Icon
Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi? Uutiset & blogi

Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi?

08.05.2014 | Saskia Salomaa

Avainsanojen hinnat vaihtelevat paljon mainostajien kilpailun vuoksi.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan klikkihinnaltaan kalleimpia aloja ovat vakuutukset, lainat ja lakipalvelut (olen niputtanut lainat ja asuntolainat samaan kastiin, sillä Suomessa ei ole jenkkien tapaan erillisiä asuntolainoittajia).

Olen huomannut tämän itsekin AdWords-mainontaa asiakkaiden puolesta tehdessäni; vakuutusaiheisista sanoista saa pulittaa useamman euron klikkihintoja, mikäli mielii mainoksen näkyvän hakutulosten parhailla paikoilla. Infografiikan mukaisiin useiden kymmenien dollareiden klikkihintoihin ei täällä tosin ole vielä jouduttu.

Apua! Täytyykö kaikesta AdWords-mainonnasta maksaa sitten niin julmetusti? Ei onneksi. Vaikka AdWords toimii osittain huutokauppaperiaatteella, voi mainoksensa saada oikeilla avainsanoilla kärkisijoille halvemmallakin, kunhan vain tietää, mitä tekee.

Ensinnäkin kannattaa tutkia, mikä avainsana tuo kauppaa. Google Analytics kertoo sen, mihin sanoihin kannattaa panostaa. Toisaalta kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin sanoihin, jotka avustavat kauppaa: voi hyvinkin olla, että asiakas on saapunut sivuille ensin jotain yleissanaa käyttäen ja vasta myöhemmin ostanut brändisanalla haun tehtyään.

Avainsanojen laatupisteet paljastavat sen, mitä Google ajattelee hakusanan laskeutumissivusta. Laatupisteet voi nähdä kurkkaamalla AdWordsin Avainsanat-välilehdeltä viemällä hiiren pienen puhekuplan päälle Tila-sarakkeessa. Jos laatupisteet ovat huonot (1-5), kannattaa laskeutumissivua vaihtaa tai sitten luoda kokonaan uusia sivuja, jossa käsitellään vain yhtä teemaa per sivu. Tällaiset sivut toimivat erinomaisesti usein myös maksuttomiin hakutuloksiin indeksoitumiseen!

Avainsanoja on hyvä viljellä mainosteksteissä, jotta klikkausprosentti paranee. Tämän on yksi niistä syistä miksi kampanjoita pitää optimoida mainonnan aloittamisen jälkeen:

tutkimuksista huolimatta alussa ei voida tietää, mikä sana nousee todellisuudessa haetuimmaksi tai klikatuimmaksi.

ps. Säikähditkö avainsanojen korkeita klikkihintoja? Mikäli toimit vakuutus- tai rahoitusalan ulkopuolella, on hyvin todennäköistä että selviät huomattavasti halvemmalla. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Saskia Salomaa on julkaissut hiljattain Hakusanamainonnan ABC -kirjan. IAB Finland tarjoaa kirjan jäsenilleen etuhintaan! Lisätiedot täältä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää