Icon
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus IABlogi

Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus

10.03.2021 | Janne Lohvansuu

Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.

Nykytilanteessa isot kansainväliset brändit ja tavarantoimittajat joutuvat kamppailemaan pienten ja ketterien paikallisten toimijoiden kanssa, joiden etuna on parempi ymmärrys paikallisista kulutustottumuksista. Verkko- ja mobiilikauppa tulevatkin pysyvästi muuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä sitä, millaista dialogia he käyvät brändien kanssa.

Mainostajan näkökulmasta kampanjatehokkuuden mittaamisen tekee vielä haastavammaksi “keksien kuolema” sekä tulevaisuudessa digitaalisen mitattavuuden vahva painottuminen first-party dataan.

Vähittäiskaupan rooli ja merkitys mainosalustana kasvaakin tulevaisuudessa yhä suuremmaksi, kun se pystyy oman rikkaan datansa avulla auttamaan brändeja oikean viestin löytämisessä ja hyvinkin rajattujen kohderyhmien tavoittamisessa.

Kaupan oma data hyötykäyttöön

Maailman suurin vähittäismyyntiketju Walmart on edelläkävijä, joka ei jää tälläkään alueella toiseksi. He päättivät tammikuussa lanseeratun Walmart Connect -palvelun avulla ryhtyä merkittäväksi mediatoimijaksi ja nousta globaalien johtavien mainosplatformien joukkoon Googlen ja Facebookin rinnalle – omaa mittavaa asiakasdataansa hyödyntämällä.

Yli 4500 myymälän kattava, ja jo tällä hetkellä 170 000 näyttöä edustava digitaalinen näyttömainosverkosto yhdistää kuluttajat ostopäätöksen hetkellä brändeihin kohdennetusti, saumattomana osana muuta digitaalista viestintää.

“Olemme rakentaneet merkittävän liiketoiminnan, jonka avulla voimme palvella mainostajia tavalla, johon muut eivät pysyt; monikanavaisena, itsenäisesti koko mainostajan arvoketjun kattavana mediayhtiönä.” summaa Janey Whiteside, Chief Customer Officer, Walmart Connect.

Juuri tämä laajempi, oman asiakaskunnan ostokäyttäytymistietoa hyödyntävä, kohdennettu tavoittavuus eri kanavissa luo vähittäiskaupalle kilpailuedun verkossa tai mobiilissa toimivia mainosjättejä vastaan. Kaupan kyky kohdata kuluttaja koko ostopolun ajan hyödyntämällä ja mittaamalla keräämänsä asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseen, palvellen samalla mainostajia, on ylivertainen. Vastaavaa mallia Yhdysvalloissa kertovat rakentavansa myös mm Target, Kroger, CVS sekä Walgreens.

Suomalaisista pisimmällä on S-ryhmä mittavalla mainosverkostollaan, jota myös me Doohlabsissa olemme mukana rakentamassa. S-Ryhmän näkökulmasta ja tavoitteista kertoikin SOK Median Anne Sassi IAB:n Hot Or Not 2021 -tapahtumassa ja blogikirjoituksessaan joulukuussa 2020.

Ulkomainonnan ja myymälämainonnan tavoittavuus avainasemassa

Vaikuttavuuden merkitys tulee olemaan vahvassa roolissa digitaalisessa ulkomainonnassa. Vaikuttavuuden mallintamisella eli “attribuutiomallinnuksella” tarkoitetaan konversion arvon jyvittämistä monikanavaisesti, sen jakaantuessa tasaisesti ostopolun eri vaiheille. Tähän tuo jatkossa helpotusta digitaaliseen ulkomainontaan kehitettävä yhteinen valuutta, joka on linjassa myös muiden markkinointimuotojen kanssa.

Myymälämedian ja vähittäiskaupan omat kanavat, sekä omaan dataan perustuva “suljettu” mainosekosysteemi mahdollistavat mainostajan näkökulmasta täysin uudenlaisen mitattavuuden, jonka avulla ketjun kaikkien osien vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa mallintaa kampanjakohtaisesti ensikontaktista ostohetkeen saakka. Tämän vuoksi me Doohlabsissa uskomme, että vähittäiskauppamedia on tulevaisuudessa yhä useamman mainostajan valinta.

Lue aiheesta lisää: doohlabs.com

Janne Lohvansuu

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

05.01.2022

IAB Jäsenesittely: Storybound ja Elli Mäkilä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Storybound ja Elli Mäkilä

lue lisää

29.12.2021

IAB Jäsenesittely: Neuwo ja Johannes Harju

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Johannes Harju ja Neuwo

lue lisää

20.12.2021

Onks pakko jos ei jaksa? - IAB:n Toiminnanjohtajan joulukirjoitus

Toinen kokonainen ja kaiken kaikkiaan kolmas vuosi IAB Finlandissa lähenee loppua. Kiirusta on pitänyt ja sitä rataa. Vielä pitäisi rypistää intoa ja onnistumisia puhkuva kirjoitus käsittämättömästä vuodesta 2021 ja vielä mahtavamman vuoden 2022 lähtökohdista. Mutta kun ei jaksa… ei jaksa millään, vaikka tuloksilla leveilylle olisi nyt oiva mahdollisuus.

lue lisää

20.12.2021

5 tärkeintä huomiota B2B-asiakaspoluista

B2B:ssä ostoprosessi voi olla kompleksinen ja pitkä. Sen rakenteeseen vaikuttaa vahvasti varsinkin asiakasorganisaation koko. Lopullisen ostopäätöksen tekijän lisäksi ostoprosessissa voi olla useita eri vaikuttajia.

lue lisää