkalu kilpailututkimukseen ja ydinkilpailijoiden aktiiviseen seurantaan.

Google Adwords Keyword Tool 

Google Adwords Keyword -työkalu on erittäin kätevä assistentti, kun suunnittelet ja rakennat maksullisia Google kampanjoita (PPC / Google Adwords).

Tämä työkalu antaa tehokkaasti tietoa siitä, mitä tuotteille ja palveluille relevantteja hakusanoja jo haetaan Googlessa aktiivisesti, ja montako kertaa kuukaudessa keskimäärin. Työkalu antaa tietoa myös siitä, miten paljon näitä hakutermejä ostetaan kilpailijoiden keskuudessa, ja kuinka paljon hakusanojen klikki (CPC) potentiaalisesti tulisi maksamaan.

Majestic SEO 

Majestic SEO on näppärä apu ulkoisen ja sisäisen hakukoneoptimointistrategian (SEO) luomiseen ja kehityksen seuraamiseen.

Majestic antaa kokonaiskuvaa siitä, minkälaisia ulkoisia linkkejä verkkosivuille tulee (ja kuinka ”hyvänlaatuisia” nämä ovat hakukoneoptimoinnin kannalta) ja kuinka monen eri lähteen kautta kävijöitä yrityksen webbisivuille saapuu. Näiden tietojen puitteissa voidaan määrittää verkkosivujen sen hetkinen hakukoneoptimoinnin tilanne, ja miten tätä asemointia voidaan parantaa.

Yhteenveto

Kuten missä tahansa mainonnan ja markkinoinnin muodossa, digitaalisille kampanjoille on tärkeää asettaa tavoitteet, tehokkuusmittarit ja näiden aktiivinen seuranta. Seurannan ja yksityiskohtaisen suorituskyvyn raportoinnin avulla selviää, mikäli tavoitteet saavutettiin tai ei.

Ylläolevien työkalujen avulla voidaan kehittää aktiviteetteja, painottaa toiminnot ja markkinointibudjetit niihin kanaviin jotka tehokkuusmittareiden mukaan toimivat parhaiten, ja ennenkaikkea kasvattaa brändin näkyvyyttä ja markkina-alueita tehokkaasti.

Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, tai tarvitset apua markkinointistrategian suunnittelussa, autan mielelläni.

Kirjoittaja on Mahon Digital Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Saija Mahon
www.mahondigital.fi – Suomi
www.mahondigital.co.uk – UK

 

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

04.06.2025

Verkkomainonta kasvussa Q1/2025

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää