Icon
Vastuullisen digimainonnan määritelmä IABlogi

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

25.05.2023 | IABvieras

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

Tämän määritelmän tekeminen olikin uuden IAB Finlandin Vastuullinen digimainonta -työryhmän ensimmäisiä tehtäviä. Työryhmän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja oppia digimainonnan vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Haluamme lisätä ymmärrystä aiheesta, jotta pystymme tuomaan konkreettisia suosituksia ja tekoja Suomen markkinaan.
Vastuullisen digimainonnan määritelmää ei ole kirjoitettu kiveen, vaan tarkoitus on pitää se käyttökelpoisena ja elinvoimaisena, ja sopeuttaa se muutoksiin tarvittaessa.

Kesäisin terveisin,
Vastuullinen digimainonta -työryhmän puheenjohtajat,
Maarit Ruuth, MTV
Susanna Laitinen, Alma

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

  • Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.:
  • Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:
    • Ympäristövastuullisuus
    • Sosiaalinen vastuullisuus
    • Taloudellinen vastuullisuus
  • Määritelmä ei tässä vaiheessa ota huomioon mainosten tuotantoprosessia, mainostettujen tuotteiden päästöjä tai muita toimintoja aiemman määrittelyn ulkopuolelta.

Ympäristövastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Ympäristövastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa digitaalisten mainossisältöjen jakelua kuluttamatta tarpeettomasti planeettamme luonnonvaroja. Tämä onnistuu hiilidioksidipäästöjä sekä energiankulutusta vähentämällä ja kompensoimalla, kun vähentäminen ei ole mahdollista.
  • Jakelun lisäksi alalla käytettävien teknologioiden ja infrastruktuurin ympäristövaikutusten minimointi on osa ympäristövastuullista digimainontaa.

Sosiaalinen vastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Sosiaalisella vastuullisuudella digitaalisessa mainonnassa tarkoitetaan toimialan vaikutuksia ihmisiin ja yhteisöihin.
  • Digitaalisen mainonnan sosiaalinen vastuullisuus sisältää mm. seuraavia asioita:
    • Työehdot ja palkkaus
    • Monimuotoisuus ja inklusiivisuus
    • Tietosuoja ja yksityisyyden suoja
    • Bränditurvallisuus
    • Jaetun tiedon oikeellisuus
    •  Ad fraud
    •  Arvoketjun läpinäkyvyys
  • Organisaatioiden tulisi ottaa huomioon toimiensa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutukset laajempaan yhteiskuntaan

Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta

  • Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta tarkoittaa yrityksen tai alan kykyä tuottaa voittoa, samalla tukien itseään, työntekijöitään, yhteisöään sekä yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä.
  • Siihen voi vaikuttaa mm. digitaalisen mainosjakelun kustannukset ja toimintojen tehokkuus sekä digitaalisen mainonnan kysyntä.

06.02.2025

Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?

Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.

lue lisää

06.02.2025

Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2

Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?

Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.

lue lisää