Icon
IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa IABlogi

IAB selvitti digitaalisen audiomainonnan määrän Suomessa

31.08.2022 | IAB Finland

IAB Finlandin Digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudion kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2021 oli noin 5,6 miljoonaa euroa. Arvio digiaudion kokonaismarkkinasta tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

Digitaalinen audiomarkkina estimoitiin keräämällä dataa mahdollisimman kattavasti julkaisijoilta, mediatoimistoilta että tuotantoyhtiöiltä kesä-elokuussa 2022. Kokonaismarkkinaestimaatti 5,6 miljoonaa euroa sisältää digitaaliset audiomainokset, sponsoroinnin ja sisältöyhteistyön sekä audiosisällön tuotantokustannukset mainosrahoitteisille digitaalisen audion alustoille. Karkeasti arvioituna yli puolet markkinasta koostuu tuotantokuluista ja näin olleen mainonnan osuus on noin 35 – 40 % kokonaisuudesta.

IAB-perheen kattojärjestö IAB Europe estimoi digitaalisen audiomarkkinan koko Euroopassa olleen vuoden 2021 aikana noin 700 miljoonaa euroa, jossa on kasvua vuoteen 2020 verrattuna hulppeasti 51 %.

”Kiitos koko digiaudiotyöryhmälle estimaatin muodostamisesta – hienoa tuoda uutta hyödyllistä tietoa markkinalle! Kuten tiedämme, digitaalinen audio on mediavälineenä monitahoinen ja tästä syystä markkinaestimaatin muodostaminen on osin haasteellista. Rohkaisen kaikkia muistamaan markkinan monimuotoisuuden tuoman epätarkkuuden kokonaisluvussa, vaikka markkinan suuruusluokka onkin eittämättä luotettavasti selvitetty. Tästä on hyvä jatkaa audiomarkkinan kuvaamista tulevina vuosina”, kommentoi IAB:n Digitaalisen audiomainonnan työryhmän puheenjohtaja Elsa Kalervo (Bauer Media)

Lisätiedot:
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi


Elsa Kalervo
Digital Audio Manager / Bauer Media Oy
IAB Finlandin Digitaalinen Audio -työryhmän puheenjohtaja
044 744 2050 / elsa.kalervo@bauermedia.fi

IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää