Icon
Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta IABlogi

Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta

02.09.2015 | Terhi Halsvaha

Markkinointiviestintä yhteisömedioissa on hivuttautunut moneen organisaatioon, mutta se on yhä valitettavan irtonainen osa kokonaisuutta. Kampanjakalentereihin on ilmaantunut lisärivi ”some”, yritykseen on rekrytoitu diginatiivi tai yrityksen koulutuskalenterissa on myös sosiaalisen median koulutusta. Huonot uutiset: tällä ei pitkälle pötkitä!

Ilmassa on kuitenkin positiivisia merkkejä siitä, että monet asiakkaat toivovat tehokkaita viestinnän kokonaisuuksia yksittäisten tekojen ja kampanjoiden sijaan. Toimivin kokonaisuus koostuu sirpaleista, jotka vievät kuitenkin kaikki yhtä ja samaa pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille. Termi kokonaisuus ei siis enää tässä ajassa tarkoita vanhan maailman yhtä isoa kampanjalähtöä, johon kytkeytyy jättimäinen mediaraha.


Viestintätoimistojen rooli muutoksessa

Sirpaleisuuden haaste näkyy toimistokentässäkin ja muutosvalmiuksissa on suuria eroja. Osa nauttii toimintakonseptien muutoksen vauhdista ja antautuu täysin sylein uuden vietäväksi, osa välttelee ja vähättelee muutosta. Tehokkaimman markkinointiviestinnän tarjoaminen asiakkaalle haastaa oman, totutun ansaintalogiikan ja pelottaa monia toimistoja.

Digitalisaation mukanaan tuoma muutos kyseenalaistaa myös asiakkaan organisaation toimivuuden. Onnistuminen markkinointiviestinnässä vaatii tässä ajassa integraatioajattelua, joka häivyttää perinteisiä tiimirajoja. Prosesseja ei voi enää katsoa yksinomaan markkinoinnin, myynnin tai viestinnän näkökulmasta vaan parhaat onnistumiset luodaan luovalla yhteispelillä.


TOP 3 -vinkit integroitua markkinointiviestintää ostavalle

  1. Tunnustele, että valitsemasi toimisto innostuu muutoksesta, eikä hyydy sen edessä. Optimistinen ja avoin suhtautuminen takaa tulokset jatkossakin.
  2. Varmista, että organisaatiossasi haasteiden kampittamiseen on poimittu oikeat henkilöt, joskus oikea porukka löytyy yli tiimirajojen.
  3. Huomioi irtonaisten lähtöjen sijaan markkinointiviestinnän jatkumo, joka kasvattaa brändiäsi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä. Brändinrakennus on maratonjuoksua. Se ei saa tyssätä budjetointijaksojen suvannoissa.

18.10.2016

Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon?

Hyödynnätkö ilmiöt ja trendit viestinnässäsi vai viilettävätkö kiinnostavat tapahtumat ja ideat ohi ennen kuin ehdit huomioida niitä suunnitelmissasi?

lue lisää

02.09.2015

Yhteisömediaviestintä integroituu osaksi markkinointiviestinnän kokonaisuutta

Toimivin kokonaisuus koostuu osista, jotka vievät pääviestiä eteenpäin, mutta eri tavoin, kohdennettuna ja erilaisille kohdeyleisöille.

lue lisää

17.02.2015

Yhteisömanagerin arki, osa 3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja

Hyvä yhteisömanageri hoitaa kanaviaan huolella ja huolehtii vuorovaikutuksesta. Erinomainen yhteisömanageri muistaa mittaamisen ja tavoitteellisuuden merkityksen.

lue lisää

24.11.2014

Blogi=ihminen

Blogiyhteistyöt ovat parhaimmillaan sydäntä lämmittäviä, koskettavia, osuvia, ilahduttavia ja toivottuja. Tässä ajassa asustaa korporaatiopelko ja aidon, yksittäisen ihmisen rehellinen suositus tai mielipide kantaa pitkälle.

lue lisää