Icon
Ulkomainonnan toinen murros IABlogi

Ulkomainonnan toinen murros

12.09.2019 | Janne Lohvansuu, Doohlabs

Ulkomainonta on hyvässä nosteessa. Vuonna 2018 Suomessa mediapanostukset ulkomainosmediaan kasvoivat yli 15% ja kansainvälisesti (erityisesti digitaalisen ulkomainosmarkkinan) orgaanisen kasvun on sanottu olevan 20-30% välissä. Ulkomainonta on kuitenkin siirtymässä jo seuraavaan suureen murrokseen.

Miksi tämä seuraava murros on tärkeä ja miksi siitä on hyvä olla tietoinen nyt? Digitaalinen ulkomainonta on tähän asti ollut verkkomainonnan kehitykseen verrattuna kohtuullisen hidas omaksumaan datan hyödyntämisen tarjoamia mahdollisuuksia. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa, jossa teknologioiden kypsyyttä ei taloudellisen merkityksen takia voi jättää huomiotta.

Eri tavoin tehtävä, dataan perustuva kohdentaminen tulee lisäämään mainosinventaarien rahallista arvoa sekä niiden määrällisen että laadullisen kasvun kautta niin merkittävästi, että se tulee koskemaan kaikkia digitaalisen ulkomainonnan kentän toimijoita.

Fyysisen maailman juliste mahdollistaa yhden mainoksen esittämisen yhdessä paikassa kerrallaan. Mainospaikka itsessään voi olla erinomainen ja sillä voi saavuttaa jonkin ihmisryhmän tehokkaasti. Inventaarin näkökulmasta tämä liiketoiminta on kuitenkin staattista, mainospaikka ei skaalaudu määrällisesti.

Digitaalisen ulkomainonnan leviäminen on muuttanut toimialan logiikkaa. Yhden mainoksen sijaan, nyt samalla mainospaikalla on mahdollista esittää luuppina useita eri mainoksia samalla kertaa. Inventaari on kasvanut määrällisesti merkittävästi.

Kun digitaalisessa ulkomainonnassa aletaan kerätä asiakkaiden ja ympäristön tuottamaa dataa ja hyödyntämään sitä sisältöjen kohdentamisessa oikealle kohderyhmälle tehokkaasti, ollaan mukana tuottamassa ulkomainonnan toista murrosta. Tehokkaimmillaan tätä kohdennusta voi kutsua mikrotargetoinniksi: kukin digitaalisen ulkomainonnan näyttö ”ymmärtää” oman kontekstinsa ja oppii ympäristöstään koko ajan uutta kohdentaakseen paremmin.

Kun kohdennuspäätökset tehdään kunkin näytön osalta itsenäisesti, kasvaa inventaarin arvo sekä määrällisesti (myös pienemmille kohderyhmille kohdennettu sisältö voidaan esittää kannattavasti) että laadullisesti (kunkin sisällön arvo kasvaa, kun se on kohdennettu tarkemmin).

Murroksen luoman mahdollisuuden täysimääräinen hyödyntäminen ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen on kaikkien meidän digitaalisen ulkomainonnan parissa toimivien tehtävä. Tämän vuoksi toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmään!

IAB:n työryhmään ilmoittautuminen onnistuu lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@iab.fi.
Huomioithan, että työryhmät ovat vain IAB:n jäsenyritysten edustajille. Lisätietoja jäsenyydestä ja jäsenyyslomakkeen löydät täältä!
Työryhmän aloituskokous on 3.10 klo 9:00 IAB Finlandin tiloissa (Lapinlahdenkatu 1).

Ps. Datan ja tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa ja ulkomainonnassa kuulet lisää myös Icebreake.vc:n, Doohlabsin ja IAB:n järjestämässä tapahtumassa Helsingissä 10.10. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää