Icon
LIVESTRIIMI: Mitä kuuluu Retail media? Uutiset & blogi

LIVESTRIIMI: Mitä kuuluu Retail media?

12.05.2025

 

Mitä kuuluu Retail media?

Retail media on nyt kuuma – ja syystä. Retail media on noussut nopeasti yhdeksi markkinoinnin kiinnostavimmista ja dynaamisimmin kehittyvistä osa-alueista. Kun katseet kääntyvät siihen miten ostopäätökset syntyvät, markkinointiviestin ajoituksella, kontekstilla ja kohdentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan. Retail median voima piilee juuri sen kyvyssä yhdistää data, konteksti ja kuluttajan hetki.

Retail median kehitys vaatii alan yhteistä suuntaa ja tässä työssä IAB Finland toimii keskeisessä roolissa ja edistää Retail median osaamista, tutkimusta ja yhteisiä pelisääntöjä Suomessa, yhteistyössä monipuolisen kumppanijoukon kanssa.

IAB Finlandin vuoden toinen asiantuntijaseminaari syventyy siihen, miten Retail media muokkaa markkinoinnin pelikenttää Suomessa ja maailmalla. Tilaisuuden aikana pureudutaan suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen, datan hyödyntämiseen ja myymälämainonnan rooliin – sekä siihen, mihin suuntaan Retail media on kehittymässä.

Luvassa on näkemyksiä niin kaupan sisältä kuin sen ulkopuoleltakin, kiinnostavia esimerkkejä, tutkimustietoa, ilmiöitä – ja tietenkin kiperiä kysymyksiä paneelissa, jossa asiantuntijat katsovat tulevaisuuteen.

Tämä tapahtuma on kaikille, jotka haluavat ymmärtää kuluttajaa – ja voittaa hänen huomionsa oikealla hetkellä. Tervetuloa!

 

Ohjelma

13:30 Tervetulosanat: Retail Median kenttä Suomessa - Pasi Raassina | IAB Finland ja Stefan Anderson | SOK Smart Marketing

13:45 Suomalainen kuluttaja kaupan ympäristössä - Sami Hiirsalmi & Janne Haussila | SOK Smart Marketing

Brändien ja tuotteiden tarjonnan ylittäessä kysynnän on valta siirtynyt yhä vahvemmin kuluttajalle. Miten suomalainen kuluttaja sitten käyttäytyy vähittäiskaupassa ja missä vaiheessa ostopäätös syntyy? Puheenvuorossa käsitellään ajankohtaisen ostokäyttäytymistutkimuksen tuloksia, joiden avulla ymmärretään suomalaisen kuluttajan käyttäytymistä entistä paremmin kaupan ympäristössä. Vaikuttamalla kuluttajaan oikeassa hetkessä - on se sitten myymälässä tai ennen sitä - todennäköisyydet vaikuttavalle markkinointiviestinnälle ovat korkeat.

14:00 Retail median tulevaisuus on avoin: ota haltuun ilmiöt, joita kannattaa seurata - Hannaleena Koskinen | Aller Media Finland & ReTALE ja Teemu Kurri | Doohlabs

Retail Median pioneerien Hannaleenan ja Teemun puheenvuoro katsoo Retail Median tulevaisuuteen. Puheenvuorossa sivutaan kansainvälisiä esimerkkejä käyttäen avoimen retail median käsitettä, monitoimijaverkostoja sekä laajennetaan retailerin käsitettä.

14:15 Paneelikeskustelu: Kaupan Median nykytila ja tulevaisuus - Patrick Laukkonen | SOK Smart Marketing, Päivi Lampila | Haugen-Gruppen ja Satu Laakso | Berner

Miten closed loop -malli ja avoimet toimijat asettuvat kaupan median kentälle – ja mitkä ovat niiden hyödyt ja haasteet? Paneelikeskustelussa tarkastellaan Kaupan Mediaa eri toimialojen linssien läpi ja pohditaan, eroaako sen rooli ja odotukset toisistaan päivittäis- ja käyttötavarakaupassa. Keskustelussa pureudutaan myös siihen, miten kaupan mediaa arvioidaan; vain taktisena, vai myös strategisena osana markkinointia. Lisäksi pohditaan, kenelle kaupan media organisaatioissa kuuluu – ja miten myynnin ja markkinoinnin tulisi tehdä yhteistyötä, jotta sen täysi potentiaali saadaan hyödynnettyä.

14:35 Retail media Suomessa 2025 -tutkimus - Mari Riipinen | Dagmar

IAB Finlandin Retail median työryhmä on tuottanut jo toiseen kertaan Retail media-tutkimuksen, jonka tulokset ovat juuri valmistuneet. Puheenvuorossa kuulet ensimmäisten joukossa tutkimuksen mielenkiintoiset tulokset ja löydökset.

14.50 “To buy or not to buy” – Miten brändit voivat voittaa kuluttajan valinnan kaupassa? - Ville Bergman | Clear Channel & Kristian Fagerström | Clear Channel

Miten ostopäätös syntyy kivijalassa, ja millainen rooli on itse ostotilanteella? Ovatko kuluttajat lojaaleimpia verkossa vai fyysisessä myymälässä? Tässä puheenvuorossa kuulet, miten brändit voivat vaikuttaa kuluttajan valintaan ja miten myymälämainonnan tehoa voidaan kasvattaa. Tarjolla on konkreettisia case-esimerkkejä ja tuoreita oivalluksia kuluttajakäyttäytymisestä.

15:05 Retail Median haasteet ja hyödyt mediasuunnittelussa - Jon Ketola | Group M

Retail Media on nopeasti kasvava, mutta monimutkainen mediasuunnittelun alue. Tässä puheenvuorossa pureudumme Retail Median mahdollisuuksiin ja haasteisiin, ja tarjoamme käytännönläheisiä vinkkejä tehokkaaseen hyödyntämiseen mediasuunnittelussa

15:20 Yhteenveto - Pasi Raassina | IAB Finland ja Stefan Anderson | SOK Smart Marketing

15:30 Afterwork

 

 

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Mitä kuuluu Retail media?

Retail media on nyt kuuma – ja syystä. Retail media on noussut nopeasti yhdeksi markkinoinnin kiinnostavimmista ja dynaamisimmin kehittyvistä osa-alueista. Kun katseet kääntyvät siihen miten ostopäätökset syntyvät, markkinointiviestin ajoituksella, kontekstilla ja kohdentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan. Retail median voima piilee juuri sen kyvyssä yhdistää data, konteksti ja kuluttajan hetki.

lue lisää

12.05.2025

LIVESTRIIMI: Mitä kuuluu Retail media?

Retail media on nyt kuuma – ja syystä. Retail media on noussut nopeasti yhdeksi markkinoinnin kiinnostavimmista ja dynaamisimmin kehittyvistä osa-alueista. Kun katseet kääntyvät siihen miten ostopäätökset syntyvät, markkinointiviestin ajoituksella, kontekstilla ja kohdentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan. Retail median voima piilee juuri sen kyvyssä yhdistää data, konteksti ja kuluttajan hetki.

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää