Icon
Mitä netti-tv tuo perinteisen tv-mainonnan lisäksi? Uutiset & blogi

Mitä netti-tv tuo perinteisen tv-mainonnan lisäksi?

30.03.2012 | Marko Siltala

Viime kerralla käsittelin instream-markkinan voimakkaita kasvuennusteita ja lupasin samalla jatkaa bloggaamista videomainonnan parissa. Verkossa toimivien netti-tv:iden rooli instream-markkinassa on huomattava, joten tästä johdannaisena siirryn käsittelemään mainontaa suomalaisissa netti-tv:issä.

Nyt haastattelupenkille istui Iltalehden verkon asiakkuusjohtaja Tuomas Avonius. IL-TV on yksi alan markkinajohtajista Suomessa, joka on kerännyt viime viikkoina noin 800 000 eri selainta viikossa. Mainosnäyttöjä sille kertyy noin 3 miljoonaa viikossa.

Netti-tv vs. perinteinen tv

Kysyin Tuomakselta, miten hän vertailisi perinteisen bannerimainonnan ja netti-tv-mainonnan hyviä ja huonoja puolia? Hän vastasi osuvasti, että järkevämpää on tehdä vertailua saman mediaryhmän eli samankaltaisten medioiden sisällä. Edistääksemme netti-tv markkinan kehitystä, tulee meidän laventaa ajattelutapaa kysymällä mitä web tuo perinteisen tv:n lisäksi? Samankaltaista tulokulmaa käytti myös Petri Kokkonen Ruutu.fi:n osalta kertomalla, että Nelosella netti-tv tuo +15 % lisää huomioarvoa perinteisen tv:n lisäksi. Käsitelkäämme siis asiaa sittenkin tästä näkökulmasta.

Avonius kertoo, että mikäli tv-materiaalia on käytettävissä, kannattaa sitä ehdottomasti hyödyntää myös netti-tv:ssä. Tämä on tv-kampanjoiden kontaktihintoihin nähden hyvin kustannustehokasta. Webin avulla saadaan lisää peittoa, toistoa tai tarvittaessa niitä molempia. Netti-tv:ssä mainostaja ei joudu jakamaan huomiota samalla tavoin kuin perinteisen tv:n puolella. Tämän takaavat ennen mediasisältöä esitettävä mainonta, kun taas perinteisessä tv:ssä sama mainoskatko jaetaan usean mainostajan kesken. Verkkomainonnan mahdollistama interaktiivisuus tuo selvää lisäarvoa perinteisen tv-mainonnan tutkaparina.

Netti-tv-mainonta usein myös tasoittaa tavoittavuutta vuorokauden aikana. Esimerkiksi IL-TV:ssa kävijöistä n. 60 % tavoitetaan päivällä. Muuten netti-tv:hen pätevät samat liikkuvan kuvan edut mitä perinteisen tv:n puolellakin. Sainkin itseasiassa tähän liittyen Tuomakselta osuvan sloganin; “liikkuva kuva hurmaa niin illassa kuin päivässä”.

Netti-tv:n haasteita

Tuomas Avonius povaa netti-tv:lle voimakasta kasvua nyt ja tuleville vuosille. Penäsin häneltä kuitenkin alaa koskevia haasteita; mitkä kasvuesteet ovat netti-tv-mainonnan kasvukehitystä hidastavia tekijöitä? Haasteeksi hän vastaa strategisen ajattelun kapeuden. Järkevämpää olisi ajatella netti-tv:tä osana tv-kampanjointia, eikä vaan osana digimediaa. Tuomas kertoi, että eräässä ruotsalaisessa mediatoimistossa on oma netti:tv:hin erikoistunut osaaja. Tämä kertoo saman mediaryhmän kokonaistavoittavuuden optimoinnista, josta meillä Suomessa on paljon opittavaa vielä suhteellisen pienessä, mutta voimakkaasti kasvavassa mediaryhmässä.

Joskus haasteena on turha kikkailu. Vaikka verkko toimintaympäristönä mahdollistaa liikkuvan kuvan ohella monipuolisia toteutuksia, ei niitä aina ole pakko käyttää. Interaktiviisutta kannattaa hyödyntää tarvittaessa. Suoraviivainen liikkuvan kuvan hyödyntäminen tehoaa samalla tavalla kuin perinteisessäkin medissa.

Avonius kertoo, ettei verkossa tutkimusten mukaan haluta katsoa yli 20 sekunnin mainos-spotteja. Tuomas on tässä oikeassa. Turhaan kikkailuun sorrutaan välillä erityisesti displayn puolella. Futiksessakin lopulta ne maalit ratkaisevat. Tosin välillä muutama kikka on tarpeen, jotta päästään maalille asti laukomaa. Tulen bloggaamaan display-mainnonnan turhasta kikkailusta myöhemmin keväällä omana aiheenaan.

Netti-tv-mainonta: 2 min. klippi vs. Simpsonien uusinta

Paljon kiitoksia Tuomakselle haastattelusta. Sain siitä aineksia myös seuraavaan videomainontaa käsittelevään postaukseeni, jossa tulen käsittelemään netti-tv:iden välisiä eroja. Vielä pienessä netti-tv markkinassa alkaa nimittäin erottua erityylisiä palveluita, eli ns. ”klippityylisiä” sivustoja (esim. IL-TV) sekä ”perinteisiä” netti-tv:itä (esim. Ruutu.fi ja Katsomo.fi). Mitkä ovat niiden erot mainonnan kannalta? Vai onko niitä? Onko sillä merkitystä, jos mainos näytetään ennen Simpsoneiden uusintaa tai lyhyttä kohujulkkiksen haastattelua? Jatkan tällä aiheella kahden viikon päästä perjantaina yllä mainitulla otsikolla. Tulevana perjantaina bloggaamisen aiheenani on bloggaaminen. Se sopii hyvin aiheeksi juuri nyt, kun IABlogi on auennut.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää