Icon
Infograafi: emojit markkinoinnissa Markkinaluvut

Infograafi: emojit markkinoinnissa

18.11.2014 | Jari Lähdevuori

Visuaalinen viestintä on kovassa nousukiidossa – kenellä nyt olisi muka enää aikaa kirjoittaa viestejä kirjaimista koostellen? Yhtäällä tapahtuu hurjaa kasvua valokuviin ja videoihin perustuvissa palveluissa, jotka saavat kiittää menestyksestään alati paranevaa älypuhelinkantaa. Toisaalla visuaalisuus tunkee mukaan myös tekstimuotoiseen keskusteluun: näemme miten hymiöistä alkunsa saanut trendi on viime aikoina kehittynyt entistä kirjavampaan kuvalliseen esittämiseen niin Facebookin kommenttikentissä kuin WhatsAppin viestiketjuissa.

Keskeisimpiä tekstipohjaiseen keskusteluun uiskennelleita ”kieliä” on emoji, joka syntyi jo 90-luvun loppupuolella Japanissa ja on viime vuosina levinnyt hiljalleen läpi kulttuurien ja kanavien. Kuten nimi antaa ymmärtää – e niin kuin kuva japaniksi ja moji niin kuin kirjain – kyseessä on symboleihin perustuva ”kirjaimisto”. On hymiöitä ja on sydämiä, mutta myös satoja muita, toinen toistaan hämmentävämpiä ja monikäyttöisempiä symboleita.

Syystä tai toisesta juuri emoji on vakiinnuttanut asemansa nuorten ja muiden diginatiivien maailmassa: se on tullut osaksi paitsi arkista kommunikaatiota myös populaarikulttuuriamme. Emoji inspiroi kaikkea musiikkivideoista mainoksiin ja taiteesta tennareihin.

Nyt on siis korkea aika asentaa emoji-näppäimistö älypuhelimeen ja miettiä missä tilanteissa oman brändin viestin saa parhaiten perille selvällä emojin kielellä. Klikkaa kuvaa ja lataa koko infograafi!

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

23.05.2023

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa

Verkkomainonnan määrä vuoden 2023 ensimmäisellä kvartaalilla oli lähes 168 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi lähes 3 % ja kaikesta Suomen mediamainonnasta digitaalista on jo 55 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!