
LIVESTRIIMI: Mitä kuuluu Retail media?
Mitä kuuluu Retail media?
Retail media on nyt kuuma – ja syystä. Retail media on noussut nopeasti yhdeksi markkinoinnin kiinnostavimmista ja dynaamisimmin kehittyvistä osa-alueista. Kun katseet kääntyvät siihen miten ostopäätökset syntyvät, markkinointiviestin ajoituksella, kontekstilla ja kohdentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan. Retail median voima piilee juuri sen kyvyssä yhdistää data, konteksti ja kuluttajan hetki.
Retail median kehitys vaatii alan yhteistä suuntaa ja tässä työssä IAB Finland toimii keskeisessä roolissa ja edistää Retail median osaamista, tutkimusta ja yhteisiä pelisääntöjä Suomessa, yhteistyössä monipuolisen kumppanijoukon kanssa.
IAB Finlandin vuoden toinen asiantuntijaseminaari syventyy siihen, miten Retail media muokkaa markkinoinnin pelikenttää Suomessa ja maailmalla. Tilaisuuden aikana pureudutaan suomalaisen kuluttajan käyttäytymiseen, datan hyödyntämiseen ja myymälämainonnan rooliin – sekä siihen, mihin suuntaan Retail media on kehittymässä.
Luvassa on näkemyksiä niin kaupan sisältä kuin sen ulkopuoleltakin, kiinnostavia esimerkkejä, tutkimustietoa, ilmiöitä – ja tietenkin kiperiä kysymyksiä paneelissa, jossa asiantuntijat katsovat tulevaisuuteen.
Tämä tapahtuma on kaikille, jotka haluavat ymmärtää kuluttajaa – ja voittaa hänen huomionsa oikealla hetkellä. Tervetuloa!
Ohjelma
13:30 Tervetulosanat: Retail Median kenttä Suomessa - Pasi Raassina | IAB Finland ja Stefan Anderson | SOK Smart Marketing
13:45 Suomalainen kuluttaja kaupan ympäristössä - Sami Hiirsalmi & Janne Haussila | SOK Smart Marketing
Brändien ja tuotteiden tarjonnan ylittäessä kysynnän on valta siirtynyt yhä vahvemmin kuluttajalle. Miten suomalainen kuluttaja sitten käyttäytyy vähittäiskaupassa ja missä vaiheessa ostopäätös syntyy? Puheenvuorossa käsitellään ajankohtaisen ostokäyttäytymistutkimuksen tuloksia, joiden avulla ymmärretään suomalaisen kuluttajan käyttäytymistä entistä paremmin kaupan ympäristössä. Vaikuttamalla kuluttajaan oikeassa hetkessä - on se sitten myymälässä tai ennen sitä - todennäköisyydet vaikuttavalle markkinointiviestinnälle ovat korkeat.
14:00 Retail median tulevaisuus on avoin: ota haltuun ilmiöt, joita kannattaa seurata - Hannaleena Koskinen | Aller Media Finland & ReTALE ja Teemu Kurri | Doohlabs
Retail Median pioneerien Hannaleenan ja Teemun puheenvuoro katsoo Retail Median tulevaisuuteen. Puheenvuorossa sivutaan kansainvälisiä esimerkkejä käyttäen avoimen retail median käsitettä, monitoimijaverkostoja sekä laajennetaan retailerin käsitettä.
14:15 Paneelikeskustelu: Kaupan Median nykytila ja tulevaisuus - Patrick Laukkonen | SOK Smart Marketing, Päivi Lampila | Haugen-Gruppen ja Satu Laakso | Berner
Miten closed loop -malli ja avoimet toimijat asettuvat kaupan median kentälle – ja mitkä ovat niiden hyödyt ja haasteet? Paneelikeskustelussa tarkastellaan Kaupan Mediaa eri toimialojen linssien läpi ja pohditaan, eroaako sen rooli ja odotukset toisistaan päivittäis- ja käyttötavarakaupassa. Keskustelussa pureudutaan myös siihen, miten kaupan mediaa arvioidaan; vain taktisena, vai myös strategisena osana markkinointia. Lisäksi pohditaan, kenelle kaupan media organisaatioissa kuuluu – ja miten myynnin ja markkinoinnin tulisi tehdä yhteistyötä, jotta sen täysi potentiaali saadaan hyödynnettyä.
14:35 Retail media Suomessa 2025 -tutkimus - Mari Riipinen | Dagmar
IAB Finlandin Retail median työryhmä on tuottanut jo toiseen kertaan Retail media-tutkimuksen, jonka tulokset ovat juuri valmistuneet. Puheenvuorossa kuulet ensimmäisten joukossa tutkimuksen mielenkiintoiset tulokset ja löydökset.
14.50 “To buy or not to buy” – Miten brändit voivat voittaa kuluttajan valinnan kaupassa? - Ville Bergman | Clear Channel & Kristian Fagerström | Clear Channel
Miten ostopäätös syntyy kivijalassa, ja millainen rooli on itse ostotilanteella? Ovatko kuluttajat lojaaleimpia verkossa vai fyysisessä myymälässä? Tässä puheenvuorossa kuulet, miten brändit voivat vaikuttaa kuluttajan valintaan ja miten myymälämainonnan tehoa voidaan kasvattaa. Tarjolla on konkreettisia case-esimerkkejä ja tuoreita oivalluksia kuluttajakäyttäytymisestä.
15:05 Retail Median haasteet ja hyödyt mediasuunnittelussa - Jon Ketola | Group M
Retail Media on nopeasti kasvava, mutta monimutkainen mediasuunnittelun alue. Tässä puheenvuorossa pureudumme Retail Median mahdollisuuksiin ja haasteisiin, ja tarjoamme käytännönläheisiä vinkkejä tehokkaaseen hyödyntämiseen mediasuunnittelussa
15:20 Yhteenveto - Pasi Raassina | IAB Finland ja Stefan Anderson | SOK Smart Marketing
15:30 Afterwork

Retail media on nyt kuuma – ja syystä. Retail media on noussut nopeasti yhdeksi markkinoinnin kiinnostavimmista ja dynaamisimmin kehittyvistä osa-alueista. Kun katseet kääntyvät siihen miten ostopäätökset syntyvät, markkinointiviestin ajoituksella, kontekstilla ja kohdentamisella on suurempi merkitys kuin koskaan. Retail median voima piilee juuri sen kyvyssä yhdistää data, konteksti ja kuluttajan hetki.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää