Icon
Digitaalinen maaottelu Markkinaluvut

Digitaalinen maaottelu

11.02.2014 | Lotta Heikkeri

Digimainonta oli viime vuoden harvoja kasvajia suomalaisessa mainosmaailmassa, kuten IAB Finland hiljattain tiedotti. In-stream-mainonta kasvoi 24 prosenttia, ja euroissa laskettuna panostukset mobiiliin lisääntyivät 368 prosenttia.

Tuloksia voi kuitenkin tulkita monella tapaa. Vaikka mobiilin järkälemäinen kasvuvauhti aiheuttaisikin akuuttia halua poksautella samppanjapulloja, vaimenee juhlamieli hiukan, kun digihorisontti laajennetaan Suomen rajojen ulkopuolelle.

Ruotsi on digin mallioppilas

Etenkin Ruotsiin verrattuna digi-Suomi laahaa perässä. Siinä missä kansankodissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainontapotista, Suomessa osuus jäi vuonna 2013 edelleen alle kahdenkymmenen (19,7 %). eMarketerin tutkimuksissa Suomi on asiakaskohtaista digipanostusta mittaavissa tilastoissa sijalla 11. Edeltä löytyvät niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).

Samaa sanomaa saatiin kuulla viime viikolla Digibarometri 2014 -julkaisutilaisuudessa Helsingin Musiikkitalolla. Teknologiateollisuuden teettämän tutkimuksen mukaan Suomella on edellytyksiä olla digikehityksen kärjessä, mutta toteutuspuolella yskii.

”Digibarometri 2014:n perusteella Suomella on maailman parhaat edellytykset laajenevasta ja syvenevästä digitalisoitumisesta hyötymiseen. Silmiinpistävää on kuitenkin se, että käytännössä Suomi jää sijalle 7”, summaavat barometrin tekijät. Ruotsi löytyy – yllätys, yllätys – kokonaismittarin kärkisijalta.

Mistä lisävauhtia?

Suomen suoriutuminen digissä tuntuu olevan hieman samanlaista kuin käynnissä olevissa olympialaisissa. Menestysmahdollisuuksia on ja mitalisijat siintävät mielessä, mutta maaliin saavutaan naapureita jäljessä.

Miksi Suomi tulee edelleen perässä? Ja mikä tärkeämpää, miten Suomi voisi petrata digitaalista suoriutumistaan? Helppoa kärkeen pääseminen ei ole, sillä yhtäältä pitäisi pysyä kärryillä uusista ja alati muuttuvista konsepteista, toisaalta yrittää pitää suuret joukot kehityksessä mukana ja kannustaa vielä viimeisiä heränneitä kirimään.

Hyvässä nosteessa oleva digimarkkinointi voisi tarjota muille digitaalisille elämänaloille positiivista mallia. Itseruoskinnan tai härmäläisen luonteenlaadun syyttelemisen sijaan olisi hyvä näyttää konkreettista esimerkkiä siitä, miten digillä tehdään tulosta ja relevantteja asioita. Mallia kannattaa ottaa myös peliteollisuudesta, jossa mustasukkaisen oman vaalimisen sijaan edetään entistä avoimemmin ajatuksia ja keksintöjä jakaen.

Monimutkaiset asiat, alkuun jopa vastustusta herättävät teknologiat ja uudenlaiset, aikaisemmin tieteiskuvitelmalta vaikuttaneet mahdollisuudet saadaan valjastettua toimimaan, tuottamaan ja ajamaan kehitystä, jolla kiritään muiden rinnalle – ja toivottavasti porhalletaan ohi.

IAB Finland haluaa jäsentensä kanssa olla edistämässä digitaalisen markkinoinnin asiaa. Vuoden ensimmäinen seminaari pidetään kahden viikon päästä 25.2. Helsingissä. Digipaletti 2014 -seminaarissa pureudutaan siihen, kuinka tehdään tulosta sisältömarkkinoinnin ja ohjelmoidun ostamisen avulla. Tule kuulemaan, miten digistä saadaan kaikki irti ja tulos kasvuun!

14.02.2025

Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa. 

lue lisää

14.02.2025

Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.

lue lisää

14.02.2025

Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!