Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
Vaikuttajamarkkinoinnin määrittely ja sen piiriin luettavien markkinointiinvestointien laskeminen ei ole yksiselitteistä. Tässä selvityksessä vaikuttajamarkkinointi on rajattu kattamaan vaikuttajan omassa mediakanavassa (sosiaalinen media, podcast, blogit) tehtävät kaupalliset yhteistyöt, sisältäen sekä vaikuttajien että vaikuttajatoimistojen osuudet. Muut yhteistyön muodot vaikuttajien kanssa on rajattu pois. Tällaisia ovat esimerkiksi tapahtumat, sponsorointi tai muissa kuin vaikuttajan kanavissa tapahtuva yhteistyö. Myöskään sisältöihin ohjaavaa mainontaa (esim. video- ja displaymainokset) ei ole huomioitu.
39,4 miljoonan euron markkina-arviossa on mukana sekä vaikuttajatoimistojen että vaikuttajien osuus ja siten markkinaestimaatti ei ole vertailukelpoinen esimerkiksi Kantarin mediamainonnan määrän kuukausi-, kvartaali ja vuosiraporttien kanssa. Mikäli kokonaisluvusta poistetaan vaikuttajatoimistojen osuus, vaikuttajamarkkinoinnin määrän estimaatti vuodelle 2021 on 28,5 miljoonaa euroa.
IAB Finlandin Sisällöstä kasvua - Sometrendit ja vaikuttajat -webinaarissa 27.4.2022 puhuttiin lisää mm. vaikuttajamarkkinoinnin määrästä - katso tallenne webinaarista!
16.01.2025
IAB Jäsenesittely: Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Singularity Designs Oy ja Jyri Kyllönen
lue lisää15.01.2025
IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit
IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.
lue lisää08.01.2025
IAB Jäsenesittely: ePrice ja Jaakko Sipola
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa ePrice ja Jaakko Sipola
lue lisää07.01.2025
IAB Jäsenesittely: Integral Ad Science and Björn Österman
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Integral Ad Science and Björn Österman
lue lisää