Icon
TEHOkasta mainontaa IABlogi

TEHOkasta mainontaa

03.09.2013 | Atte Kniivilä

IAB:n mobiilityöryhmää perustettaessa joskus aikanaan asetettiin tavoitteeksi tuottaa ryhmän kesken jokin case, joka omalta osaltaan edustaisi ja edesauttaisi mobiilimainonnan kehittymistä. Noin vuosi sitten Mediatoimisto Virta Helsingin edustaja Lasse Iskanius toi ilosanoman kokoukseen ja sanoi sopivan asiakkaan löytyneen: OLVIn Taskuteho-mobiilikampanja! Hip hurraa ja työryhmä lähti töihin. Lasse koordinoi, edustamani yritys teki teknisen toteutuksen ja eri medioiden edustajat avuliaasti tarjosivat mediatilaa yhteiseen hyvään. Noh, saatiinko tästä sitten case aikaiseksi? Kampanjaa tutkittiin jokaisen klikkauksen, ajankäytön, funnelin osalta kvantitatiivisesti ja myös muutamalla kvalitatiivisella tutkimuksella. Tulokset olivat sanalla sanoen loistavia. Huomioarvo hipoi 90 % ja Teho-jauheita saatiin sämplättyä digitaalisesti lähes 20 000 kertaa. Huomionarvoista oli myös se, että kaiken tämän kikkailun sai tehtyä myös ilman älypuhelinta. Jos kikkailu edelleen kiinnostaa, niin sen voi tehdä täällä m.taskuteho.fi (käytä puhelinta). Valitettavasti fyysisiä tuote-sampleja ei enää ole jaossa.

Onko tämän casen onnistuminen sitten ennen kuulumatonta? Vaikea sanoa. Minulle ei ole tullut ennen eteen pelkästään mobiilissa tehtyä tuotelanseerausta, joten benchmarkkaus sen osalta ei ole mahdollista. Tuotelanseerauksissa mobiili on ollut joissain caseissa mukana mediakategoriana ”ynnä muut”, mutta koskaan sitä ei ole pidetty päämediana. Ei edes mobiilipalveluita mainostettaessa. Otetaanpas nyt sitten lukuja: Matkapuhelimien määrä ylitti 4,5 miljardia vuonna 2009 (ITU). Samaan aikaan maailmassa on noin 1,5 miljardia televisiovastaanotinta ja 1 miljardi autoa. Rahavirrat tosin eivät mene aivan samassa suhteessa, jos mainontaa ajatellaan… Onneksi sentään murros on tapahtumassa: Mobiilimainonnan panostuksissa huikeaa kasvua

Haasteitakin tosin on. Se ei yksin riitä, että asiakkaiden pään kääntäminen perinteisen median ostamisesta digimediaan olisi onnistunut, vaan medioiden ja meidän toimistojen on myös osattava vastata haasteeseen. Esimerkiksi edustamani yhtiön sisällönhallintaohjelmistosta löytyy noin 14000 eri päätelaitetta eri ominaisuuksineen. Kaikilla ei siis ole sitä iPhonea, ei itse asiassa sitä näin suuressa mittakaavassa ole edes kovinkaan monella. Pientä optimointia siis piisaa verrattuna taas tietokonemaailmaan, jossa pärjätään yhden käden sormilla laskettavissa olevilla selainoptimoinneilla. Tämä tuottaa ongelmia erityisesti rich median osalta, jossa toiminnallisuus ja hienoudet leivotaan bannereihin Javascriptillä. Eri puhelimet nimittäin tukevat tätä hieman erilailla. Noh, eihän tämäkään vielä riitä, vaan eri mainonnanhallintaohjelmistot tukevat vaihtelevasti vielä eri Javascriptejä, eli yhden bannerin tekeminen ei valitettavasti riitä tukemaan koko puhelinkenttää. Mutta kuten TEHO-casessa huomattiin, niin kaikki haasteet ovat voitettavissa. Näitä haasteita ei vaan missään nimessä saa jättää asiakkaan ongelmaksi, vaan käytettäköön niissä asiantuntijoiden apuja!

IAB järjestää myös tämän asian tiimoilta seminaarin 19.9., jossa luvut avataan Lassen toimesta huomattavan syvällisesti. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa koppi siitä, miten asian voi tehdä ja miten siitä voi oppia! Tervetuloa ja ilmoittaudu mukaan!

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää