Icon
Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus IABlogi

Tulevaisuudessa ratkaisee mitattavuus

10.03.2021 | Janne Lohvansuu

Ulkomainonta on perinteisesti ollut suurten mainostajien brändimainontaa, jonka tavoittavuus on ollut laajaa, mutta mitattavuus hankalaa. Tämän vuoksi IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän yksi pääteemoista vuonna 2021 on mitattavuus.

Nykytilanteessa isot kansainväliset brändit ja tavarantoimittajat joutuvat kamppailemaan pienten ja ketterien paikallisten toimijoiden kanssa, joiden etuna on parempi ymmärrys paikallisista kulutustottumuksista. Verkko- ja mobiilikauppa tulevatkin pysyvästi muuttamaan kuluttajien ostokäyttäytymistä sekä sitä, millaista dialogia he käyvät brändien kanssa.

Mainostajan näkökulmasta kampanjatehokkuuden mittaamisen tekee vielä haastavammaksi “keksien kuolema” sekä tulevaisuudessa digitaalisen mitattavuuden vahva painottuminen first-party dataan.

Vähittäiskaupan rooli ja merkitys mainosalustana kasvaakin tulevaisuudessa yhä suuremmaksi, kun se pystyy oman rikkaan datansa avulla auttamaan brändeja oikean viestin löytämisessä ja hyvinkin rajattujen kohderyhmien tavoittamisessa.

Kaupan oma data hyötykäyttöön

Maailman suurin vähittäismyyntiketju Walmart on edelläkävijä, joka ei jää tälläkään alueella toiseksi. He päättivät tammikuussa lanseeratun Walmart Connect -palvelun avulla ryhtyä merkittäväksi mediatoimijaksi ja nousta globaalien johtavien mainosplatformien joukkoon Googlen ja Facebookin rinnalle – omaa mittavaa asiakasdataansa hyödyntämällä.

Yli 4500 myymälän kattava, ja jo tällä hetkellä 170 000 näyttöä edustava digitaalinen näyttömainosverkosto yhdistää kuluttajat ostopäätöksen hetkellä brändeihin kohdennetusti, saumattomana osana muuta digitaalista viestintää.

“Olemme rakentaneet merkittävän liiketoiminnan, jonka avulla voimme palvella mainostajia tavalla, johon muut eivät pysyt; monikanavaisena, itsenäisesti koko mainostajan arvoketjun kattavana mediayhtiönä.” summaa Janey Whiteside, Chief Customer Officer, Walmart Connect.

Juuri tämä laajempi, oman asiakaskunnan ostokäyttäytymistietoa hyödyntävä, kohdennettu tavoittavuus eri kanavissa luo vähittäiskaupalle kilpailuedun verkossa tai mobiilissa toimivia mainosjättejä vastaan. Kaupan kyky kohdata kuluttaja koko ostopolun ajan hyödyntämällä ja mittaamalla keräämänsä asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseen, palvellen samalla mainostajia, on ylivertainen. Vastaavaa mallia Yhdysvalloissa kertovat rakentavansa myös mm Target, Kroger, CVS sekä Walgreens.

Suomalaisista pisimmällä on S-ryhmä mittavalla mainosverkostollaan, jota myös me Doohlabsissa olemme mukana rakentamassa. S-Ryhmän näkökulmasta ja tavoitteista kertoikin SOK Median Anne Sassi IAB:n Hot Or Not 2021 -tapahtumassa ja blogikirjoituksessaan joulukuussa 2020.

Ulkomainonnan ja myymälämainonnan tavoittavuus avainasemassa

Vaikuttavuuden merkitys tulee olemaan vahvassa roolissa digitaalisessa ulkomainonnassa. Vaikuttavuuden mallintamisella eli “attribuutiomallinnuksella” tarkoitetaan konversion arvon jyvittämistä monikanavaisesti, sen jakaantuessa tasaisesti ostopolun eri vaiheille. Tähän tuo jatkossa helpotusta digitaaliseen ulkomainontaan kehitettävä yhteinen valuutta, joka on linjassa myös muiden markkinointimuotojen kanssa.

Myymälämedian ja vähittäiskaupan omat kanavat, sekä omaan dataan perustuva “suljettu” mainosekosysteemi mahdollistavat mainostajan näkökulmasta täysin uudenlaisen mitattavuuden, jonka avulla ketjun kaikkien osien vaikuttavuus voidaan tulevaisuudessa mallintaa kampanjakohtaisesti ensikontaktista ostohetkeen saakka. Tämän vuoksi me Doohlabsissa uskomme, että vähittäiskauppamedia on tulevaisuudessa yhä useamman mainostajan valinta.

Lue aiheesta lisää: doohlabs.com

Janne Lohvansuu

Kirjoittaja Janne Lohvansuu on Doohlabsin Chief Executive Officer.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää