
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä lähes 20% kasvussa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
Vaikuttajamarkkinoinnin määrittely ja sen piiriin luettavien markkinointiinvestointien laskeminen ei ole täysin yksiselitteistä. Tämän vuoden markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
Lisäksi on huomionarvoista, että edellisiin vuosiin verrattuna vaikuttajamarkkinoinnin määrä arvioitiin nyt uudella tavalla. Vuosina 2020 ja 2021 markkina-arvio käsitti vain vaikuttajan omissa kanavissa tehdyn yhteistyön euromääräisen arvon ja nyt siihen lisättiin myös muut media- ym. elementit eli esimerkiksi tapahtumat, sponsorointi ja mainospaikat vaikuttajien omien kanavien yhteydessä. Tämän vuoden tiedonkeruun yhteydessä kerättiin myös vuoden 2021 markkina uuden mallin mukaisesti.
IAB Finlandin Vaikuttavuus ja vastuullisuus somessa -webinaarissa 19.4.2023 puhuttiin myös vaikuttajamarkkinoinnista - katso tästä tallenne webinaarista!
Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB Finland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
04.04.2022
PubMaticin ohje huutokauppapakettien hyödyntämiseen
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää28.04.2022
Kaupan median nousu ja ohjelmallinen ostaminen
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää06.05.2022
Evästeetön aika lähenee - jaetut ID:t ratkaisevat mainonnan skaalautuvan kohdentamisen haasteet?
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää31.08.2022
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2022 oli 52,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua oli noin 19 %.
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää25.03.2025
Mainostaja - ostatko vaikuttajamarkkinointia vain irtonaisena mediana?
Vaikuttajamarkkinointi on mainostajien perustyökaluja, kun tavoitteena on sitouttaa yleisö brändin markkinointiviestintään. Se houkuttelevuus perustuu vaikuttajan ja tämän yleisön väliseen luottamussuhteeseen. Vaikuttajamarkkinoinnin käyttö yksin ei välttämättä takaa parhaita tuloksia mainostajalle, vaan se kannattaa integroida osaksi markkinointistrategiaa.
lue lisää