Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja Markkinaluvut

Yhteisömanagerin arki, osa 3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja

17.02.2015 | Terhi Halsvaha

Toimin Cloetta Suomen yhteisömanagerina ja vastaan muun muassa Jenkin, Cloettan, TV Mixin, Läkerol Dentsin, Mynthonin somekanavista. Monelle yhtälö on käsittämätön: aktiivisia somekanavia enemmän kuin käsissä sormia, yli miljoonan suomalaisen kuukausittainen tavoittavuus ja samat 24 tuntia aikaa käytettävissä joka vuorokausi kuin muillakin.

Yhteisömanagerin arki on mielenkiintoista sinkoilua tilanteesta ja äänensävystä toiseen. Yhteisömanagerina vaadin itseltäni paljon, mutta aika ajoin yritän myös muistaa elämän realiteetit ja hyväksyä sen, että hyvin tehty työ riittää.


Nykykuluttaja vaatii yrityksiltä paljon

Moderni brändi on keskusteleva ja läpinäkyvä, mutta tämä ei synny ilman lukuisia työtunteja, läsnäoloa ja empaattista vuorovaikutusta. Kuluttaja saattaa nykyään kanavien ja viestien paljoudessa saada kuvan kokonaisesta someihmisten armeijasta, joka päivystää väsymättä myös viikonloppuisin ja öisin. Todellisuudessa monen kanavan takana on monesti yksi ja sama henkilö. Cloetta haluaa monen muun yrityksen tavoin olla keskusteleva yritys, joka toimii vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa. Esimerkiksi Lakupalamix-somekriisi opetti paljon sosiaalisen median voimasta ja tarvittavasta reagointinopeudesta (lue koko tarina täältä).

Makeispussitiimi hahmottelemassa someviestiä Lakupalamix-somekriisin jälkeen.


Yhteisömanageri johtaa sisällöntuotantoa ja vuorovaikutusta

Tärkein työtehtäväni on johtaa brändiemme sisällöntuotantoprosesseja. Yritän päivittäin purkaa brändikohtaisia abstraktejakin tavoitteita pienempiin palasiin ja luoda yhteistyökumppaneiden kanssa vaikuttavia kuvia ja tekstejä niihin peilaten. Hyvä somesisältö uppoaa valitsemaamme kohderyhmään, viihdyttää hetkessä ja tuottaa lisäarvon.

Monessa yrityksessä yhteisömanageri keskittyy yrityksen ulkoiseen viestintään, niin myös meillä. Yhteisömanageri voi toimia myös yrityksen sisällä kouluttaen, innostaen ja tuoden esiin uusia tehokkaita työtapoja sähköpostirumban rinnalle.

Cloetta Suomen iloinen porukka myyntikokouksen some-esityksen jälkeen


Yhteisömanagerin onnistumisen mittaaminen

Hyvä yhteisömanageri hoitaa kanaviaan huolella ja huolehtii vuorovaikutuksesta. Erinomainen yhteisömanageri muistaa mittaamisen ja tavoitteellisuuden merkityksen.

Digitaaliset kanavat ovat vieneet mittaamisen mahdollisuudet uudelle tasolle. Voimme reaaliajassa seurata, mitkä viestit kiinnostavat kuluttajaa ja optimoida tekemistä vaikka minuutti minuutilta. Antaisin somen mittaamista pohtivalle ohjenuoraksi sen, että mittaa asioita, joiden pohjalta voi aidosti muuttaa toimintaa. Kaikkea ei siis somessakaan kannata mitata. Lisäksi on hyvä muistaa, että someluvut ovat aina strategia, jolla päästään kohti tavoitetta, eivät itse tavoite. Oikea tavoite voi olla esimerkiksi se, että tietty prosenttiosuus kohderyhmästä kuulee uudesta tuotteesta tai että markkinaosuus kasvaa tavoitteeseen.


TOP 3 -vinkit yhteisömanagerille

1. Some elää 24/7. Muistathan kuitenkin pyrkiä rajaamaan työaikaasi ja huolehtimaan myös siitä, että saat viettää myös vapaa-aikaa.
2. Hyvä somesisältö lähtee tavoitteista. Kuvatuotantoa ei tarvitse tehdä brändipyramidia tuijottamalla, mutta on aina hyvä pitää mielessä, mitä toiminnalla halutaan saavuttaa.
3. Muista aina olla ystävällinen ja kärsivällinen. Pääset työssäsi kuluttajan iholle ja olet etuoikeutetussa asemassa kun saat viedä eteenpäin kuluttajien ideoita ja parannusehdotuksia.


Aikaisemmat yhteisömanagerin arki -sarjan kirjoitukset:
1: Yhteisömanagerin arki
2: Asiakaspalvelun ytimessä

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!