Icon
Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi? Uutiset & blogi

Maksatko liikaa AdWords-avainsanoistasi?

08.05.2014 | Saskia Salomaa

Avainsanojen hinnat vaihtelevat paljon mainostajien kilpailun vuoksi.

Amerikkalaistutkimuksen mukaan klikkihinnaltaan kalleimpia aloja ovat vakuutukset, lainat ja lakipalvelut (olen niputtanut lainat ja asuntolainat samaan kastiin, sillä Suomessa ei ole jenkkien tapaan erillisiä asuntolainoittajia).

Olen huomannut tämän itsekin AdWords-mainontaa asiakkaiden puolesta tehdessäni; vakuutusaiheisista sanoista saa pulittaa useamman euron klikkihintoja, mikäli mielii mainoksen näkyvän hakutulosten parhailla paikoilla. Infografiikan mukaisiin useiden kymmenien dollareiden klikkihintoihin ei täällä tosin ole vielä jouduttu.

Apua! Täytyykö kaikesta AdWords-mainonnasta maksaa sitten niin julmetusti? Ei onneksi. Vaikka AdWords toimii osittain huutokauppaperiaatteella, voi mainoksensa saada oikeilla avainsanoilla kärkisijoille halvemmallakin, kunhan vain tietää, mitä tekee.

Ensinnäkin kannattaa tutkia, mikä avainsana tuo kauppaa. Google Analytics kertoo sen, mihin sanoihin kannattaa panostaa. Toisaalta kannattaa myös kiinnittää huomiota niihin sanoihin, jotka avustavat kauppaa: voi hyvinkin olla, että asiakas on saapunut sivuille ensin jotain yleissanaa käyttäen ja vasta myöhemmin ostanut brändisanalla haun tehtyään.

Avainsanojen laatupisteet paljastavat sen, mitä Google ajattelee hakusanan laskeutumissivusta. Laatupisteet voi nähdä kurkkaamalla AdWordsin Avainsanat-välilehdeltä viemällä hiiren pienen puhekuplan päälle Tila-sarakkeessa. Jos laatupisteet ovat huonot (1-5), kannattaa laskeutumissivua vaihtaa tai sitten luoda kokonaan uusia sivuja, jossa käsitellään vain yhtä teemaa per sivu. Tällaiset sivut toimivat erinomaisesti usein myös maksuttomiin hakutuloksiin indeksoitumiseen!

Avainsanoja on hyvä viljellä mainosteksteissä, jotta klikkausprosentti paranee. Tämän on yksi niistä syistä miksi kampanjoita pitää optimoida mainonnan aloittamisen jälkeen:

tutkimuksista huolimatta alussa ei voida tietää, mikä sana nousee todellisuudessa haetuimmaksi tai klikatuimmaksi.

ps. Säikähditkö avainsanojen korkeita klikkihintoja? Mikäli toimit vakuutus- tai rahoitusalan ulkopuolella, on hyvin todennäköistä että selviät huomattavasti halvemmalla. Kannattaa siis rohkeasti lähteä kokeilemaan!


Saskia Salomaa on julkaissut hiljattain Hakusanamainonnan ABC -kirjan. IAB Finland tarjoaa kirjan jäsenilleen etuhintaan! Lisätiedot täältä.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää