
Mainostaja - ostatko vaikuttajamarkkinointia vain irtonaisena mediana?
Vaikuttajamarkkinointi on mainostajien perustyökaluja, kun tavoitteena on sitouttaa yleisö brändin markkinointiviestintään. Se houkuttelevuus perustuu vaikuttajan ja tämän yleisön väliseen luottamussuhteeseen. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö yksin ei välttämättä takaa parhaita tuloksia mainostajalle, vaan se kannattaa integroida osaksi markkinointistrategiaa.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisimmin sosiaalisen median sisällöntuottajan kanssa toteutettavaa kaupallista (brändi)yhteistyötä. Käsite "vaikuttaja" on nykyisin laajentunut yleiskielessä koskemaan myös esimerkiksi julkisuuden henkilöitä ja artisteja. Vaikuttajat voivat olla nano-, mikro- tai makro-vaikuttajia, joilla on kaikilla erilainen tavoittavuus ja sitoutuneisuusaste (engagement).
Vaikuttajamarkkinoinnin koukku piilee sen mahdollisuuksissa tuoda brändit lähemmäs kuluttajaa ja luoda heitä puhuttelevia, samaistuttavia sisältöjä. Vaikuttajat tuntevat yleisönsä ja tietävät miten tuoda esiin palvelu tai tuote kohderyhmälle uskottavalla tavalla. Tämä johtaa useimmiten korkeampiin sitoutumisprosentteihin verrattuna perinteisen mainonnan keinoihin. Statistan mukaan perinteisen mainonnan sitoutuneisuusprosentti on keskimäärin vähemmän kuin 0,1%, kun taas mikrovaikuttajien keskimääräinen sitoutuneisuusaste nousee 3,86 %:iin.
Huomioi nämä keskeiset asiat vaikuttajamarkkinoinnista
1. Maksimoi ROI
Vaikuttajamarkkinointi-investointien (ROI = Return On Investment) tuottojen arviointia voidaan lähestyä eri tavoin: esimerkiksi ohjautunut liikenne halutuille verkkosivuille tai vaikuttajan sisällöstä syntynyt suora myynti voivat toimia arvioinnin perusteina. Pehmeinä mittauskeinoina mainostajan kannattaa tarkastella yleisön ostohalukkuutta (esimerkiksi vaikuttajan julkaisun kommentit ja niiden sävy) sekä pitkän tähtäimen toimenpiteenä tutkia bränditunnettuuden kehittymistä (johon vaikuttajamarkkinointi osaltaan vaikuttaa).
2. Tee johdonmukaista brändiviestintää
Kun vaikuttajamarkkinointi integroidaan markkinointistrategiaan, viestintä pysyy yhdenmukaisena eri kanavissa. Vaikuttajamarkkinointisisältöjä kannattaa ja tulee hyödyntää myös vaikuttajan kanavien ulkopuolella. Kustannusnäkökulmasta voi tulla kannattavammaksi tuottaa vaikuttajan kanssa sisältöjä useampaan eri kanavaan ja hyödyntää tämän henkilöbrändiä myös esimerkiksi tapahtumissa, ulkomainospinnoilla tai sähköpostimarkkinoinnissa. Entä voisiko vaikuttaja osallistua tuotesuunnitteluun ja lanseerata nimikkotuotteensa? Näin brändi lisää uskottavuutta vaikuttajan kumppanina ja toisaalta myös vaikuttajalle tarjoutuu mahdollisuus luoda autenttisempaa sisältöä, kun hänet otetaan mukaan brändin markkinoinnin ytimeen.
3. Sitouta kohdeyleisö tehokkaammin
Yksittäinen lähtö vaikuttajan kanavalla voi toimia joskus, mutta tuomalla vaikuttajamarkkinoinnin strategiseksi osaksi brändin viestintää, vahvistetaan pitkän aikavälin sitoutuneisuutta kohdeyleisössä. Kampanjan jälkeiset aktivoinnit, retargetointi ja suunnitelmallinen, monikanavainen viestintä pidentää brändin muistijälkeä tehokkaasti. Aivan kuten viraaleissa hittisarjoissa - tarvitaan enemmän kuin vain pilottijakso, jotta saadaan yleisö koukkuun!
4. Analysoi ja paranna
Paras lopputulos vaikuttajamarkkinoinnista saadaan, kun vaikuttajamarkkinointi perustuu kumppanuuteen, ei pelkkään mainospintaan. Analysoi miten yleisö reagoi ja sitoutuu sisältöihin. Mikäli ei, syinä voivat olla esimerkiksi epäsopiva brand match tai liian tiukasti rajattu sisältö. Yleisön näkökulmasta systemaattinen uskottavin brändinäkyvyys syntyy, kun vaikuttajan kanavilla oleva tarinankerronta jatkuu johdonmukaisesti.
Kirjoittanut:
Susanna Lustig
Susanna Lustig on hyödyntänyt vaikuttajamarkkinointia niin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kampanjoissa, kuin rakentaakseen brändeistä markkinajohtajia. Hän uskoo vastuulliseen ja arvopohjaiseen markkinointiin, joka ei vain tavoita vaan koskettaa ja vaikuttaa. Hänen mielestään vaikuttajamarkkinointi voi olla paljon enemmän, kuin näkyvyyttä - parhaimmillaan se on strategista, merkityksellistä ja syvällistä. Hän työskentelee vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi viestinnän ja PR:n parissa.
Lähteet:
Forbes. 2020. 11 Ways To Measure Influencer Marketing ROI.
Influencer Marketing Hub. 2024. Influencer Marketing ROI (Return on Investment). The Complete Guide.
Statista. 2020. Average engagement rate of influencers on Instagram worldwide as of June 2020, by profile size.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää