Mainostaja - ostatko vaikuttajamarkkinointia vain irtonaisena mediana?
Vaikuttajamarkkinointi on mainostajien perustyökaluja, kun tavoitteena on sitouttaa yleisö brändin markkinointiviestintään. Se houkuttelevuus perustuu vaikuttajan ja tämän yleisön väliseen luottamussuhteeseen. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö yksin ei välttämättä takaa parhaita tuloksia mainostajalle, vaan se kannattaa integroida osaksi markkinointistrategiaa.
Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yleisimmin sosiaalisen median sisällöntuottajan kanssa toteutettavaa kaupallista (brändi)yhteistyötä. Käsite "vaikuttaja" on nykyisin laajentunut yleiskielessä koskemaan myös esimerkiksi julkisuuden henkilöitä ja artisteja. Vaikuttajat voivat olla nano-, mikro- tai makro-vaikuttajia, joilla on kaikilla erilainen tavoittavuus ja sitoutuneisuusaste (engagement).
Vaikuttajamarkkinoinnin koukku piilee sen mahdollisuuksissa tuoda brändit lähemmäs kuluttajaa ja luoda heitä puhuttelevia, samaistuttavia sisältöjä. Vaikuttajat tuntevat yleisönsä ja tietävät miten tuoda esiin palvelu tai tuote kohderyhmälle uskottavalla tavalla. Tämä johtaa useimmiten korkeampiin sitoutumisprosentteihin verrattuna perinteisen mainonnan keinoihin. Statistan mukaan perinteisen mainonnan sitoutuneisuusprosentti on keskimäärin vähemmän kuin 0,1%, kun taas mikrovaikuttajien keskimääräinen sitoutuneisuusaste nousee 3,86 %:iin.
Huomioi nämä keskeiset asiat vaikuttajamarkkinoinnista
1. Maksimoi ROI
Vaikuttajamarkkinointi-investointien (ROI = Return On Investment) tuottojen arviointia voidaan lähestyä eri tavoin: esimerkiksi ohjautunut liikenne halutuille verkkosivuille tai vaikuttajan sisällöstä syntynyt suora myynti voivat toimia arvioinnin perusteina. Pehmeinä mittauskeinoina mainostajan kannattaa tarkastella yleisön ostohalukkuutta (esimerkiksi vaikuttajan julkaisun kommentit ja niiden sävy) sekä pitkän tähtäimen toimenpiteenä tutkia bränditunnettuuden kehittymistä (johon vaikuttajamarkkinointi osaltaan vaikuttaa).
2. Tee johdonmukaista brändiviestintää
Kun vaikuttajamarkkinointi integroidaan markkinointistrategiaan, viestintä pysyy yhdenmukaisena eri kanavissa. Vaikuttajamarkkinointisisältöjä kannattaa ja tulee hyödyntää myös vaikuttajan kanavien ulkopuolella. Kustannusnäkökulmasta voi tulla kannattavammaksi tuottaa vaikuttajan kanssa sisältöjä useampaan eri kanavaan ja hyödyntää tämän henkilöbrändiä myös esimerkiksi tapahtumissa, ulkomainospinnoilla tai sähköpostimarkkinoinnissa. Entä voisiko vaikuttaja osallistua tuotesuunnitteluun ja lanseerata nimikkotuotteensa? Näin brändi lisää uskottavuutta vaikuttajan kumppanina ja toisaalta myös vaikuttajalle tarjoutuu mahdollisuus luoda autenttisempaa sisältöä, kun hänet otetaan mukaan brändin markkinoinnin ytimeen.
3. Sitouta kohdeyleisö tehokkaammin
Yksittäinen lähtö vaikuttajan kanavalla voi toimia joskus, mutta tuomalla vaikuttajamarkkinoinnin strategiseksi osaksi brändin viestintää, vahvistetaan pitkän aikavälin sitoutuneisuutta kohdeyleisössä. Kampanjan jälkeiset aktivoinnit, retargetointi ja suunnitelmallinen, monikanavainen viestintä pidentää brändin muistijälkeä tehokkaasti. Aivan kuten viraaleissa hittisarjoissa - tarvitaan enemmän kuin vain pilottijakso, jotta saadaan yleisö koukkuun!
4. Analysoi ja paranna
Paras lopputulos vaikuttajamarkkinoinnista saadaan, kun vaikuttajamarkkinointi perustuu kumppanuuteen, ei pelkkään mainospintaan. Analysoi miten yleisö reagoi ja sitoutuu sisältöihin. Mikäli ei, syinä voivat olla esimerkiksi epäsopiva brand match tai liian tiukasti rajattu sisältö. Yleisön näkökulmasta systemaattinen uskottavin brändinäkyvyys syntyy, kun vaikuttajan kanavilla oleva tarinankerronta jatkuu johdonmukaisesti.
Kirjoittanut:

Susanna Lustig
Susanna Lustig on hyödyntänyt vaikuttajamarkkinointia niin yhteiskunnallisen vaikuttamisen kampanjoissa, kuin rakentaakseen brändeistä markkinajohtajia. Hän uskoo vastuulliseen ja arvopohjaiseen markkinointiin, joka ei vain tavoita vaan koskettaa ja vaikuttaa. Hänen mielestään vaikuttajamarkkinointi voi olla paljon enemmän, kuin näkyvyyttä - parhaimmillaan se on strategista, merkityksellistä ja syvällistä. Hän työskentelee vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi viestinnän ja PR:n parissa.
Lähteet:
Forbes. 2020. 11 Ways To Measure Influencer Marketing ROI.
Influencer Marketing Hub. 2024. Influencer Marketing ROI (Return on Investment). The Complete Guide.
Statista. 2020. Average engagement rate of influencers on Instagram worldwide as of June 2020, by profile size.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää